اختصاص بیش از ۲ هزار میلیارد تومان اعتبار برای توسعه استان

بیش از ۲ هزار میلیارد تومان اعتبار برای توسعه استان در سفر معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور به خراسان جنوبی اختصاص می یابد.

به گزارش   گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند ،  دکتر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه در شورای برنامه ریزی و توسعه استان قول مساعد داد اعتبارات و طرح‌های استان را در تهران پیگیری و در سفر‌های بعدی به خراسان جنوبی از پیشرفت این طرح‌ها بازدید کند.

وی افزود: با اعتبار ۵۰۰ میلیارد تومان، امیدواریم تا اسفند سال آینده ۱۰ هزار واحد مسکونی برای افراد کم درآمد این استان ساخته شود.

دکتر نوبخت گفت: از محل ۲۰۰ میلیون دلار اعتبارات صندوق توسعه ملی، به طرح‌هایی که در خراسان جنوبی توجیه اقتصادی دارند، تسهیلات اعطا می‌شود.

رئیس سازمان برنامه و بودجه با اشاره به اختصاص ۹۴۰ میلیارد تومان اعتبار برای زیرساخت‌های خراسان جنوبی افزود: بیش از ۷۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای اشتغال جوانان استان در نظر گرفتیم.

معتمدیان استاندار خراسان جنوبی هم گفت: در بحث کمبود شورای برنامه ریزی و توسعه استان با حضور دکتر نوبخت آب، راه، راه آهن، فرودگاه و ... مشکلاتی داشتیم که گزارشات آن را به آقای نوبخت ارائه دادیم.

وی افزود: توسعه استان در دستور کار دولت است و (سند آمایش سرزمینی) سند توسعه میان مدت استان تدوین شده که در این سفر رونمایی شد و با اعتبارات ویژه آقای نوبخت شاهد تحول درتوسعه استان خواهیم بود.

استاندار به ظرفیت‌های استان برای توسعه اشاره کرد و افزود: مرز، معادن متنوع، فرآوری محصولات معدنی، فرآوری محصولات کشاورزی، بسته بندی، صنایع تبدیلی و تکمیلی و گردشگری از ظرفیت‌های خوب خراسان جنوبی است.

نماینده مردم بیرجند، درمیان و خوسف در مجلس نیز گفت: وضعیت اقتصادی و معیشتی مردم استان ما مساعد نیست و در بازدید امروز از چند روستا این موضوع دیده شد و خواستار اختصاص اعتبار به کل استان هستیم.

حجت الاسلام عبادی گفت: در مجموع وضعیت جاده‌های استان مانند محور‌های سربیشه - نهبندان و بیرجند- قاین مطلوب نیست و تقاضا داریم با اختصاص ۳۰ میلیارد تومان تا پایان امسال حداقل مطالبه پیمان کاران داده شود.

وی افزود: راه آهن شرق اهمیت منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای دارد و نیازمند توجه بیشتر است و با راه اندازی این راه آهن مسیر صادرات به آسیای میانه کوتاه و هموار می‌شود.

بیکی مدیر کل توسعه، تجهیز و نوسازی مدارس استان هم گفت: پایین بودن میانگین سرانه آموزشی استان در مقایسه با میانگین کشور و دو شیفته بودن مدارس در خراسان جنوبی از مشکلات این استان است که خواستار کمک دولت در این خصوص هستیم.

خامسان رئیس دانشگاه بیرجند نیز ضمن تاکید بر اهمیت جایگاه علم و فرهنگ گفت: سرانه دانشجویان دانشگاه‌های استان در مقایسه با میانگین کشوری کم است و خواستار افزایش آن هستیم.

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای استان هم با اشاره به اینکه ۹۰ درصد استان متأثر از خشکسالی است گفت: ۲ دهه خشکسالی خراسان جنوبی را تحت تاثیر قرار داده و کاهش آب دهی قنوات، برداشت بی رویه از مخازن آب، هدر رفت آب در شبکه فرسوده آبرسانی و آبرسانی با تانکر به ۴۰۰ روستای استان از مشکلات ما در بحث آب است.

امامی افزود: از سال ۱۳۸۴ ردیف بودجه ملی برای طرح آب استان در نظر گرفته نشده است.

وی گفت: چالش بعدی ما اقتصاد آب و تعرفه‌های پایین آب آشامیدنی است و نیازمند سرمایه گذاری بخش خصوصی هستیم.

جعفری مدیر کل راه و شهرسازی استان هم گفت: طول باند‌های دوم استان به ۷۱۴ کیلومتر رسیده، اما همچنان از میانگین کشوری پایینتر است.

وی خواستار تخصیص اعتبار برای راه آهن، تکمیل دو بانده شدن محور بیرجند _. قاین، اختصاص ۸۰ میلیارد تومان اعتبار برای ۷۶ نقطه حادثه خیز استان و توجه به مشکلات بافت فرسوده و بازآفرینی شهری شد.

جعفری از اجرای طرح مسکن مهر در استان و تحویل ۳۰ هزار مسکن خبر داد و گفت:: از تعهد ما ۸۰۰ واحد مسکن مانده که به زودی با حضور وزیر مسکن و شهرسازی افتتاح می‌شود.

قوسی رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان نیز گفت::ظرفیت‌های کشاورزی استان بالقوه است و در تولید ۱۰ محصول همچون زعفران، زرشک، عناب و دارو‌های گیاهی در کشور جزو رتبه‌های اول تا دهم هستیم.

وی افزود: خسارت خشکسالی به استان ما در بخش کشاورزی به میزان ۲ هزار و ۴۳۷ میلیارد تومان بوده است.

انتهای پیام/ک

برگزاری جلسه شورای برنامه ریزی و توسعه خراسان جنوبی با حضور نوبخت

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.