نیویورک‌تایمز:

اختلاف در دولت آمریکا بر سر نحوه تقابل با ایران/تنش‌های میان واشنگتن و بغداد تشدید شده است

نیویورک تایمز نوشت تلاش‌های دولت آمریکا برای انزوای ایران علاوه بر افزایش تنش‌ها میان واشنگتن و بغداد، باعث اختلاف در دولت ترامپ شده است.

اختلاف در دولت آمریکا بر سر نحوه تقابل با ایران/تنش‌های میان واشنگتن و بغداد تشدید شده استبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز در گزارشی نوشت تلاش‌های آمریکا برای انزوای ایران، از جمله از طریق مجازات نظامیان و سیاستمداران عراقیِ به اصطلاح تحت حمایت تهران، نه تنها باعث افزایش تنش‌های میان واشنگتن و بغداد شده، بلکه به ایجاد اختلاف در دولت دونالد ترامپ نیز منجر شده است.

مقامات اطلاعاتی و نظامی آمریکا هشدار داده اند که افزایش فشار‌ها بر عراق، ممکن است خشم اعضای پارلمان و سیاستمدارن عراقی مرتبط با ایران را به دنبال داشته باشد و باعث محدود شدن تحرکات ۵ هزار و ۲۰۰ نیروی آمریکایی مستقر در خاک عراق شود.

این گزارش می‌افزاید مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا که رویکرد وی در برابر ایران رویکردی تقابلی است و باعث تیرگی روابط واشنگتن و متحدان اروپایی اش شده، تلاش‌های آمریکا برای تحت فشار قرار دادن عراق و وادار کردن این کشور به تقابل با همسایه اش را هدایت می‌کند. او روز سه شنبه وارد خاورمیانه شد تا با مقامات کویت، اسرائیل و لبنان درباره محدود کردن ایران گفتگو کند.

یکی از طرح‌های پیشنهادی پمپئو و برخی از مقامات کاخ سفید قرار دادن نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران در فهرست «تشکیلات تروریستی خارجی» است. مقامات آمریکایی هشدار داده اند چنین اقدامی باعث خواهد شد تا دیگر کشور‌ها نیز مقامات نظامی و اطلاعاتی آمریکا را در فهرست‌های تروریستی قرار دهند.

نیویورک تایمز در ادامه می‌افزاید طبق طرح‌های پمپئو برخی از گروه‌های نظامی در عراق نیز از سوی آمریکا به عنوان تشکیلات تروریستی خارجی اعلام خواهند شد.

در ادامه گزارش تأکید شده است که بسیاری از گروه‌های نظامی عراق تحت نظر و با مجوز دولت مرکزی به طور قانونی فعالیت می‌کنند و بخشی از ۵۰ گروهی هستند که در برابر تروریست‌های داعش و دیگر گروه‌های تروریستی افراطی مبارزه و از دولت مرکزی عراق حقوق دریافت می‌کنند.

در ادامه گزارش به نقل از عادل عبدالمهدی، نخست وزیر عراق، آمده است: آمریکایی‌ها می‌توانند تصمیماتی را که می‌خواهند اتخاذ کنند. اما چیزی که آمریکایی‌ها می‌بینند با چیزی که ما می‌بینیم متفاوت است. موضع ما در قبال نیرو‌های مردمی بسیار شفاف و واضح است.

در ادامه این گزارش اذعان شده است که مقامات وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) و آژانس اطلاعات مرکزی این کشور (سیا) با قرار دادن نام سپاه و گروه‌های نظامی عراق در فهرست «تشکیلات تروریستی خارجی» مخالف هستند، زیرا بیم آن را دارند که این اقدام نتیجه معکوس داشته باشد و باعث محدودیت در تحرکات نیرو‌های آمریکایی (مستقر در عراق) شود.

نگارنده مطلب همچنین می‌افزاید مقامات عراقی به دلیل اصرار دولت ترامپ برای پایبندی این کشور به تحریم‌های واشنگتن علیه تهران، خشمگین هستند. تنش‌ها میان بغداد و واشنگتن در سه ماهه گذشته شدت بیشتری یافته است.

ماه فوریه اظهارات ترامپ مبنی بر آنکه نیرو‌های آمریکایی برای تحت نظر داشتن ایران و اعمال فشار بر این کشور در عراق باقی می‌مانند، خشم سیاستمداران عراقی را در پی داشت. بغداد همچنین تاکنون در برابر فشار‌های پمپئو برای توقف واردات انرژی از ایران مقاومت کرده است. مقامات پنتاگون در این مورد نیز با عراقی‌ها موافق هستند.

در پایان گزارش نیویورک تایمز نیز به نقل از کارشناسان آمده است سفر پمپئو به خاورمیانه و تمرکز بر ایران در راستای تلاش‌های دولت ترامپ در حمایت از بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی، پیش از انتخابات در سرزمین های اشغالی است که قرار است نهم آوریل برگزار شود.

انتهای پیام/

برچسب ها: آمریکا ، عراق ، دولت ترامپ
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Germany
ناشناس
۲۲:۵۸ ۰۲ فروردين ۱۳۹۸
دیگه هیچ وقت همچین فرصتی برای آمریکا اتفاق نخواهد افتاد. این برجام و نقضش از طرف آمریکا در واقع فرصتی بود برای آمریکا که اعتماد ایجاد کنه و با این نقض عهدش فقط خودشو خراب کرد

ایران هیچ وقت تحت تاثیر تحریم ها از مواضع اصولیش کوتاه نخواهد اومد. مطمئن باشید.
آخرین اخبار