معاون درمان وزارت بهداشت در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح کرد؛

راه‌اندازی ۱۳۷ کلینیک برای تشخیص زودهنگام سرطان/ ۴۰ درصد سرطان‌ها با حذف عوامل خطر قابل پیشگیری هستند

جان‌بابایی گفت: امروزه ۴۰ درصد سرطان‌ها و ۸۰ درصد از بیماران قلبی عروقی با حذف عوامل خطر قابل پیشگیری هستند.

۴۰ درصد سرطان‌ها با حذف عوامل خطر قابل پیشگیری هستند/ راه‌اندازی ۱۳۷ کلینیک برای تشخیص زودهنگام سرطانقاسم جان‌بابایی معاون درمان وزارت بهداشت در گفتگو با خبرنگار  حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد: طی چند سال گذشته حفاظت مالی از بیماران و به خصوص افرادی که مبتلا به عارضه صعب‌العلاج و خاص هستند، یکی از اولویت‌های وزارت بهداشت  محسوب می‌شوند و بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده کنترل و نظارت ویژه بر تجویز و مصرف دارو‌های ضروری و مورد نیاز گروه‌های مختلف هدف و بیماران خاص انجام گرفته است.

معاون درمان وزارت بهداشت ادامه داد: به روزرسانی برنامه‌های درمانی و اجرای پروتکل و دستورالعمل‌های درمان بیماران خاص و صعب العلاج به تمام مراکز درمانی و بیمارستان‌های سراسر کشور و همچنین دانشگاه‌های علوم پزشکی ابلاغ شده است و وزارت بهداشت تأکید جدی بر تمرکز در توزیع دارو‌های بیماران صعب‌العلاج و خاص دارد.

وی تأکید کرد: مراکز جامع ارائه دهنده خدمات بهداشتی درمانی به بیماران خاص و ارائه مراقبت‌های جامع و چند وجهی ویژه این بیماران مانند معاینات بالینی از دیگر برنامه‌های وزارت بهداشت برای بیماران صعب‌العلاج و خاص و در برنامه گسترده‌تر ویژه همه مراجعه کنندگان به مراکز درمانی است.

ارائه خدمات  مختلف پزشکی به بیماران خاص و صعب العلاج

جان‌بابایی با اشاره به اینکه ارائه دارو، تزریقات ویژه، توانبخشی، فیزیوتراپی و دندانپزشکی از جمله اقدامات مؤثر ویژه بیماران خاص در مراکز جامع است، بیان کرد: چهار بیماری غیرواگیر قلبی، عروقی، سرطان، بیماری‌های مزمن تنفسی و دیابت بزرگ‌ترین عوامل مرگ و میر انسان‌ها در دنیا و حتی ایران هستند به طوری که بیش از ۳۵۰ میلیون نفر به این بیماری‌ها مبتلا شده‌اند.

معاون درمان وزارت بهداشت اضافه کرد: امروزه ۸۰ درصد از مرگ ناشی از بیماری‌های غیرواگیر مانند قلبی و عروقی و سرطان‌ها بیشتر در کشور‌های با درآمد پایین و سطح متوسط رخ می‌دهد که در ایران ۷۲ درصد از علت مرگ و میر‌ها ناشی از همین بیماری‌های غیرواگیر است.

وی اضافه کرد: بیماری‌های قلبی عروقی، حوادث و سرطان‌ها سه دلیل اول مرگ و میر در کشورمان محسوب می‌شوند که ۸۰ درصد از بیماری‌های قلبی  عروقی و ۴۰ درصد از سرطان‌ها با حذف عوامل خطر مانند کاهش وزن و افزایش فعالیت فیزیکی بدن قابل پیشگیری هستند.

جان‌بابایی تأکید کرد: بر اساس برنامه تحول نظام سلامت برای اولین بار موضوع تشخیص زودهنگام سرطان که در سالیان گذشته مغفول مانده بود به یکی از اولویت‌ها تبدیل شده است و در همین راستا کلینیک‌های ۱۳۷ گانه با امکانات و تجهیزات برای تشخیص زودهنگام انواع سرطان‌ها و ارائه خدماتی مانند شیمی درمانی و طب تسکینی در حال ساخت هستند.

راه اندازی ۷۵  مرکز تشخیص و درمان سرطان

وی افزود: ۷۵ مرکز تشخیص و درمان سرطان در ۷۱ شهرستان کشور با پوشش جمعیتی ۲۵۰ شهر در راستای پیشگیری و شناسایی زودرس سرطان راه‌اندازی شده است و ۶۰ درصد از جمعیت کل کشور از خدمات تخصصی پیشگیری و تشخیص زودهنگام سرطان بهره‌مند شده‌اند.

معاون درمان وزارت بهداشت گفت: دستمزد انجام خدمات شیمی درمان و رادیوتراپی در کشور رایگان شده است و بیماران به طور متوسط بین ۱۵ تا ۲۰ درصد تنها هزینه دارو‌های شیمی درمانی را پرداخت می‌کنند که البته بیماران خاص و صعب‌العلاج هزینه دارو‌های شیمی درمانی برای آن‌ها رایگان است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۴ ۲۶ اسفند ۱۳۹۷
مردم ایران هر روز نان می خورند و نان نیز غذایی است که با حرارت مستقیم آتش پخته می شود و معمولاً همراه با سوختگی است، با تحقیق بر روی مواد غذایی معلوم شده که حتی نان برشته (قهوه ای شده در حرارت تنور) حاوی سمی بنام آکریلامید است که بشدت سرطان زا می باشد پس با دانستن این واقعیت ناراحت کننده وزارت بهداشت باید دستگاه بخارپز کردن نان را بجای تنورهای فعلی در نانوایی ها جایگزین کند.
آخرین اخبار