فعالیت ۶۰ خانه مسافردارای مجوز در همدان/ خانه مسافر‌ها نیازمند نظارت و حمایت

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همدان گفت: در حال حاضر ۶۰ خانه مسافر دارای مجوز در همدان فعال و مابقی بدون مجوز فعالیت می‌کنند.

فعالیت ۶۰ خانه مسافردارای مجوز در همدان/ خانه مسافر‌ها نیازمند نظارت و حمایتبه گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان، مالمیر، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری همدان در نشست خبری با اصحاب رسانه در پاسخ سوال خبرنگار ما،با اشاره به اینکه گردشگری با وجود قدمت بلند جهانی، صنعتی نوظهور در کشورمان به حساب می‌آید افزود: همدان دراین پدیده نو ظهور ملی به خوبی رشد کرده و به بار نشسته است و امروزه از همه طیف‌های علاقه‌مند به عرفان، ادبیات، تاریخ و طبیعت به این شهر آمده و همدان به لحاظ بهره غنی که از عرفا، شعرا و فلاسفه جهانی و نامدار دارد، پاسخگوی نیاز همه قشر مخاطبی است.

وی بیان کرد: این تنوع گردشگران نیازمند زیرساخت‌های اقامتی متنوع است و از این لحاظ هتل‌های پنج تا یک ستاره، اقامتگاه‌های بومگردی و خانه مسافر‌ها در قیمت‌های مختلف در این شهر احداث شده و پذیرای مسافران است.

مالمیر اظهار داشت: در ایام پیک سفر مانند تعطیلات تابستان و عید نوروز با حجم زیادی گردشگر مواجه هستیم که مسافران بنابر وضعیت اقتصادی یکی از مراکز اقامتی را برای اسکان انتخاب می‌کنند که خانه مسافر‌ها هم جزو پر استقبال‌ترین‌ها هستند.
وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر ۶۰ خانه مسافر دارای مجوز و استاندارد‌های لازم برای خدمات دهی به مسافران وجود دارد و مابقی به طور غیرمجاز فعالیت می‌کنند.

مدیرکل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان ابراز داشت: با اشاره به راهکار اساسی برای ساماندهی خانه مسافر‌های غیر مجاز اظهار داشت: راهکار اساسی دراین خصوص محدود کردن مسیر‌های غیرقانونی و هدایت به سمت قانونمند شدن این اقامتگاه‌ها است که اینکار با مشارکت یک شرکت خصوصی همکار در حال پیگیری است، اما در این رابطه نیازمند تعامل ارگان‌ها و نهاد‌ها به ویژه دستگاه قضایی برای برخورد قاطع و بازدارنده با اسکان غیرمجاز هستیم.

وی گفت: از سوی  دیگر توسعه هتل‌ها رقابت سالمی را بین هتلداران ایجاد کرده و برای جلب نظر مشتری انواع تبلیغ، تخفیف و ارتقای سطح خدمات را به ویژه در ایام پیک گردشگری ارایه می‌کنند تا سهم بیشتری از مسافران داشته باشند، اما نمی‌توانیم آن‌ها را وادار به ارایه تخفیف کنیم و تنها توصیه و پیشنهاد دهنده هستیم. در این زمینه مدیران هتل‌ها بر اساس شرایط، قوانین و راهبرد‌های خود اقدام به ارایه تخفیف‌هایی گاه تا ۷۰ درصد می‌کنند.

وی ادامه داد: برای خانه مسافر‌هایی که مجوز فعالیت گرفته اند تبلیغات لازم انجام شده  تا گردشگران با خیالی آسوده از آن‌ها استفاده کنند.

مالمیر اضافه کرد: مد نظر است مکان هایی  برای نصب چادر گردشگران  و در هنگام بارندگی  نیز سالن‌های ورزشی در اختیار مسافران قرار داده شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری همدان ادامه داد: برای افزایش ماندگاری گردشگر در شهر تاریخی همدان ناگزیر از دو شیوه مدیریتی هستیم؛ یا جاذبه‌های جدیدی باید برای گردشگران معرفی کنیم که تازگی داشته باشد و یا در جاذبه‌های فعلی تولید محتوا کرده و غنی سازی کنیم تا نظر گردشگر جذب شود. بر این اساس تکمیل زیرساخت در روستا‌های هدف گردشگری در اولویت دولت قرار گرفت و امسال در روستا‌های مانیزان، پری، ملحمدره، حبشی، فارسبان، اشتران، گشانی، کهنوش، حیدره قاضی خان، اکنلو، قروه در جزین، قلعه جوق و ورکانه عملیات عمرانی گسترده‌ای با ۳۷۰ میلیارد ریال اعتبار انجام شد که کاری جهادی و بی نظیر برای آماده سازی فضای روستا‌های گردشگری برای استفاده گردشگران بود.

مالمیر یاد آور شد: امسال در تداوم راهبرد دو سال گذشته آیین نوروزگاه را در ۹ شهرستان و روستا‌های گردشگری برنامه ریزی کرده ایم و افزون بر ۵۰۰ ویژه برنامه با محوریت سنت و آداب و رسوم کهن برگزار می‌شود که گام بزرگی در کاهش تمرکز گردشگری در مرکز استان و سهیم شدن شهرستان‌ها در اینگونه رویداد‌ها است.

مالمیر اظهار داشت: ثبت جهانی یک اثر تاریخی و طبیعی فرایندی است که در چند رده استانی، کشوری و سازمان جهانی یونسکو باید پیگیری شود و از آنجا که هر سال یک سهمیه به کشورمان اختصاص می‌یابد و ایران کشوری غنی با تراکم آثار مهم تاریخی است، صف انتظار برای ثبت جهانی آثار مهم استان یعنی «غار علیصدر» و «تپه هگمتانه» طولانی شده است.

وی تاکید کرد: که هیچ کندی و تعللی توسط اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان و متولیان امر صورت نگرفته است و ما به شکل جدی پیگیر این موضوعات هستیم.

شهردار همدان هم با بیان اینکه علی رغم مشکلات اقتصادی که داشتیم، اما سال بسیار خوبی را پشت سر گذاشتیم   از جمله رویداد ۲۰۱۸ بود که مایه افتخار همدان در کشور وکشور‌های آسیا بود و باقی خواهند ماند.

صوفی اظهار داشت: امسال همراه با دستگاه‌های مرتبط گردشگری با ظرفیت ۳۵۰۰ نفر در بخش‌های مختلف شهرداری سعی کردیم  میزبان خوبی از گردشگران ومسافران خارجی وداخلی داشته باشیم.

وی با اشاره به اینکه در بیش از ۱۵۰ نقطه المان نصب شده اظهار داشت: المان‌ها  تا ۲۹ فروردین ادامه خواهد داشت:  همچنین عکس‌های شهدا در ۵۰ نقطه  شهر نیزنصب می‌شود.   


انتهای پیام/ج

خانه مسافر‌ها نیازمند نظارت و حمایت هستند

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار