کریمی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح کرد؛

کاهش یک پنجمی شیوع آلودگی خونی با روش پلاکت گیری آفرزیس/ هر لیتر خون ۵۰ سی سی پلاکت دارد

مسئول پلاکت سازمان انتقال خون تهران گفت: آلودگی خونی از طریق روش پلاکت گیری آفرزیس به میزان یک پنجم کاهش می‌یابد.

کاهش یک پنجمی شیوع آلودگی خونی با روش پلاکت گیری آفرزیست/ هر لیتر خون ۵۰ سی سی پلاکت داردعلی اصغر کریمی مسئول پلاکت سازمان انتقال خون استان تهران در گفت و گو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد: پلاکت عمر کوتاهی دارد و در زمینه ساخت داروهای بیماران سرطانی و مشتق از پلاسما بسیار مؤثر است و به طور معمول پس از اهدای پلاکت تنها سه روز جهت تزریق به فرد بیمار یا ساخت داروی مد نظر مهلت دارند.

وی ادامه داد: به طور معمول در هر لیتر خون بین ۴۰ تا ۵۰ سی سی پلاکت حاصل می‌شود و این فرآورده خونی از روش پلاکت آفرزیس میزانی بیشتر از فرد اهداکننده به دست آورد.

وی افزود: هنگام اهدای خون از افراد آزمایش سی بی سی گرفته می‌شود که در صورت نداشتن هیچگونه آلودگی خونی و پس از انجام معاینات بالینی گرفته شد، فرد مذکور به روش آفرزیس دریافت می‌شود.

گرفتن پلاکت خون مورد نیاز بیمار از یک فرد با روش آفرزیس

وی تأکید کرد: در روش آفرزیس به جای اینکه پلاکت چندین نفر جهت ساخت دارو و فرآورده‌های خونی گرفته شود همان مقدار پلاکت از یک نفر اخذ می‌شود و احتمال بروز آلودگی خونی از بین می‌رود.

وی اضافه کرد: در روش آفرزیس شیوع آلودگی از طریق خون به میزان یک پنجم کاهش پیدا می‌کند و امروزه با استفاده از این روش روزی ۶ بار می‌توان پلاکت را از افراد مختلف دریافت کرد.

وی گفت: امروزه با وجود امکانات و تجهیزات کار پلاکت گیری به ۵۰  واحد در روز رسیده است و این کار با هدف رفع نیاز بیماران به خون و فرآورده‌های خونی انجام می‌شود.

انتهای پیام /

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.