افسر سابق اطلاعاتی آمریکا به جاسوسی برای چین متهم شد

وزارت دادگستری آمریکا یک افسر سابق اطلاعات دفاعی این کشور را به جاسوسی برای چین متهم کرد.

افسر سابق اطلاعاتی آمریکا به جاسوسی برای چین متهم شدبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، وزارت دادگستری آمریکا روز گذشته در بیانیه‌ای اعلام کرد که ران راکول هانسن، افسر سابق اطلاعات دفاعی این کشور در ارتباط با تلاش برای انتقال اطلاعات ملی این کشوربه پکن متهم شده است.

بر اساس بیانیه وزارت دادگستری آمریکا، هانسن ۵۸ ساله از ارتش آمریکا بازنشسته شده و سوابقی در زمینه هوش انسانی و شنود الکترونیک دارد. همچنین این مقام اطلاعات دفاعی آمریکا به زبان‌های چینی و روسی مسلط است. آژانس اطلاعات دفاعی آمریکا در سال ۲۰۰۶ او را به عنوان یک افسر اطلاعاتی غیرنظامی بکار گرفت.

بنا به اعلام وزارت دادگستری آمریکا، هانسن اعتراف کرد که در اوایل سال ۲۰۱۴ عوامل یک سرویس اطلاعاتی چین، او را برای استخدام هدف قرار دادند و او از آن زمان به طور مرتب با آن‌ها دیدار داشته است. در آن دیدار‌ها عوامل چینی نوع اطلاعات مورد علاقه سرویس اطلاعات چین را برای وی تشریح کردند. در طول دوره‌ای که هانسن با عوامل سرویس اطلاعاتی چین در ارتباط بود، صد‌ها هزار دلار را برای اطلاعات ارائه شده به آنها، از جمله اطلاعاتی که او در کنفرانس‌های صنعتی مختلف گردآوری کرده بود، دریافت کرد.

در بیانیه وزارت دادگستری آمریکا آمده به طور مشخص هانسن تلاش کرد تا اطلاعات محرمانه مربوط به آمادگی نظامی آمریکا در یک منطقه خاص را در اختیار سرویس اطلاعاتی چین قرار دهد.

یکی از موضوعات تنش زا در روابط اخیر آمریکا و واشنگتن مسئله اوضاع در دریای شرقی و دریای جنوبی چین است. چین مجموع جزایر مصنوعی واقع در دریای چین جنوبی را بخشی از قلمرو خود می‌داند. از سوی دیگر آمریکا، پکن را برای انتقال سلاح به این جزایر مورد انتقاد قرار داده، ولی چین انتقادات آمریکا در این موارد را مداخله در امور داخلی خود می‌داند.

علاوه بر این، پکن و واشنگتن از ژوئن سال گذشته میلادی و پس از آنکه دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا اعلام کرد کالا‌های ساخت چین به ارزش ۵۰ میلیارد دلار را هدف تعرفه ۲۵ درصدی برای حل موضوع کسری تجاری واشنگتن با پکن قرار خواهد داد، وارد جنگ تجاری با هم شدند. از آن زمان تاکنون دو طرف اقدام به وضع چندین دور تعرفه علیه همدیگر کردند.

انتهای پیام/

برچسب ها: آمریکا ، چین
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار