گزارش/

چرا مردم و زوجین از وام مسکن استقبال نمی‌کنند؟

چرایی کاهش دریافت تسهیلات مسکن، به شرایط بسیار سخت دریافت وام، مبلغ کم و صفوف طولانی انتظار باز می گردد.

چرا مردم و زوجین از وام مسکن استقبال نمی‌کنند؟به گزارش خبرنگار بورس،بانک و بیمه  گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، یکی از فاکتور‌های اصلی برای تشکیل خانواده، وجود مسکن  است. عاملی که تاثیر بسزایی در  رشد ازدواج و کاهش طلاق‌ دارد. اما متاسفانه کاهش قدرت جوانان در خرید مسکن، سن ازدواج را بالا برده و این امر مقدس را به تاخیر انداخته است.  یکی از  عوامل موثر در افزایش قدرت خرید مسکن، تسهیلات  بانکی تعریف شده از سوی بانک مرکزی برای زوجین و خانه اولی هاست که به زعم بسیاری شرایط مطلوبی ندارد و دردی را دوا نمی کند.

بعد از شرح شرایط دریافت وام مسکن زوجین به طرح معضلات این امر از زبان دریافت کنندگان آن می پردازیم. هریک از زوجین در شهر‌های بزرگ می توانند مبلغ ۸۰ میلیون تومان به عنوان "وام مسکن زوجین" دریافت کنند. زوجین باید مبلغ نصف وام دریافتی را به مدت یک سال در بانک سپرده‌گذاری کنند. مثلا متقاضیان تهرانی که قصد دریافت وام ۱۶۰ میلیونی را دارند، باید مبلغ ۸۰ میلیون سپرده‌گذاری کرده باشند. به این ترتیب حداقل زمان انتظار برای دریافت وام، یک سال است. فراز و نشیب های دریافت وام مسکن زوجین تنها به همین امر خلاصه نمی شود و داستانی ادامه دار است چرا که   زوجین باید خانه اولی باشند، نباید قبلا از تسهیلات بانک مسکن و یا بانک‌های دیگر برای خرید، ساخت یا تعمیر مسکن و یا انتقال سهم‌الشرکه استفاده کرده باشند.

همچنین زوجین نباید از امکانات دولتی برای خرید خانه استفاده کرده باشند. این موضوع با استعلام فرم «ج» از وزارت راه و شهرسازی روشن خواهد شد.
 
البته نرخ سود این تسهیلات ۹.۵ درصد است، اقساط وام به صورت ساده و پلکانی سالانه و دوره‌ای تعیین می‌شود و وام باید حداکثر تا مدت ۱۲ سال به صورت کامل تسویه شود.
 
شرایط فوق در سخت‌ترین حال ممکن در واقع زوجین را از دریافت وام به نحوی منصرف می‌کند که آن‌ها ترجیح می‌دهند با استقراض از خانواده و آشنا واحدی را برای سکونت اجاره کنند و یا از ازدواج و تشکیل خانواده سرباز زنند. البته قابل ذکر است که بانک مرکزی و دولت ها در تخصیص منابع به بخش مسکن کوتاهی نکرده اند و این موضوع را جدول زیر بیان می کند:
 
چرا مردم و زوجین از وام مسکن استقبال نمی‌کنند؟

 اقساط وام مسکن زوجین طولانی مدت شود

سید ناصر موسوی لارگانی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار بورس،بانک و بیمه  گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، ضمن انتقاد از شرایط اعطای وام مسکن زوجین می گوید: در بسیاری از شهرها و روستا به قدری شرایط وام ها سخت است که مردم از دریافت آن ها منصرف می شوند حال این وام ها شامل وام های مسکن زوجین و یا حتی اشتغال برای کارآفرینانی است که به تازگی تشکیل خانواده داده اند.
 
وی افزود: سال هاست در مجلس به منظور تسهیل شرایط پرداخت تسهیلات به اقشار خاص تلاش می شود و قوانین مناسبی تعبیه شده است اما در عمل، موانعی پیش پای دستگاه های اجرایی قرار می گیرد که نمی دانیم چیست؟
لارگانی تاکید کرد: سود تسهیلات در نظر گرفته شده بالاست و توان پرداخت در وام گیرندگان وجود ندارد، بانک ها می توانند با تصمیم مشترک اقساط را طولانی مدت کنند تا زوجین علاوه بر فشار اقتصادی و معیشت، روزانه به فکر بازپرداخت وام خود نباشند.
 
وی بیان کرد: گاهی می بینیم که فرد وام گیرنده در ماه به دنبال فراهم کردن قسط سنگین وام  دریافتی خود است و معیشت خانواده خود را فراموش کرده است، این روند اجرایی برای وام گیرندگان بویژه زوج های جوان مناسب نیست.
 

تسهیلات کنونی مسکن جوابگوی بازار مسکن نیست/لزوم افزایش تسهیلات مسکن

محمدرضا رضایی کوچی رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با  خبرنگار بورس،بانک و بیمه  گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،  با بیان اینکه تسهیلات کنونی مسکن جوابگوی بازار مسکن نیست، گفت: باید دولت، بانک مرکزی و بانک مسکن اقدامات لازم را برای افزایش سقف تسهیلات مسکن انجام دهند، زیرا که افزایش و رشد ۹۲ درصدی قیمت مسکن با این میزان تسهیلات تطابق ندارد.

وی گفت: وزیر راه و شهرسازی معتقد است که افزایش سقف تسهیلات مسکن موجب رشد قیمت مسکن می‌شود، اما به عقیده بنده تسهیلات کنونی تنها ۳۰ درصد از قیمت مسکن را شامل می‌شود.

رضایی کوچی اظهار کرد: در بسیاری از کشور‌های توسعه یافته ۷۰ درصد قیمت مسکن، تسهیلات پرداخت می‌شود و متقاضیان ۳۰ درصد از قیمت یک ملک را پرداخت می‌کنند، اما متأسفانه در ایران و طی ۱ سال گذشته این معادله معکوس شده و متقاضیان بیش از ۷۰ درصد از قیمت مسکن را باید از پس انداز خود پرداخت کنند.

رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه باید تولید مسکن را در کشور افزایش دهیم تا قیمت‌های مسکن تعدیل شود، گفت: ساخت ۴۰۰ هزار واحد مسکونی در شهر‌های جدید که از سوی وزیر راه و شهرسازی طرح آن مطرح شده، نمی‌تواند چندان بازار مسکن را از رکود خارج کند بنابراین دولت باید با افزایش سقف تسهیلات مسکن و همچنین اجرای طرح بازآفرینی شهری اقدامات لازم را برای کنترل این بازار در دستور کار خود قرار دهد.

وی یادآوری کرد: در صورتی که اعتبارات بخش مسکن افزایش نیابد و همچنین نوسانات ارزی و اقتصادی کشور به ثبات نرسد، نمی‌توانیم امیدوار به کاهش قیمت مسکن در سال آینده باشیم.
 
رضایی کوچی مطرح کرد: ابتدای امسال حدود ۸۰ هزار فقره وام خرید مسکن در قالب وام‌های خرید مسکن یکم، اوراق، جانبازان و جوانان به متقاضیان واجد شرایط پرداخت شده است و این در حالی است که حجم کل معاملات خرید مسکن در شهر‌های کشور بیش از ۲۰۰ هزار فقره بوده است.
 

ارایه  تسهیلات مسکن  از سوی شبکه پولی اصلاح شود

حسام عقبایی نایب رئیس اتحادیه املاک تهران درباره بی رمق بودن بازار وام مسکن گفت: متاسفانه مقدار تسهیلات مسکن که از جانب  بانک مرکزی تعیین شده بسیار اندک است. یعنی تعداد تسهیلات مسکنی که از سوی نهاد پولی به مردم ارایه می‌شود دارای برخی محدودیت‌های خاص است، بنابراین با وجود این نوع شرایط اقشار مختلف ترجیح می‌دهند برای اخذ این نوع تسهیلات صرف نظر کنند. در ارتباط با تسهیلات خرید ملک باید اشاره کرد که این نوع امتیاز‌ها این طور نیست که از ظرفیت مازادی برخوردار باشند.

وی  افزود: میزان تسهیلات بانکی تعدادش از نظر کمی و کیفی ناکافی است. برای آن‌که این تسهیلات جنبه کاراتری پیدا کند باید از نظر کیفی یعنی از لحاظ ریالی مبالغش افزایش یابد، سود بازپرداخت آن کاهش و مدت بازپرداخت بیشتر شود تا با اعمال این شیوه‌ها دهک‌های بیشتری بتوانند از این نوع تسهیلات بهره بگیرند.

نایب رئیس اتحادیه املاک تهران اظهار کرد: تسهیلات بانکی می‌تواند نقش موثری در خانه‌دار شدن افراد داشته باشد حال امیدواریم که نحوه ارایه این نوع تسهیلات از سوی شبکه پولی اصلاح شود تا در آینده جنبه موثرتری به خود بگیرد.

افزایش قیمت مصالح ساختمان زمینه ساز رشد قیمت مسکن شده است

 صدیف بدری سخنگوی کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار بورس،بانک و بیمه  گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با بیان اینکه وزیر راه و شهرسازی طرح‌های جدیدی را برای کنترل بازار مسکن مطرح کرده است، گفت: اسلامی کار‌های جدیدی از جمله ساخت ۴۰۰ هزار واحد مسکونی را مطرح کرده است، اما در شرایط کنونی مسکن این طرح‌ها کافی نیست.

وی با بیان اینکه اقلام ضروری ساخت مسکن از جمله مصالح ساختمانی و تجهیزات ساختمانی طی یک سال گذشته رشد چشمگیر قیمتی داشته است، گفت: در صورتی که دولت اقدامات لازم از جمله افزایش سقف تسهیلات مسکن را انجام ندهد، سال آینده بازار مسکن با مشکل رکود تورمی رو به رو خواهد شد.

بدری گفت: ساخت سالانه یک میلیون واحد مسکونی از مهم‌ترین برنامه‌های پنجم توسعه به شمار می‌رفت، اما طی یک سال گذشته شاهد کاهش تولید مسکن در کشور هستیم بنابراین باید دولت  اقدامات لازم را برای بهبود وضعیت بازار مسکن  در دستور کار  قرار دهد.

سخنگوی کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی گفت: مسکن اجتماعی متأسفانه به فراموشی سپرده شده است و دولت با اینکه  تا به امروز برنامه‌ هایی برای اتمام طرح‌های مسکن ارائه داده اما چندان موفق نبوده است.
 

کاهش ازدواج با گرانی مسکن

 بهمن ماه سال ۹۷ متوسط قیمت خرید و فروش یک متر مربع واحد مسکونی در تهران به ۹۹.۷ میلیون ریال رسید که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۸۱ درصد رشد داشته است و این افزایش قیمت منجر به کاهش ۴۱ درصدی معاملات و خرید و فروش واحد‌های مسکونی در تهران شده است.
 
چرا مردم و زوجین از وام مسکن استقبال نمی‌کنند؟
 

سوء استفاده از تسهیلات بانکی در فضای مجازی

 افزایش قیمت مسکن زنگ خطری است برای مسئولانی که دائم از ازدواج جوانان حمایت می کنند، زمانی که زوجین توان خریداری و یا حتی اجاره مسکن ندارند چطور می تواند به سمت تشکیل خانواده حرکت کنند، قیمت سرسام آور هر متر مربع مسکن در کلانشهرها نیازمند تجدید نظر مسئولان بانکی برای سهولت در دریافت وام مسکن و همچنین افزایش میزان این تسهیلات است.
 
جالب است بدانید در حالی که بسیاری از زوجین برای دریافت وام مسکن روزها دوندگی می کنند و حتی در بسیاری از موارد به دلیل شرایط سخت تسهیلات از دریافت آن منصرف می شوند در این بین  عده ای سودجو از طُرق مختلف با  توافقات پنهانی وام مسکن زوجین را دریافت کرده  و در فضای مجازی با قیمتی بیش تر به فروش می رسانند. این مهم  نیازمند توجه جدی مسئولان نظارتی است. مبالغی که تحت عنوان تسهیلات حمایتی اختصاص داده شده است ولی در محل هدف خرج نمی شود.
 
چرا مردم و زوجین از وام مسکن استقبال نمی‌کنند؟
 
گزارش از محبوبه کباری و نرگس معززی

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۵۹
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ایرانی
۲۱:۱۱ ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۸
مگه میشه ازدواج کرد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۳ ۲۳ فروردين ۱۳۹۸
وام اوراق ضرر اندر ضرر است وبانک فقط سود خود را میبند از یک طرف هنوز وام را نگرفته پول اوراق را میدهی وبعد از آن سه برابر بیشتر قسط ان را پرداخت می کنی واز طرف دیگر جریمه حتی یک روز دیر کرد آن را باید بپردازی وطبق فتاوی مراجع اخذ جریمه و این گونه سود گرفتن حرام اندر حرام است وبا ای وضعیتی که بانک پیش می رود دیگر کمتر کسی حاضر خواهد شد وام مسکن بگیرد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۸ ۱۲ فروردين ۱۳۹۸
با28 سال سابقه 2500می گیرم با این درآمدمی توان خانه خریدوازدواج کرد
Iran (Islamic Republic of)
ایمان
۱۰:۵۱ ۲۴ اسفند ۱۳۹۷
مشخصه چرا استقبال نمیکنن، یه دو دوتا چهارتای ساده که انجام بدین متوجه میشین به دردسرش نمی ارزه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۰۵ ۲۴ اسفند ۱۳۹۷
شرمنده این اسمش وام نیست پول بهره ای هستش و از دید اسلام حرام اندر حرام
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۵۷ ۲۳ اسفند ۱۳۹۷
اکثر دهه ۶۰تی ها هنوزازدواج نکردند!! به دلیل هزینه زیاد لوازم خانگی و کرایه های وحشتناک خانه وگرانی مسخره ی طلا وسکه وبیکاری وووو؟؟؟!!!! ماهم دولت داریم ومسؤلان دلسوز؟؟!!!!
Iran (Islamic Republic of)
MIS
۱۹:۲۸ ۲۳ اسفند ۱۳۹۷
با این شرایطی که درست کردند ازدواج باید به گور برد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۱۱ ۲۳ اسفند ۱۳۹۷
وقتی که وام میگیری و 3برابر باید پس بدی تازه اونم با این حقوقای پایین که ماهیانه خداقل باید 1300قسط وام ازدواج بدی بعدش حقوق اداره کار 1200هستش واقعا جالبه تازه باید 100تومن یارانتم بزاری روش که فقط قسط وام مسکن رو بدی،حالا خرج زندگی و بقیه بماند،حالا بنظر شما انسان عاقل تو این شرایط میاد وام مسکن بگیره آیا؟؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
حسین علیان
۱۶:۳۸ ۲۳ اسفند ۱۳۹۷
من خودم 13ونیم ملیون اوراق خریدم وگفتند که باید این مبلغ را به ریس بانک هدیه بدهی اصطلاحا تا مبلغ 80میلیون اعلامی را بگیرید ،،در واقع 66ونیم میلیون بمن دادند ،که من سوال کردم چقدر سر جمع باید پس دهم، کارمند مربوطه برای من محاسبه کرد ،بعد از پرداخت اصل پول ،،مبلغ 112میلیون بپردازم ،وبعلت تاخیر در پرداخت اقساط مبلغ 480000تومان بابت دیر کرد اقساط منو جریمه کردند ،وهر ماه این مبلغ بخاطر دو ماه تاخیر اقساط هر ماه منو جریمه میکنند ،،یکی از کارمندها خواهش کردم سر جمع چند درصد سود میگیرد بانک ،حساب کرد گفت بیش از 30درصد ،،بعد چطور اعلام کردهاند که 9درصد ،این ربا یا نزول صد درصد میباشد وحرام اندر حرام میباشد.
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۲۳:۴۳ ۲۲ بهمن ۱۳۹۸
سلام
لطفا صادقانه انتقاد کنیم و دروغ نگیم
1-قیمت 80 میلون اوراق حدود بیشتراز 7 میلیون نیست
2- پول اوراق بحساب مالک و فروشنده اوراق میره نه بحساب رئیس بانک
3- با احتساب هزینه اوراق نرخ تسهیلات حدود 23 درصد میشه
4- در برابر تورم 200 یا 300 درصدی در دو سال اخیر نرخ 23 درصد در باز پرداخت 12 سال مفته
5- جریمه برا ی هرروز قسط 80 میلیون تومان حدود کمتر از 1000 تومن میشه و برای یک ماه کمتر از 30000 تومن
مشکل جامعه ما بیکاری و تورم و درآمد پائینه کاش تورم صر درصد بود و درصد وام هم نهایت یکی دو درصد کارمزد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۴ ۲۳ اسفند ۱۳۹۷
از یک طرف وام ۱۶۰ میلیون تومانی وسودش بالاش
وقسط بارپرداختش با ماهی دو میلیون دویصت
و از طرف دیگر حقوق پایه مصوب وزارت کار ماهی یک میلیون دویصد
هیچ گونه تناسب و همخوانی با هم ندارد
کجاست تدبیر و امید
علی برکت الله.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۹ ۲۳ اسفند ۱۳۹۷
وقتی مینینی مسؤلین به فکرمانیستندوفقط هی پستهاشونو باهم عوض می کنند وفقط حرف ووعده می دهند؟! وهی دزد واختلاسگر دارایی هامان دارند غارت می کنند؟؟!!!
عصبی میشیم وافسرده ونگران چرامانباید آرامش وآسابش داشته باشیم؟؟!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۵ ۲۳ اسفند ۱۳۹۷
تجربه شخصی خود من نشون میده پول گذاشتن تو حساب تسهیلات به بهانه اخذ وام در سال آینده یک با توجه به شرایط نامساعد بازار و تلاطم های عجیب و دور از ذهن ارز کاری بسیار بسیار اشتباه بوده.
بنده خودم منزلی که پارسال با قیمت ۱۸۰ تومن میتوانستم بخرم به بهانه اخذ وام زوجین نخریدم. و امسال مجبور شدم علاوه بر وام مسکن ۱۵۰ تومن اضافه تر پردهخت کنم تا بتوانم همان خانه را بخرم.
بهترین راه حل اعطای وام مسکن به زوجین برای ساخت مسکن در همان سال اول بدون بلوکه کردن پول بوده. این همه سرمایه در این مملکت و وام های کلان که به ساخت مجتمع های تجاری و .. . داده میشود. کمی هم به فکر جوان ها باشید
Iran (Islamic Republic of)
وحید
۱۴:۰۵ ۲۳ اسفند ۱۳۹۷
با این روال ازدواج کمتر میشه و در مقابلش فساد اخلاقی و بذهکاری زیاد.
Iran (Islamic Republic of)
مصطفی
۱۳:۱۳ ۲۳ اسفند ۱۳۹۷
چون 60 میلیون وام مسکن گرفتن و دارن 120 میلیون پس میدن.بانکداری اسلامی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۴ ۲۳ اسفند ۱۳۹۷
همش ربا و نزول هست؛نزول شاخ و دم نداره که بانک 60میلیون وام میدن 140_150میلیون پس میگیرن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۵ ۲۳ اسفند ۱۳۹۷
چون اولن سودش خیلی زیاده بعدشم مردم کارثابت ندارن ودرامدثابت ندارندمثل کارمندا معلمین و....ک حقوق بگیرن سرموقعه پرداخت کنند ک سودبیشترازاون مقداربدن بعدشم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۳ ۲۳ اسفند ۱۳۹۷
با کدام درآمد
Iran (Islamic Republic of)
بنده خدا
۱۲:۳۳ ۲۳ اسفند ۱۳۹۷
60 میلیون وام مسکن میخوان بدن حدود 8 میلیون هزینه اوراق و غیره و بازپرداخت حدود 140 میلیون
Iran (Islamic Republic of)
بیداد
۱۱:۵۹ ۲۳ اسفند ۱۳۹۷
پول گذاشتیم که وام بگیریم. کاشکی با همون پول، چند گرم طلا میخریدم.
United States of America
ناشناس
۱۱:۵۵ ۲۳ اسفند ۱۳۹۷
مالیات بر مسکن خالی تنها دوای این درد است.
Iran (Islamic Republic of)
مجتبی
۱۱:۳۶ ۲۳ اسفند ۱۳۹۷
سلام زوج جوان باید شغل معین داشته باشند و درامد معین ؛ الان کدوم یک از جوانان ما حائز این شرایط هستند
با کدام پول سود بانک ها محترم رو پرداخت کنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۷ ۲۳ اسفند ۱۳۹۷
هر چه قدر وام مسکن را بیشتر کنید مالکین طمعکار باز هم قیمت مسکن را بالاتر میبرند پس چاره کار افزایش وام مسکن نیست.چهارصد هزار واحد مسکن خالی در تهران موید این مطلب است.
United States of America
ناشناس
۱۱:۵۵ ۲۳ اسفند ۱۳۹۷
مالیات بر مسکن خالی تنها دوای این درد است.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۵ ۲۳ اسفند ۱۳۹۷
سلام. ما چهار سال پیش یه وام 35میلیون تومانی گرفتیم که هنوز هم داریم پرداخت میکنیم باید80میلیون تومان پس بدهیم. دلیل استقبال از وام مسکن کم شده دلیلش......
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۰ ۲۳ اسفند ۱۳۹۷
این وام اگر هم داده شود فقط قشری که پارتی دارن و پول تو حساب دارن میتونن بگیرن حالا من اگه بخوام بگیرمش باید کلی قرض کنم تا یک سال یا بیشتر که وامو بهم بدن بعد یکسال قیمت دوبرابر شده و ارزش نداره بعد سن ساختمون باید 15 سال رد نشده باشه باز به نفع ثروتمندانه چون با این گرونی من خونه ای که زیر 15 ساله گرونتره و ماها پولمون بهش نمیرسه بعلاوه باید ضامن رسمی داشته باشی بعد خیلی سیستماتیک نیست و کلی الافی داره باید کفشای آهنی پا کنی تا بتونی بگیری من به این نتیجه رسیدم برای کسای خوبه که پول یامفت دارن بزارن تو بانک و بتونن بیشتر پیشرفت کنن خلاصه همه ما سر کاریم کلا به نفع بانکهاست و نفع مردم نیازمند توش دیده نشده فقط هدف خالی کردن جیبه همین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۷ ۲۳ اسفند ۱۳۹۷
مگه الان با این وام ها میشه خونه خرید آپارتمان متری 2 تومن شده متری 8 تومن به بالا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۴ ۲۳ اسفند ۱۳۹۷
بجای دادن وام قیمت ت،لید رو کاهش بدین مالیات رو از تولید بردارین گمرک رو برا مواد اولیه تولید حذف کنید اگه کارخونه بدهکار شد بانک ها زمینش نزنن و دادگستری ودولت ومجلس شدیدا پشت تولید کننده باشن بقیه کارها حله
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۵ ۲۳ اسفند ۱۳۹۷
،وخدا از نزول خوران وترویج کنندگان ان هرگز نمیگذرد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۷ ۲۳ اسفند ۱۳۹۷
اخه قسطشو با چي بديم تو اين گروني و بيکاري
Iran (Islamic Republic of)
دانشجو
۱۰:۲۳ ۲۳ اسفند ۱۳۹۷
مگه با 160 تومن میشه آپارتمان خزید
Iran (Islamic Republic of)
سلطان
۱۰:۲۰ ۲۳ اسفند ۱۳۹۷
با سلام
زیاد کردن مبلغ وام مسکن فقط کمک به دلالان بازار مسکن و به استفاده بیش از حد معمول بانک عامل است !!! جوانی که بیکاره و داره با اسنپ یا کارهای کم در آمد روزگار رو میگذرونه چه جوری قسط پرداخت کنه!!!
شاید اصلا نمیدونند که شغل نیست در آمد نیست!!!
Iran (Islamic Republic of)
ehsan
۱۰:۱۸ ۲۳ اسفند ۱۳۹۷
دولت اگه فکر جوانها رو میکنه باید بجای این کارها شروع به ساخت و ساز باکیفیت خوب کنه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۰ ۲۳ اسفند ۱۳۹۷
به نظرم دولت اصلا سر سوزني به فکر جوانان نيست تواين شرايط
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۵ ۲۳ اسفند ۱۳۹۷
اخه کدوم جوون اینقدر سرمایه داره که بخوابونه و بعد بهش بعد از یه سال وام بدن
و وام رو هم که گرفت از کجا بخواد قسط سنگین رو بده

میشه واقعا!!!
Iran (Islamic Republic of)
ho3en
۱۰:۱۴ ۲۳ اسفند ۱۳۹۷
وام ازدواج وهم به سختی قسط هاشو پرداخت میکنن بماند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۴ ۲۳ اسفند ۱۳۹۷
وام خودش معظلی شده برای مردم یکی از فامیلهای ما بخاطر وام و درگیر شدن با ان به خودش نمیرسید مریض شد هی خود درمانی کرد بعد ریه اش عفونت کرد حی بهش میگفتیم برو دکتر بخاطر اینکه هر چی در میاورد هزینه وام و دو فرزندش میکرد دکتر نرفت تا اخرش حالش بد شد بردنش دکتر اخرش معلوم شد سرطان گرفته چون دیر بردنش دکتر کل بدنش رو گرفته بود در عرض دوماه مرد در سن ۴۰ سالگی و دوبچه وزن بیوه بجایی گذاشت این هم از وام مسکن که درامد خانوار رو میبلعه این موضع مال پارسال بود امثال که با این تورم واویلا است وقتی مسولان برای هشتاد میلیون جمعیت نمیتوانند مسکن ارزان تولید کنند
Iran (Islamic Republic of)
حسن
۱۰:۰۱ ۲۳ اسفند ۱۳۹۷
نظرات مردم رو که میخونم واقعا دلم براشون میسوزه
United States of America
ناشناس
۱۲:۰۴ ۲۳ اسفند ۱۳۹۷
گل گفتی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۴ ۲۳ اسفند ۱۳۹۷
بجای زیاد کردن وام که جایزه ایست به دلالان مسکن تا خانه هایی که احتکار کردن رو به چند برابر قیمت به مردم بفروشند و نقدینگی جدید جمع کنن تولید مسکن رو زیاد کنید من خودم بخاطر نداشتن مسکن با یه بچه زنم رو طلاق دادم
United States of America
ناشناس
۱۲:۰۴ ۲۳ اسفند ۱۳۹۷
واقعا
Iran (Islamic Republic of)
فرهنگ
۰۹:۴۱ ۲۳ اسفند ۱۳۹۷
100میلیون میگیری 250میلیون باید تو 12سال پس بدی اگر سال یازدهم هم بخوای تسویه کنی باز 100میلیون اصل وام رو ازت عینا میگیرن میگن تا الان سود پول رو پرداخت میکردید!!!!!!!!!!!!!!!!
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۰۹:۳۹ ۲۳ اسفند ۱۳۹۷
دولت باید از طریق کارت ملی هوشمند اطلاعات کسانی که مسکن و زمین دارند شناسایی کند .بعد اگر کسی خانه اضافه دارد باید ازش مالیات بگیرد .بعد اون کسانی که فاقد مسکن هستن براش برنامه بریزند و دیگر مشکل مسکن حل میشود .بنده فاقد مسکن هستم و ۱۰ سال ازدواج کردم مستاجر هستم وزندگی با دو بچه خیلی سخت شده خانم خانه دار است به پدر و مادر و خانواده برادرم که دو بچه دارند و یتیم هستن باید کمکشون کنم واقعا زندگی سخت شده با حقوق ۲میلیون لطفا رسیدگی شود
United States of America
ناشناس
۱۲:۰۳ ۲۳ اسفند ۱۳۹۷
دمتگرم
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۲۳:۵۱ ۲۲ بهمن ۱۳۹۸
هر راهکاری باید سنجیده باشه نه با شتاب و غیر کارشناسانه
فرض کنیدیه خانواده متوسط از خوشی هاش تفریحش خوراکش و وقت وعمرش گذاشته و با وام و قسط و اضافه کاری یه خونه یا زمین کوچیک اضافی تو یه شهرستان کوچیک خریده برای آینده بچش . ویکی هم به فکر خونش نبوده و خوشگذرانیش به راه بوده ماشین گرفته برای تفریح و اضافه کاری و چند شیفت کاری نداشته اینکه صرفا چوم اون بدبخت فقط یه خونه اضافه داره باید مالیات بده در حالی که ارزش صد تا خونه و ملک تو شهرستان به اندازه یک خونه تو بالاشهر تهران نیست . مشکل جاهای دیگست مثل دلالی مثل واردات بی حساب یه عده رانت خوار که باعث ورشکستگی تولید کننده داخلی میشه واونم باعث تورم و بی کاری میشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۸ ۲۳ اسفند ۱۳۹۷
چون من ۹۰ تومن وام گرفتم باید ۱۷۲ تومن باید پس بدم چ خبره آخه
United States of America
ناشناس
۱۱:۵۹ ۲۳ اسفند ۱۳۹۷
جدی ؟
United States of America
ناشناس
۱۴:۱۲ ۲۳ اسفند ۱۳۹۷
چرا گرفتی?
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۰ ۲۳ اسفند ۱۳۹۷
از کجا قسط ها شو بدن ؟ اول زندگی ؟ هااااااا ؟
United States of America
ناشناس
۱۱:۵۸ ۲۳ اسفند ۱۳۹۷
نگیر
Germany
ناشناس
۰۹:۲۶ ۲۳ اسفند ۱۳۹۷
مصالح ساختمانی باید ارزان بشه آخه چرا وقتی آهن و سیمان و آجر و غیره در داخل تولید میشه چه ربطی به نوسان ارز و تحریم داره؟ وقتی جلوی سواستفاده ها گرفته نمیشه وضع همینه
Iran (Islamic Republic of)
بهرام
۰۹:۲۴ ۲۳ اسفند ۱۳۹۷
معنی بانک داری بدون اینه که100 تومان وام بدین بالای 200 تومان از مردم پول بگیرن صد رحمت به نزول خورهای بازار بعد میگین چرا مردم استقبال نمیکنن ؟
United States of America
ناشناس
۱۱:۵۷ ۲۳ اسفند ۱۳۹۷
جوان مگه کار داره که بتونه قسط وام بده؟
United States of America
ناشناس
۱۵:۳۰ ۲۴ اسفند ۱۳۹۷
جوان کار نداره که بتونه قسط وام بده؟
وام نگیره
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۰۹:۲۰ ۲۳ اسفند ۱۳۹۷
بااین شرایط ازدواج رابايد به فراموشی سپرد
United States of America
ناشناس
۱۱:۵۶ ۲۳ اسفند ۱۳۹۷
مالیات بر مسکن خالی تنها دوای این درد است.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۵ ۲۳ اسفند ۱۳۹۷
تو این کشور برای من جوان خرید یک کیلو گوشت با این شرایط در امدی سخت هست چه برسه به خونه .مسکن که فکر کنم یک رویا بسیار دور برای من جوان باشه مگر اینکه معجزه رخ دهد
United States of America
ناشناس
۱۱:۵۶ ۲۳ اسفند ۱۳۹۷
آره منم موافقم
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۲۳:۵۳ ۲۲ بهمن ۱۳۹۸
بله مشکل اینه که درآمد درستی نداریم انوم دهها دلیل داره و الا اگه اقتصاد و درامد اصلاح بشهاصلا نیازی به وام نیست
آخرین اخبار