کارشناس مسائل بین الملل: عامل حمله تروریستی نیوزیلند چگونه به چند قبضه سلاح تهاجمی دسترسی پیدا کرده است؟

سیریل پایَن، کارشناس مسائل بین المللی در گفتگو با تلویزیون فرانس ۲۴ به بررسی حملات تروریستی به دو مسجد در نیوزیلند در روز جمعه پرداخت.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از تلویزیون فرانس ۲۴، حملات تروریستی به دو مسجد در نیوزیلند در روز جمعه و همزمان با برگزاری نماز جمعه، ۴۹ کشته برجای گذاشت.

سیریل پایَن، کارشناس مسائل بین المللی در گفتگو با تلویزیون فرانس ۲۴ گفت: «دنیای اسلام پس از حمله به مسلمانان در نیوزیلند، توجه به معضل جریان برتری طلبان سفید پوست و اسلام ستیز را خواستار شد.»

سیریل پایَن در پاسخ به این سوال مجری مبنی بر این که جامعه مسلمانان نیوزیلند پس از این حمله در شوک به سر می‌برند. نظر شما در این باره چیست؟ پاسخ داد: «این جامعه اقلیتی بسیار کوچک در نیوزیلند بسیار متاثر شده است. باید به شرایط نیز توجه داشت. میزان جرم و جنایت در نیوزیلند بسیار پایین است. نخست‌وزیر نیز به این مسئله اشاره کرد. جذب مهاجران در این کشور که کشوری متعلق به بومیان است، در وضعیت بسیار خوبی قرار دارد.»

وی افزود: «مقامات نیوزیلندی در اولین واکنش خود جامعه اقلیتی مسلمانان را خطاب قرار داد. از ۸ میلیون نفر جمعیت نیوزیلند، فقط ۸ درصد را مسلمانان تشکیل می‌دهند. دولت از مسلمانان خواست در مراکز و کانون‌های مذهبی حضور پیدا کنند. اکنون این سوال مطرح است که چطور یک استرالیایی چنین حمله‌ای را طراحی کرده است. وی در شبکه‌های اجتماعی در این خصوص صحبت کرده است. باید دید که وی چطور در خاک نیوزیلند چنین حمله‌ای را برنامه ریزی کرده و چگونه به چند قبضه سلاح تهاجمی دسترسی پیدا کرده است. وی عده زیادی را کشته است و آمار‌هایی که تاکنون منتشر شده، موقتی هستند. در این حمله ۴۹ نفر کشته شده اند و این تعداد بسیار بالایی است.»

مجری پرسید: امت اسلام چه واکنشی به این حمله نشان می‌دهند؟ آیا در منطقه تظاهراتی برگزار خواهد شد؟

کارشناس پاسخ داد: «بلافاصله پس از این حمله ما شاهد برگزاری تظاهراتی در بنگلادش بودیم. باید اضافه کرد که بنگلادشی‌ها بخش بزرگی از جمعیت مسلمانان نیوزیلند را به خود اختصاص داده اند. مسلمانان ساکن در نیوزیلند بیشتر از کشور‌های بنگلادش، اندونزی و عربستان سعودی هستند. امروز فرزندان همین مهاجران که در بین آن‌ها زنان و کودکان مشاهده می‌شوند، در مساجد هدف قرار گرفته اند. به طور قطع در جهان اسلام تظاهرات برگزار خواهد شد.»

کارشناس مسائل بین المللی گفت: «به طور کلی ما شاهد واکنش دنیای اسلام به بازگشت اسلام ستیزی در جهان بوده ایم و این چیزی است که من آن را در سایت‌های مهم کشور‌های اسلامی که سخنگوی این کشور‌ها قلمداد می‌شوند، مشاهده کرده ام. این سایت‌ها از جامعه بین المللی خواستند به معضل جریان برتری طلبان نژاد سفید و اسلام ستیز که حمله مراکز مذهبی را آغاز کرده اند، توجه کنند.»

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Germany
مجید
۱۰:۳۷ ۲۵ اسفند ۱۳۹۷
لعنت به غرب جهان سوم
آخرین اخبار