یادگاری در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

خطر مقاومت دارویی بیشتر از سرطان است/ ۸۰ درصد مقاومت‌های میکروبی در بین حیوانات رخ می‌دهد

رئیس مرکز تحقیقات عفونی علوم پزشکی گفت: بر اساس پیش‌بینی‌ها، سال ۲۰۵۰ مرگ بر اثر مقاومت دارویی بیش از سرطان است.

فوت ۱۰ میلیون انسان به دلیل مقاومت دارویی تا سال ۲۰۵۰ / کاهش مصرف آنتی بیوتیک سبب کاهش طول درمان و هزینه‌های تحمیلی سلامت می‌شودداوود یادگاری رئیس مرکز تحقیقات عفونی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در گفتگو با خبرنگار  حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد: یکی از مشکلات امروز مراجعه کنندگان به بیمارستان‌ها و مراکز درمانی بحث مقاومت دارویی و آنتی بیوتیک است؛ اختلالی که در طول زمان میکروب‌ها را در برابر انواع دارو و مسکن مقاوم کرده و طول درمان و زمان نقاهت را افرایش خواهد داد.

رئیس مرکز تحقیقات عفونی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ادامه داد: امروزه برخی از شرکت‌های خصوصی حوزه صنعت دارو به دلیل مسائل اقتصادی تولیدات خود در زمینه انواع آنتی بیوتیک‌ها را کاهش داده‌اند، در واقع تولید این نوع دارو‌ها برای شرکت‌های خصوصی مقرون به صرفه نیست.

وی تأکید کرد: کاهش تولید آنتی بیوتیک به وسیله برخی از شرکت‌های خصوصی داروسازی ممکن است باعث بروز مشکلاتی در زمینه کمبود آنتی بیوتیک در دنیا شود، معضلی که در آینده‌ در کنار مقاومت میکروبی می‌تواند باعث بروز مشکلاتی عدیده‌ برای مردم دنیا شود.

مقاومت دارویی، معضل حوزه سلامت در دنیای امروز

ادگاری بیان کرد: سازمان بهداشت جهانی پیش بینی کرده است که سال ۲۰۵۰ میزان مرگ و میر‌های ناشی از مقاومت دارویی بیشتر از فوتی‌های بر اثر انواع سرطان‌ها باشد، به طوری که در سال ۲۰۵۰، ۱۰ میلیون نفر بر اثر مقاومت دارویی فوت می‌کنند و این در حالی است که در همین سال تنها ۸.۲ میلیون نفر بر اثر انواع بیماری‌های سرطان می‌میرند.

رئیس مرکز تحقیقات عفونی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی اضافه کرد: مرگ و میر‌های ناشی از مقاومت میکروبی در کشور‌های جهان سوم افزایش داشته و همچنین در کشور‌های آسیایی بیشتر از سایر کشور‌های دنیا بوده است و امروزه در کشور‌های آسیایی چهار میلیون و ۷۳۰ هزار نفر به دلیل مقاومت میکروبی فوت کرده‌اند.

وی افزود: با یک برنامه‌ریزی صحیح می‌توان مصرف آنتی بیوتیک‌ها را در بیماران به یک اندازه قابل قبول و استاندارد رساند و در این راستا باید در خصوص مصرف صحیح انواع مسکن و آنتی بیوتیک آموزش‌های لازم به مردم و حتی پزشکان در راستای جلوگیری از تجویز بی جهت داده شود.

یادگاری گفت: کاهش مصرف آنتی بیوتیک سبب کاهش هزینه‌های درمان بیماران و زمان بستری مراجعه کنندگان به مراکز درمانی و بیمارستان‌ها می‌شود و ما باید در این خصوص آموزش‌های لازم را به عموم جامعه بدهیم.

رئیس مرکز تحقیقات عفونی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی یادآوری کرد: مقاومت دارویی در طیور و حیوانات وجود دارد به طوری که در حدود ۸۰ درصد از مقاومت‌های میکروبی مربوط به طیور و حیوانات است.

وی افزود: در دانشگاه شهید بهشتی گروهی با هدف نظارت بر مصرف دارویی آنتی بیوتیک و کاهش مصرف و تجویز انواع مسکن‌ها تشکیل شده و اقدامات خوبی در این زمینه انجام گرفته است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.