وزیر علوم:

طرح ساماندهی مراکز آموزش عالی کشور در سال آینده اجرایی می شود

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری از اجرای طرح ساماندهی مراکز آموزش عالی کشور در سال آتی خبر داد.

طرح ساماندهی مراکز آموزش عالی کشور در سال آینده اجرایی می شودبه گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان، منصور غلامی ظهر امروز در شورای آموزش، پژوهش و فناوری گیلان در سالن جلسات استانداری سابق با اشاره به بیانیه گام دوم مقام معظم رهبری با انتقاد از تعدد مراکز آموزش عالی در دستگاه‌های اجرایی و مؤسسات خصوصی در کشور گفت: طرح ساماندهی آموزش عالی کشور یک طرح ضروری است و باید جلوی توسعه کمی مراکز دانشگاهی را با اجرای طرح مذکور در اسرع وقت گرفت.

وزیر علوم تحقیقات و فناوری همچنین با اشاره به برخی از جزئیات طرح در دست اقدام وزارت علوم در خصوص ساماندهی مراکز آموزش عالی در کشور افزود: وزارت علوم درصدد است تا مراکز معتبر آموزش عالی را با همگرایی به یکدیگر متصل و از واگرایی نیرو‌های متخصص و چند گرایی عمل کردن جلوگیری کند.

غلامی از آغاز اجرای طرح ساماندهی مراکز آموزش عالی کشور از سال آینده خبر داد و تصریح کرد: نقشه اجرایی طرح ساماندهی مراکز آموزش عالی در وزارتخانه علوم تهیه‌شده و در جهت کاهش تعداد مراکز آموزش عالی و افزایش کیفی محتوای علمی پژوهشی و فناوری در کشور در راستای سند تحول بنیادین ۵۰ سال آینده نظام حرکت خواهد کرد.

وی عملکرد حوزه دانشگاهی استان گیلان را مطلوب ارزیابی کرد و گفت: علاوه بر عملکرد خوب دانشگاه گیلان پارک علم و فناوری این استان نیز تاکنون موفق عمل کرده است.

وزیر علوم تحقیقات و فناوری با بیان اینکه این کشور در زمینه علم و فناوری جایگاه ویژه‌ای را در دنیا کسب کرده، تصریح کرد: اکنون وقتی فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌های داخل کشور برای ادامه تحصیلات آموزش عالی به کشور‌های دیگر مراجعه می‌کنند با استقبال روبرو می‌شوند و این نشان‌دهنده سطح علمی بالای دانشجویان فارغ تحصیل در دانشگاه داخل کشور است.

غلامی نگاه این دولت را نسبت به وارد شدن دانشجویان خارجی به مراکز آموزش عالی را باز و منعطف برشمرد و گفت: ورود دانشجویان خارجی به مراکز آموزش عالی داخل کشور علیرغم اینکه درآمدزایی برای دانشگاه ایجاد می‌کند یک احساس همبستگی درونی نیز در آن‌ها به وجود می‌آورد که می‌تواند موجب همبستگی بیشتر فرهنگی اجتماعی و انتقال ارزش‌های کشور به کشور مقیم آن‌ها باشند.

وی با اشاره به طرح پیشنهادی گیلان برای ایجاد منطقه ویژه فناوری در این استان افزود: منطقه ویژه فناوری گیلان اقدامی مهم و ارزشمند است و در شورای عالی عطف به‌زودی مطرح می‌شود.

وزیر علوم اضافه کرد: به فرموده رهبر معظم انقلاب در ۴۰ سال نخست انقلاب اسلامی در زمینه‌های علوم تحقیقات و فناوری خوب عمل شده، اما برای ادامه آن نیازمند توجه ویژه به ظرفیت جوانان کشور است.

وی با بیان اینکه در زمینه علوم تحقیقات و فناوری در کشور نسبت به کشور‌های پیشرفته دنیا رشد قابل‌توجهی را به دست آورده‌ایم، افزود: ادامه پژوهش فناوری و تحقیقات در کشور نیازمند توسعه و ارتقای پژوهش و اخلاق در جامعه است.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه در بدو انقلاب با توجه به شرایط خاص کمبود نیروی انسانی متخصص یکی از دغدغه‌ها بوده، گفت: ظرفیت عظیم تربیت نیروی متخصص و کارشناس در کشور محصول پس از انقلاب بوده و امروز این ظرفیت ایجادشده در حال کمک به کشور‌های منطقه و جهان است.

غلامی با بیان اینکه در مقایسه با کشور‌های همسایه و منطقه در زمینه پژوهش حرکت‌های خوبی صورت گرفته، گفت: هرچقدر دانشگاه‌ها و وزارت علوم در عرصه پژوهش فناوری حرکت داشته باشند رویکرد موفقیت در کشور بیشتر خواهد شد.

وی تحقق اقتصاد مقاومتی را نیازمند تفسیر خوب و علمی از این مفهوم دانست و افزود: تفسیر خوبی از اقتصاد مقاومتی نشده درحالی‌که باید اقدامات بنیان علمی به‌اندازه‌ای تقویت شود که در برابر تنش‌های خارجی و اروپایی مقاوم باشد.

وزیر علوم تحقیقات و فناوری بر ضرورت تبدیل دانشگاه‌های کشور به نسل سوم و کارآفرین تأکید کرد و گفت: در دانشگاه نسل سوم دانشجویان باید کارآفرین باشند و رویکرد آن‌ها از کار مدیریتی و نظارتی باید به یک رویکرد اشتغال‌زا و تولید محصول تبدیل شود.

غلامی بر ضرورت هماهنگی نزدیک و پیوسته دانشگاه‌ها با دانشجویان تأکید کرد و گفت: توجه به جوانان و سپردن کار به آن‌ها رویکردی است که باید در کشور بیشتر به آن توجه کرد و از همه مهم‌تر اینکه باید سپردن کار به نسل جدید را در حضور خود ما انجام داد.

وزیر علوم تحقیقات و فناوری با اشاره به المپیاد ورزشی دانشجویان کشور در سال ۹۹ به میزبانی استان گیلان نیست، بیان کرد: رفت‌وآمد دانشجویان سراسر کشور به‌دور از فضای آموزشی در جهت فعالیت ورزشی و فرهنگی اقدامی ارزشمند و مثمر ثمر است و یقیناً آثار مثبتی را در پی خواهد داشت و امیدواریم استان گیلان در این رویداد ورزشی موفق عمل کند.

انتهای پیام/ب

صحبت های وزیر علوم در خصوص طرح ساماندهی مراکز آموزش عالی کشور 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.