یک مقام مسئول به باشگاه خبرنگاران جوان پاسخ داد؛

چرا برخی از پایه‌های مالیاتی حذف شد؟

توتونچی ملکی تأکید کرد: اینکه برخی پایه‌های مالیاتی در قوانین حذف می‌شود، دلایل عدالت محوری دارد.

ویژه عید///چرا برخی از پایه های مالیاتی حذف شد!؟سعید توتونچی ملکی، مدیر مرکز پژوهش های سازمان امور مالیاتی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد: اینکه برخی پایه‌های مالیاتی در قوانین حذف می‌شود دلایل عدالت محوری دارد.

مدیر مرکز پژوهش های سازمان امور مالیاتی گفت: شاید قوانین مصوب در دریافت مالیات به طور حتم نحوه زندگی و شهر را بیان نکرده بود و این امر منجر می شد تا مالیات زیادی از برخی از افراد جامعه ستانده شود و یا اینکه پایه مالیاتی در یک منطقه اجرا و در مناطق دیگر اجرا نشود، همین امر منجر به تبعیص مالیاتی می شد به همین دلیل برخی از پایه‌های مالیاتی حذف شد.

وی افزود: مالیات‌هایی نظیر عایدی مسکن، مالیات بر سهام از جمله مواردی است که باید در قالب طرح مالیات بر عایدی سرمایه اعمال شود. البته مالیات بر سهام به دلیل تشویق سهامداران برای فعالیت در بازار سرمایه حذف شده است.


بیشتر بخوانید: چند درصد اقتصاد کشور زیرزمینی است؟ / ایجاد پایه‌های جدید مالیاتی در سال ۹۸


توتونچی با اشاره به اینکه اصلاحات مالیاتی در سال های مختلفی رخ داده است گفت: بعد از سال ۷۱ اصلاح دیگر در دهه هشتاد صورت گرفت و از آن پس اصلاح قانون مالیات مستقیم هر ۱۰ سال شکل می‌گیرد و این سوال را مطرح می‌کند که آیا ضرورت دارد که هر ۱۰ سال یکبار اصلاح صورت پذیرد!؟

وی افزود: این اصلاحات بر اساس اقتضای اقتصادی و واکاوی ابزارهای جدید تجاری ضروری است به طور مثال در سال ۸۱ پایه جدید مالیاتی تعریف و نرخ مالیات اشخاص حقیقی و حقوقی تفکیک می شود.

مدیر مرکز پژوهش های سازمان امور مالیاتی کشور گفت: اصلاح نرم افزار عملکردی مالیاتی در سال ۹۴ رخ داد، این طرح برای عبور از مالیات ستانی سنتی به مکانیزاسیون نیازمند قانون بود.

وی افزود: البته برخی موارد حذف پایه های مالیاتی به عنوان مثال حذف مالیات برای مشوق صادراتی موفق هم نبود.

توتونچی با اشاره به جایگاه مالیاتی در دنیا گفت: برخورد مالیاتی کشورهای دیگر با افرادی که از پرداخت مالیات فرار می‌کنند، به شدت سخت است و  این درحالیست که در ایران چنین نیست و این به ضمانت های اجرایی سازمان‌ها بر می‌گردد.

انتهای پیام/

تفکیک نرخ مالیات افراد حقیقی و حقوقی برگ برنده سازمان امور مالیاتی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار