۲ اثر طبیعی خراسان شمالی واجد ارزش ثبت در فهرست ملی شناخته شد

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان شمالی از ثبت ۲ میراث طبیعی استان مجموعه درختان چنار کهنسال روئین و درختان گردوی کهنسال سرچشمه در فهرست آثار طبیعی کشور خبر داد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بجنورد ، حبیب یزدان پناه مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان شمالی گفت: پرونده دو اثر مجموعه درختان چنار کهنسال روئین و درختان گردوی کهنسال سرچشمه در جلسه کمیته ملی ثبت و حریم میراث طبیعی سال ۹۷ کشور طرح و واجد ارزش ثبت شناخته شدند.

وی با بیان اینکه روستای روئین، جزء بافت‌های تاریخی استان در تاریخ یازدهم خرداد ۸۷ به شماره ۲۲۷۷۷ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است، گفت: این روستا دارای ۶ اصله درخت چنار کهنسال به طول عمر حدود ۲۰۰ تا ۶۵۰ سال است.

وی در خصوص درختان گردوی کهنسال روستای سرچشمه نیز اظهار کرد: این روستا در فاصله ۲۷ کیلومتری مرکز شهرستان اسفراین واقع شده که داخل باغات آن، تعداد ۷ اصله درخت کهنسال گردو وجود دارد که محیط تنه بین ۴.۳۰ تا ۵.۴ متر و سن آن‌ها بین ۲۸۰ تا ۳۶۰ متفاوت است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان شمالی افزود: این درختان کهنسال که در قالب یک مجموعه در کنار یکدیگر قرار گرفته اند، پتانسیل‌های منطقه را نه تنها از لحاظ دید و منظری افزایش می‌دهد از لحاظ تاریخی نیز غنی می‌سازد.

یزدان پناه گفت: ثبت این درختان در فهرست آثار ملی کشور به عنوان گنجینه‌های طبیعی می‌تواند موجب حمایت را فراهم و توجه همگان را در خصوص معرفی طبیعت کهن این منطقه به خود جلب کند.

انتهای پیام / ب 

شناخته شدن ۲ اثر طبیعی خراسان شمالی واجد ارزش ثبت در فهرست ملی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.