خوشحالی چایکار‌ان ایران از حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی برای واردات چای خارجی

رئیس سازمان چای کشور با بیان اینکه نرخ خرید تضمینی برگ سبز چای اعلام می‌شود ،گفت: بیشتر کشاورزان و چایکاران شمالی از حذف ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی برای واردات چای خارجی دلگرم شدند.

خوشحالی چایکار‌ان ایران از حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی برای واردات چای خارجیبه گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ،حبیب جهانساز رئیس سازمان چای کشور از تشکیل جلسه شورای اقتصاد خبر داد و اظهار داشت: تعیین قیمت برگ سبز چای در دستور کار جلسه امروز این شورا قرار دارد بنابراین امیدواریم نرخ خرید تضمینی برگ سبز چای برای سال زراعی جدید به نسبت سایر اقلام افزایش مناسبی داشته باشد.

رئیس سازمان چای کشور برگزاری جلسات کارشناسی متعدد جهت تعیین نرخ مناسب خرید برگ سبز چای را مورد تأکید قرار داد و تصریح کرد: برآیند جلسه شورای اقتصاد و تصمیماتی که برای خرید تضمینی برگ سبز چای اتخاذ خواهد شد متعاقباً از طریق سازمان چای اطلاع‌رسانی می‌شود.

جهانساز به تصمیم اخیر دولت برای حذف ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی برای واردات چای اشاره کرد و ابراز داشت: این تصمیم دولت در صورت نهایی شدن و صدور ابلاغیه‌های لازم آن تأثیر به‌سزایی در صنعت چای داخلی ایجاد می‌کند و قدرت رقابت آن را با محصول مشابه خارجی افزایش می‌دهد.

رئیس سازمان چای کشور با تأکید بر اینکه در راستای حذف اعطای ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی به واردکنندگان چای خارجی مکاتبات بسیار زیادی توسط این سازمان انجام داده است خاطرنشان کرد: وزارت جهاد کشاورزی نیز در همین راستا پیشنهاداتی را به دولت ارائه داده بود.

وی دلگرم شدن بیشتر کشاورزان و چایکاران شمالی را از دیگر تبعات مثبت حذف ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی از چرخه واردات چای خارجی اعلام کرد و گفت: رونق هر چه بیشتر چای داخلی و کاهش دغدغه بهره‌برداران و صاحبان کارخانجات چایسازی شمال از دیگر حواشی مثبت اجرای این طرح است.

 میزان افزایش نرخ چای داخلی قابل پیش‌بینی نیست

رئیس سازمان چای کشور در پاسخ به این سئوال که حذف ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی به چه مقدار موجب افزایش قیمت چای داخلی می‌شود نیز بیان داشت: به‌طور دقیق نمی‌توان میزان افزایش نرخ چای داخلی را پیش‌بینی کرد، زیرا واردکنندگان نیز برای مواجهه با چنین شرایط تمهیداتی را اتخاذ می‌کنند.

جهانساز کم کردن حاشیه سود را از جمله اقدامات متقابل واردکنندگان چای خارجی دانست و ابراز داشت: در حال حاضر چای خارجی که توسط واردکنندگان با ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی جهت عرضه به مصرف‌کنندگان وارد بازار داخلی شده است با چندین برابر قیمت تمام شده به مردم عرضه می‌شود.

وی تصمیمات اخیر دولت برای حذف ارز یارانه‌ای به واردکنندگان چای داخلی را حرکتی بسیار مثبت اعلام کرد و اظهار داشت: در ایام پایانی سالی که توسط مقام معظم رهبری به‌عنوان سال حمایت از کالای ایرانی نامگذاری شد اتخاذ چنین تصمیمات و رویکرد‌هایی توسط دولت بسیار امیدوارکننده است.

منبع تسنیم

انتهای پیام/ف

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.