جشنواره احیای بازی‌های محلی_بومی ۵۰۰ ساله "چینَه چویی" و "چالَه چویی" در روستای جُندابه

رئیس شورای اسلامی روستای جندابه از برگزاری جشنواره احیای بازی‌های محلی "چینَه چویی" و "چالَه چویی" بعد از ۵۰۰ سال در ایام نوروز خبر داد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان ،بازی با میوه بادام در رشته‌های مختلف از بازی‌های محلی و قدیمی با قدمت بیش از ۵۰۰ سال می‌باشد که علاوه بر سرگرمی، سرعت، دقت و تعادل بازیکنان را تقویت می‌کند. بازی" چینَه چویی و چالَه چویی"نیز دو رشته مختلف از بازی با بادام است که بصورت گروهی و غالبا از ۲ تا ۵ نفر یا حتی بیشتر در آن شرکت می‌کنند.

حسین عباسی رئیس شورای اسلامی روستای جندابه گفت:احیای بازی‌های بومی محلی به منظور حفظ فرهنگ، اصالت و بالیدن به تمدن کهن ایرانی اسلامی می‌باشد. خوشبختانه بعد از سال‌ها فراموشی، افتخار داریم برای اولین بار در روستای جُندابه عقب گردی به سنت‌ها و بازی‌هایی که به جز تفریح یادآور صبر، دقت، شکست پذیری و احترام به قانون بود را داشته باشیم و در شرق اصفهان، همزمان با فرارسیدن بهار ۹۸ جشنواره احیای این بازی‌های محلی _بومی را در روستای جُندابه برگزار کنیم.

عباسی به تشریح بازی "چالَه چویی" با بادام پرداخت و بیان نمود:بعد از ایجاد یک چاله‌ی کوچک، بازیکنان به نوبت و طبق توافق اولیه برای نفر شروع کننده بازی در فاصله سه الی چهار متری چاله می‌ایستند و نفر اول بادام‌هایی که از هر کدام از شرکت کنند‌ها جمع کرده است (هر نفر، یک بادام) از آن فاصله به سمت چاله پرتاب می‌کند، هر تعداد از بادام‌ها که داخل چاله افتاد صاحبش می‌شود سپس با تکه سنگی لخت فرصت دارد به سمت بادام‌های بیرون از چاله پرتاب و چنانچه به هر کدام از بادام‌ها (سنگ می‌بایست به یک بادام برخورد کند) برخورد کرد مال خودش شده و سپس نفر بعدی فرصت دارد بادام‌های بیرون از چاله را جمع کند و همان روال نفر قبل را تکرار و همین رویه برای شرکت کنندگان دیگر ادامه پیدا می‌کند تا هیچ بادامی باقی نماند.

وی در ادامه از جزئیات بازی "چینَه چویی" با بادام اینگونه گفت:به تعداد افراد شرکت کننده بادام‌هایی جمع آوری می‌شود. در بین بادام‌های جمع آوری شده بادامی که از همه بزرگتر است"لَپِّر"نامیده می‌شود و با توافقی که در بین شرکت کنندگان برای انتخاب نفر شروع کننده بازی می‌شود "لَپِّر" به او سپرده می‌شود و مابقی بادام‌ها از ته به ترتیب بر روی برجسته گی که با خاک به طول حدودا سی سانتی متر ایجاد شده است چیده می‌شود و پشت بادام‌های چیده شده و در فاصله حدود ۵ سانتی متری خطی کشیده می‌شود.

فرد شروع کننده از فاصله سه الی ۴ متری با بادام بزرگی (لَپِّر) که در دست دارد به سمت بادام‌های چیده شده پرتاب کرده و هر تعداد بادامی که بعد از سرنگونی به خط پشت رسم شده افتاد را بر می‌دارد و شانس بیشتری برای ادامه بازی در این دور دارد، در صورت عدم موفقیتش، بازی با نفر بعدی ادامه می‌یابد تا تمامی بادام‌ها سرنگون شده و پشت خط رسم شده بیافتد و نفر آخر برنده و مالک تمام بادام‌ها می‌شود در این بازی تا زمانی که تمامی بادام‌ها از خط رسم شده خارج نشوند هیچ بادامی از دور بازی خارج نشده و شرکت کننده‌ای که بتواند آخرین بادام را از خط رد کند صاحب تمام بادام‌ها می‌شود.

اولین جشنواره احیای بازی‌های بومی_محلی با بادام نوروز ۹۸ در روستای جُندابه برگزار می‌شود.

 

انتهای پیام/پ

احیای بازی‌های بومی_محلی

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.