آمادگی ۴۰ مسجد شاخص استان همدان برای خدمت رسانی به مسافران نوروزی

مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان همدان از آمادگی ۴۰ مساجد و اماکن متبرکه برای خدمات رسانی به مسافران در ایام نوروز خبر داد.

آمادگی ۴۰ مسجد شاخص استان همدان برای خدمت رسانی به مسافران نوروزیبه گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان، حجت الاسلام محمد کاروند، رئیس اوقاف و امور خیریه استان همدان در نشست خبری با اصحاب رسانه با اشاره به اینکه حضور در مساجد و اماکن متبرکه نشان دهنده پایبندی خانواده‌ها به دستورات الهی است گفت: فضای مساجد و اماکن متبرکه باید به گونه‌ای باشد تا جوانان و خانواده‌ها رغبت بیشتری پیدا کنند و این اماکن مقدس باعث نشاط و آرامش روحی آنان شود.

وی افزود: طرح «آرامش بهاری» در تمام بقاع متبرکه استان از ۲۸ اسفندماه سال جاری تا ۱۴ فروردین ۹۸ اجرا می‌شود.

وی با بیان اینکه این طرح به صورت ویژه در ۳۶ بقعه برگزار می‌شود که بقعه امامزاده عبدالله (ع) بقعه ویژه اجرای این طرح است گفت: ۴۰ مسجد در اجرای برنامه‌های نوروزی اوقاف اعلام آمادگی کرده‌اند که ۱۰ مسجد از شهرستان همدان و بقیه از دیگر شهرستان‌هاست.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه همدان با اشاره به فعالیت ۴۰ مبلغ در طرح «آرامش بهاری» که ۲۴ مبلغ از حوزه علمیه قم و بقیه از مبلغان بومی هستند افزود: ایستگاه سلامت، غرفه کودکان و نوجوانان، پاسخگویی به مسائل شرعی، وقف و...   در قالب خیمه‌های معرفت در بقاع متبرکه برگزار می‌شود.

وی با اشاره به برگزاری مراسم‌های متنوع طی مناسبت‌های مختلف ایام نوروز در بقاع متبرکه  استان گفت: برای نخستین بار در ایام نوروز موزه امامزاده عبدالله (ع) فعال است و مسافران و زائران بقعه متبرکه امامزاده عبدالله (ع) می‌تواند از آثار وقفی و غیر وقفی این مرکز بازدید کنند.

کاروند با اشاره برنامه گرفتن عکس یادگاری و اهدای عکس به زائران و مسافران در بقعه متبرکه امام زاده عبدالله (ع) تاکید کرد: سه مرتبه در طول طرح آرامش بهاری اکیپ‌های سازمان اوقاف از بقاع متبرکه بازدید خواهند کرد.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه همدان با اشاره به اینکه علاوه بر مساجد داخل شهر در مسجد گردنه اسدآباد خدماتی به مسافران و زائران ارائه می‌شود گفت: برای نخستین بار خیمه معرفت در میدان آرامگاه بوعلی به سمت امامزاده زبیده خاتون (س) برپا خواهد شد.

وی با بیان اینکه در باغ موزه دفاع مقدس نیز خیمه معرفت برگزار و از حضور مبلغ بهره خواهیم برد افزود: در هر شهرستان حداقل یک بقعه مراسم لحظه سال تحویل را در برنامه دارند.

کاروند با بیان اینکه پخش مستقیم سخنرانی مقام معظم رهبری به صورت ویژه در لحظه سال تحویل از جمله برنامه‌هاست گفت: در ساعتی از روز مساجد شهر به ویژه شهر همدان و مساجدی که در مسیر رفت و آمد هستند با اعلام آمادگی هیات امنای مساجد باز هستند و خدمات ارائه می‌دهند.

وی با اشاره به تامین سرویس بهداشتی در امامزاده محسن (ع) همدان بیان کرد: در آنجا پارکینگ نیز پیش‌بینی شده و از مسوولان انتظار داریم برای تامین اعتبارات توجه ویژه‌ای داشته باشند.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان همدان خاطرنشان کرد: نوروز سال گذشته اتوبوس گردشی ویژه خبرنگاران فعال شد که اگر مسائل مالی تامین شود بار دیگر در برنامه قرار خواهد گرفت.

وی با بیان اینکه پنج شنبه و جمعه آخر سال اقدامات ویژه‌ای در آرامستان انجام شد و سازمان‌هایی نظیر نیروی انتظامی، راهور، آتش‌نشانی، اتوبوسرانی و شهرداری همکاری لازم را داشتند گفت: پنج‌شنبه و جمعه آخر سال امسال مسیر رفت و آمد مردم نسبت به سال‌های پیش تسهیل و خدمات بهتری ارائه شد.

کاروند از ورود ۴۰ هزار خودرو در این دو روز به آرامستان خبر داد و در ادامه در پاسخ به این سوال که گفته می‌شود برخی از زمین‌های وقفی نیت ندارند و اداره اوقاف آن را در اختیار نیرو‌های خود قرار می‌دهد تا اقدام به ساخت منزل کنند گفت: هیچ موقوفه‌ای در استان بدون نیت نبوده و یا اینکه اداره اوقاف نیت آن را مشخص کند.

وی ادامه داد: تقریباً سه سال و ۶ ماه است در همدان هستم و در این مدت هیچ زمینی به هیچ همکاری تعلق نگرفته است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان همدان با اشاره به حکم جابه‌جایی اموال وقفی افزود: نباید اموال وقفی منتقل شود و اگر مواردی بوده خرده به ماست.

وی با بیان اینکه راه‌اندازی موزه وقف به خاطر جمع‌آوری اموالی بود که در گوشه‌ای افتاده و به آن اهمیت نمی‌دادند که سعی کردیم در یکجا گردآوری کرده و نگهداری کنیم گفت: برخی از اموال که وقف شده مناسب است در همان مکان نگهداری شود و شرعاً وقف باید طبق نیت واقف انجام شود.

کاروند در رابطه با زمین‌های وقفی که بلاتکلیف مانده‌اند مانند زمین شهرک مدنی روبروی بیمارستان آتیه خاطرنشان کرد: اقدامات خاصی در این زمینه به دلیل تجاری بودن انجام شده است.

وی با بیان اینکه طبق مطالعات و نیازسنجی انجام شده به دنبال ایجاد یک فروشگاه در آن منطقه هستیم که البته مشکل پارکینگ نیز وجود دارد افزود: ۲۰ روز پیش پروانه بهره‌برداری از شهرداری اخذ شد و برنامه‌ای برای بهره‌وری بیشتر در راستای جلوگیری از خام‌فروشی خواهیم داشت.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان همدان بیان کرد: برخی از مغازه‌های وقفی در استان اجاره‌های بسیار کمی دارند و نمی‌توانیم قانوناً مبلغی بیشتر بابت اجاره دریافت کنیم چراکه سرقفلی این مغازه‌ها واگذار شده است.

وی با بیان اینکه متاسفانه در طول زمان برخی از موقوفات دچار تحول شده است افزود: سیاست اخیر اداره اوقاف در بهره‌وری بیشتر از موقوفات و رفع مشکل اشتغال جوانان است.

 ارائه ۶ طرح مطالعاتی در حوزه کشاورزی

کاروند با اشاره به اینکه ۶ طرح در حوزه کشاورزی به سازمان اوقاف کشور ارائه شده که اگر بر اجرای آن موافقت شود کار را آغاز خواهیم کرد گفت: در حوزه کشاورزی طرح تحقیقاتی خواهیم داشت و سال آینده در زمینه بهره‌وری از زمین‌های کشاورزی و حوزه اشتغال قدم‌هایی برمی‌داریم.

وی با تاکید به اینکه برنامه سال آینده سازمان به طور ویژه توجه به محرومیت‌زدایی به اندازه توان و موجودی است گفت: قبلاً در این زمینه اقدامات مختلفی انجام شده است، اما سال آینده با تمام موجودی یعنی طبق نیت واقف کار‌های خاصی انجام خواهیم داد.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان همدان با بیان اینکه در راستای ترویج فرهنگ وقف اولویت بر محرومیت‌زدایی است افزود: فرهنگ‌سازی به منظور ثبت وقف‌های جدید در راستای کمک به بیماران صعب‌العلاج موثر بوده و خوشبختانه نگاه خیرین طبق نیاز‌های روز جامعه پیش رفته است.

انتهای پیام/ج

آمادگی ۴۰ مسجد شاخص برای خدمت رسانی به مسافران نوروزی

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.