تلاش شماری از وکلای بین‌المللی برای ایجاد هر گونه اصلاح در سیاست برخورد با مخالفان در عربستان

شماری از وکلای بین‌المللی برای دفاع از زندانیان اندیشه در عربستان سعودی اعلام آمادگی کردند.

تلاش شماری از وکلای بین‌المللی برای ایجاد هر گونه اصلاح در سیاست برخورد با مخالفان در عربستانبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، شماری از وکلای بین‌المللی در ژنو آمادگی خود را برای دفاع از زندانیان اندیشه در عربستان اعلام کردند، این در حالی است که سازمان‌های بین‌المللی تاکنون نتوانسته‌اند حکومت سعودی را از نقض قوانین علیه مخالفان خود بازدارند.

موسی عاصی، خبرنگار شبکه تلویزیونی المیادین در گزارشی از ژنو ضمن بیان این موضوع گفت سازمان‌های بین‌المللی تاکنون از ایجاد هر گونه اصلاح در سیاست سعودی در حوزه تعامل با مخالفان و فعالان حوزه آزادی بیان که گاهی فقط به خاطر نوشتن مطلبی در شبکه‌های اجتماعی با مجازات مرگ مواجه می‌شوند، کاملا عاجز بوده‌اند. احکام اعدام در عربستان بدون محاکمه و دادگاه و بدون حضور وکلای مدافع اجرا می‌شود. این مسئله را گروهی از وکلای حاذق بین‌المللی که از سطح مهارت بالایی برخوردار هستند، تأیید کرده‌اند. آن‌ها در یک نشست خبری در ژنو نیت خود را برای دفاع از محکومان قضایی در عربستان هر چند از راه دور اعلام کردند.

"فرانسوا زیمیری" وکیل دادگاه تجدیدنظر در فرانسه در این خصوص می‌گوید: "من خواهان حضور در دادگاه محاکمه شیخ سلمان العوده در دوم ماه آوریل آینده هستم، ولی گمان نمی‌کنم این خواسته من مورد قبول حکومت سعودی واقع شود. از این رو ما از خارج، از محکومان سعودی دفاع می‌کنیم و هویت مسئولانی را که در صدور احکام بازداشت، زندان و اعدام مشارکت دارند، فاش خواهیم ساخت. این مسئولان مجرم هستند و ما برای ایجاد سازوکار‌هایی که مجازات آن‌ها را در مقابل عدالت بین‌المللی میسر سازد، تلاش خواهیم کرد".

"اولیور ویندردج" وکیل ویژه حقوق بین‌الملل نیز گفت: "من می‌خواهم وکالت "اسرا الغمغام" را که به دلیل مشارکت در تظاهرات سال ۲۰۱۱ به اعدام محکوم شده است، به عهده بگیرم. همچنین بر روی پرونده "محمد العتیبی" فعال سعودی که به ۴۰ سال زندان و حبس ابد به دلیل استفاده از اینترنت محکوم شده است، کار خواهم کرد. ما پرونده‌های زیادی در اختیار داریم و یک تیم حقوقی کامل نیز در پشت پرده بر روی این پرونده‌ها کار خواهد کرد".

خبرنگار افزود: مقامات سعودی به محکومان اعدام اجازه نمی‌دهند با خانواده خود تماس بگیرند. زینب ابوالخیر، خواهر حسن ابوالخیر زندانی محکوم به اعدام در این زمینه می‌گوید: "برادرم از ماه مه سال ۲۰۱۴ به اتهام حمل مواد مخدر با خودروی شخصی در مرز بازداشت شده است، در حالیکه هیچ دلیل و مدرکی در این زمینه به ما ارائه نشده است. او اصلا وکیل نداشته و ما اطلاع نداریم کجا زندانی است".

فرزند سلمان العوده که به دلیل انتقاد از فساد خاندان حاکم سعودی به اعدام محکوم شده است، می‌گوید مقامات سعودی پدرش را از دریافت مراقبت‌های بهداشتی منع می‌کنند و به او اجازه نمی‌دهند با خانواده‌اش تماس بگیرد. او همچنین از بازداشت عموی خود به دلیل نوشتن یک توئیت در انتقاد از حکم برادرش خبر داد.

خبرنگار در پایان گفت: وکلای مستقل به همکاری مقامات سعودی و اجازه حضور در جلسات دادگاه محکومان هیچ امیدی ندارند، از این رو تصمیم گرفته‌اند از دور به دفاع از موکلان خود مشغول شوند. این وکلا می‌گویند هدف آن‌ها فقط آزاد کردن موکلانشان نیست، بلکه قصد دارند زمینه محاکمه کسانی را که حکم اعدام علیه آنان صادر کرده‌اند، فراهم کنند.

انتهای پیام/

برچسب ها: عربستان ، دادگاه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار