افتتاح گذرهای بافت تاریخی شیراز

پروژه مرمت گذرهای بافت تاریخی فرهنگی شیراز به بهره برداری رسید.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، هادی شه‌دوست شیرازی شهردار منطقه تاریخی فرهنگی شیراز در آئین گشایش گذرهای بافت تاریخی شیراز، با بیان اینکه تمرکز شورای اسلامی و شهرداری شیراز بر بازآفرینی بافت تاریخی این شهر است، اظهار کرد: شاید بافت تاریخی شیراز یکی از بافت‌های فراموش شده در کشور بود اما اتفاقات خوبی در این بافت در حال رقم خوردن است .

وی با اشاره به اینکه در دو سال گذشته بیش از ۶۷ هزار مترمربع کف‌سازی و بهسازی و ۲۳ هزار مترمربع جداره‌سازی در منطقه تاریخی فرهنگی شیراز انجام شده است، افزود: پنج محور گردشگری بافت تاریخی شیراز در سال ۹۷ احیا شده است .

شهردار منطقه تاریخی فرهنگی شیراز با تأکید بر اینکه احیای گذرهای تاریخی با هدف انسان محوری محقق شده است، بیان کرد: در احیای این گذرها رونق اقتصاد مردم و پویایی زندگی در این محلات مد نظر قرار گرفته است .

شه‌دوست شیرازی اضافه کرد: با توجه به وجود مراکز گردشگری و اقامتی در دل بافت تاریخی شیراز زمینه اشتغال نیروهای بومی از محلات تاریخی و فرهنگی شیراز فراهم شده است .

وی تاکید کرد: با احیای این گذرها حس تعلق خاطر به محله که گمشده بافت تاریخی شیراز است در بافت تقویت شده است .

شهردار منطقه تاریخی فرهنگی شیراز با بیان اینکه برای مردم محلات بافت تاریخی فرهنگی شیراز پروانه رایگان از طرف شهرداری صادر می‌شود عنوان کرد: با توجه به احیای گذرهای تاریخی و تمرکز بر بافت تاریخی فرهنگی شیراز، ارزش افزوده املاک در این محلات چندین برابر شده و روح نشاط و زندگی به این محلات بازگشته است .

شه‌دوست شیرازی اظهار کرد: اگر نگاه مسئولان و مدیران شهری به بافت تاریخی شیراز انسان محور باشد و به اقتصاد آن پویایی دهد به طور حتم مردم با این محلات آشتی می کنند کما اینکه افراد سرشناس، متمول و تاثیرگذاری که در گذشته در محلات بافت تاریخی شیراز زندگی می کردند به واسطه اقدامات مثبتی که در این بافت انجام شده مجدداً بازگشتند و در این بافت سرمایه‌گذاری می‌کنند .

حق پرست، رئیس هیئت امنای سرای مشیر شیراز، نیز از زحمات شورا و شهرداری شیراز به ویژه برای احیای گذرهای تاریخی بافت تاریخی فرهنگی تقدیر و تشکر کرد .

سید احمدرضا دستغیب، رئیس شورای اسلامی شهر شیراز، نیز که به واسطه حضور در این بافت و پروژه‌های عمرانی که در آن اجرا شده است خاطرات کودکی‌اش زنده شد بر لزوم آماده سازی تمام نقاط شهر به ویژه بافت تاریخی فرهنگی شیراز برای تمام مردم به ویژه معلولان و کودکان تاکید کرد .

وی با بیان اینکه در گذشته نگاه ویژه به بافت تاریخی فرهنگی شیراز کمرنگ بوده است گفت: این منطقه گنجینه‌ای سراسر هنر، عشق، لذت و معنویت است و برای حفظ این ظرفیت باید شهرداری و شورای اسلامی شهر شیراز تمام نگاه خود را به این منطقه متمرکز کند .

رئیس شورای اسلامی شهر شیراز خاطرنشان کرد: طاق‌ها، کوچه‌ها و معابر بافت کلیت بافت را شامل می شود که باید این کلیات در هم تنیده محافظت و مراقبت شود نه فقط چند خانه تاریخی فرهنگی !

دستغیب با بیان اینکه شورا و شهرداری باید با نگاه مردم محوری و گفتگو محوری احیای بافت تاریخی فرهنگی شیراز را ادامه دهد، اظهار کرد: در گذشته تمام خانه های بافت تاریخی فرهنگی سه عنصر درخت و ب و آسمان را در دل خود داشتند اما خانه های مدرن امروز نه درخت نه آب و نه آسمان دارند و در گذشته وجود این عناصر در روح و نشاط مردم تاثیر داشت .

گذرهای تاریخی نصیر نظام، علاالدوله، کوچه مسجد مولا و توتونچیان، بازارچه فیل و سرای مشیر از جمله گذرهای تاریخی است که امروز با حضور شهردار شیراز، رئیس شورای اسلامی شهر شیراز و تعداد زیادی از مردم و کسبه افتتاح شد.
انتهای پیام/م

آئین بهره برداری از پروژه مرمت گذرهای بافت تاریخی و بازارچه فیل و سرای مشیر

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار