تقی‌زاده که بود و چه کرد؟ از ایفای نقش اصلی در انعقاد قرارداد‌های خارجی تا قتل روحانی مشهور

تقی‌زاده روشنفکر غربگرایی بود که موافق تقسیم ایران بین روسیه و انگلیس و مخالف ملی شدن صنعت نفت بود.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان،  امام خامنه‌ای روز گذشته در سخنرانی خود در جمع زائران و مجاوران حرم رضوی به مناسبت آغاز سال جدید در خصوص برخی افراد و رسانه‌ها که در داخل، به دنبال بزک‌کردن غرب و روتوش خباثت‌های غربی‌ها هستند، فرمودند: «این افراد و رسانه‌ها که نمی‌خواهند افکار عمومی متوجه باطن شرارت‌آمیز دولت‌های ظاهر الصلاحی همچون انگلیس و فرانسه شوند، در واقع همان تقی زاده دوران پهلوی هستند که می‌گفت: باید از فرق سر تا نوک پا، غربی شد. کسانی که امروز در داخل به‌طور پیوسته به دنبال پمپاژ سبک زندگی غربی، روش‌های غربی و لغات غربی در ادبیات، دانشگاه‌ها و مدارس هستند، در واقع تقی‌زاده‌های جدید هستند، همچنانکه مدافعان و حامیان سند ۲۰۳۰ نیز در واقع ادامه دهنده تفکر تقی‌زاده هستند. البته امروز مردم انقلابی و جوانان مؤمن نخواهند گذاشت حرف تقی‌زاده‌های جدید به کرسی بنشیند.»

سیدحسن تقی‌زاده استاد اعظم لژ فراماسونری، عاقد پیمان دارسی در سال ۱۳۱۲ و از مشروطه‌خواهانی بود که به شدت ضددین بود و به مبارزه با دین می‌پرداخت. او از چهره‌های موثر تاریخ مشروطیت و مشهور به غربگرایی است. او معتقد بود که «از ناخن پا تا موی سر باید غربی شد» و می‌گفت: «اولین بمب تقلید از غرب را در ایران منفجر کرد». نام تقی‌زاده با فراماسونری نیز گره خورده است.

او از چهره‌های صاحب نام و نفوذ در دستگاه ماسونی بود که به مرتبه استاد اعظمی هم رسید و برخی از اهالی قلم و فرهنگ را هم به تشکیلات فراماسونری برد. در جریان مشروطیت هم او عامل انحراف نهضت مشروطه به سوی امیال سیاسی انگلستان بود و از عوامل توفیق نقشه‌های سیاسی آن کشور در ایران طی دوره ۵۰ ساله پس از مشروطیت بود.

1


تقی‌زاده شهریور ۱۲۵۶ در تبریز متولد شد. تحصیلات خود را در دارالفنون تهران گذراند و از جوانی رشته‌های مختلف و زبان‌های عربی و انگلیسی را آموخت. او از ابتدای جوانی به الگو‌های غربی گرایش داشت. تقی‌زاده گفته است: «از ۱۶ سالگی درصدد رهایی از تقلید و اطاعت کورکورانه تعبدی بوده است.» چند سال بعد او بر اثر آشنایی با آثار نویسندگان تجددخواه به علوم جدید غربی و اندیشه‌های اروپایی و تفکر تجددطلبانه تمایل پیدا کرد. پس از چند سال تقی‌زاده به کشور‌های مختلف از جمله ترکیه، لبنان و مصر رفت و در جریان جنبش مشروطه به تبریز بازگشت و با پیروزی جنبش و افتتاح اولین دوره مجلس شورای ملی به عنوان نماینده این مجلس انتخاب شد و رهبری جناح اقلیت روشنفکر و تجددخواه مجلس را برعهده گرفت.

تقی‌زاده در دوران نمایندگی مجلس از قرارداد ۱۹۰۷ میان روسیه و انگلستان برای تقسیم ایران دفاع کرد و مخالف نظارت روحانیون برای انطباق قوانین با موازین شرعی بود.

او در دوران نمایندگی مجلس از قرارداد ۱۹۰۷ میان روسیه و انگلستان برای تقسیم ایران دفاع کرد و مخالف نظارت روحانیون برای انطباق قوانین با موازین شرعی بود. تقی‌زاده پس از به توپ بسته شدن مجلس توسط نظامیان روس به سفارت انگلستان پناهنده شد و سپس با همکاری سفارت انگلیس به باکو و تفلیس رفت تا از آنجا به فرانسه و انگلستان برود. او در انگلیس با ادوارد براون معروف که شرق‌شناس و جاسوس انگلیسی بود، آشنا شد. آن‌ها به همراه جمعی از نمایندگان مجلس انگلیس «کمیته ایران» را تشکیل دادند تا سیاست‌های انگلیس در خصوص مشروطیت را هدفمند سازند. او از همان زمان وارد تشکیلات فراماسونری شد و توانست به میان طیفی از مشروطه‌خواهان نفوذ کند و به ایفای نقش بپردازد.

در سال ۱۲۸۷ با شدت یافتن قیام مردم علیه محمدعلی شاه، او به تبریز برگشت و آن زمانی که مشروطه‌خواهان تبریز حول ستارخان و باقرخان گرد آمده بودند، او هم عده‌ای از روشنفکران را دور خود جمع کرد. پس از فتح تهران و سقوط محمدعلی شاه، تقی‌زاده به تهران رفت تا در کمیته‌ای که هدفش اداره موقت کشور و کنترل مشروطه‌خواهان بود، فعالیت کند. در همین سال تقی‌زاده وارد مجلس دوم شورای ملی شد. مجلس دوم بین دو جناح اعتدالیون و انقلابیون تقسیم شده بود و درگیری‌های زیادی با هم داشتند که نتیجه این رویارویی‌ها، دستگیری و اعدام شیخ فضل‌الله نوری و ترور آیت‌الله بهبهانی شد. شیخ فضل‌الله نوری به دستور کمیته‌ای به شهادت رسید که تقی‌زاده یکی از اعضای آن بود.

1

شیخ فضل الله نوری

پس از این حوادث علمای نجف بر فساد مسلک سیاسی تقی‌زاده تاکید کردند و برای اخراج او از مجلس و ایران فتوا دادند. تقی‌زاده ابتدا به تبریز رفت، اما خشم افکار عمومی به قدری بود که مجبور شد از ایران خارج شود و به استانبول برود. او در استانبول این بار با آمریکایی‌ها وارد گفتگو شد و با مورگان شوستر مستشار آمریکایی ۱۲ بار ملاقات کرد. سفری هم به پاریس و لندن داشت که با براون و چهره‌های مداخله‌گر در مسائل ایران دیدار و گفتگو کرد. در سال ۱۲۹۰ به هنگام اولتیماتوم روسیه به دولت ایران برای اخراج شوستر که موجی از خشم و نفرت مردم و علما را به همراه آورد، تقی‌زاده از اروپا طی نامه‌ای ضمن حمایت از روسیه از دولت و مجلس خواست اولتیماتوم را پذیرفته و از روسیه عذرخواهی کنند. او در همین سفر بود که در جریان انتخابات دوره سوم مجلس شورای ملی غیاباً به نمایندگی مجلس انتخاب شد! اما به ایران بازنگشت و در اردیبهشت ۱۲۹۲ در آستانه وقوع جنگ جهانی اول به آمریکا رفت

در جریان جنگ جهانی اول تقی‌زاده با دولت آلمان ارتباط یافت و به همین دلیل در سال اول جنگ از آمریکا خارج شد و به برلین رفت و برای کمک به آلمان، جمعی از ایرانیان ملی‌گرا را دور خود جمع کرد و کمیته ملیون ایرانی را تشکیل داد. برخی معتقدند که تقی‌زاده جاسوس انگلیس در آلمان بود.

تقی‌زاده در انتخابات مجلس چهارم و پنجم هم که غیاباً انتخاب شده بود شرکت نکرد و به اقامت در اروپا ادامه داد تا اینکه در سال ۱۳۰۳ به ایران بازگشت. حزبی که در مجلس پنجم طرفدار اندیشه‌های غربی و مشی جدایی دین از سیاست بود و حامیش رضاخان بود با تقی‌زاده ارتباط برقرار کرد. حتی رضاخان هم با او دیدار کرد تا در زمینه تغییر سلطنت به پهلوی و اصلاحات و توسعه با او مشورت کند. با قدرت یافتن رضاخان، تقی‌زاده به مناصب مهمی همچون استانداری و وزارت و سفارت دست یافت. او در همان دوران امتیازنامه دارسی را تجدید کرد. برمبنای این امتیازنامه، امتیاز استخراج نفت بخش عظیمی از ایران به دارسی واگذار می‌شد.

1
نیکسون و تقی‌زاده

او به دلیل خشم مردم از تجدید این امتیازنامه مجبور شد ایران را ترک کند و به فرانسه و آلمان برود. با سقوط رضاخان و روی کار آمدن فروغی و دوستان او، دوباره به ایران بازگشت و به مقام وزارت و سفارت رسید. او در سال ۱۳۲۳ سفیر ایران در انگلیس شد و سه سال بعد دوباره پا به مجلس گذاشت، اما به دلیل ماجرای امتیازنامه دارسی در مجلس پانزدهم تحت فشار بود و منزوی شده بود. در نهایت یک سال پیش از ملی شدن صنعت نفت در اولین انتخابات مجلس سنا شرکت کرد و به عضویت در این مجلس درآمد و به مدت ۶ سال هم رئیس مجلس سنا بود. او از مهمترین مخالفان ملی شدن صنعت نفت بود.

تقی‌زاده در نهایت در سال ۱۳۴۶ به دلیل افشاشدن اسامی و اسرار فراماسون‌های ایرانی توسط ساواک که برای تضعیف نفوذ انگلیس و تقویت نفوذ آمریکا صورت گرفت، به بهانه کهولت سن، فعالیت سیاسی را کنار گذاشت و دو سال بعد درگذشت.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳۵
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
لعنت‌بردین‌فروش‌وطن‌فروش
۲۳:۱۷ ۰۷ اسفند ۱۴۰۰
لعنت‌بردین‌فروش‌ووطن‌فروش
Iran (Islamic Republic of)
عزیزی
۰۹:۲۲ ۳۰ دی ۱۴۰۰
لعنت بر تقی زاده دیروز .مرگ بر تقی زاده امروز
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۷ ۰۳ فروردين ۱۳۹۸
تا حالا اسمشو نشنیده بودم دوست دارم بیشتر بدونم ازش
Iran (Islamic Republic of)
سمیع
۱۵:۱۴ ۰۳ فروردين ۱۳۹۸
اون تقی زاده دوران پهلوی بود.تقی زاده های مفلوک و حقیر امروز بدانند
فورا باید در خط انقلاب ومردم ایران حاضر باشند و از غفلت و خود شیفتگی
بپرهیزند که مصداق خسره الدنیا و اخرت می شوند.انقلاب .رافت اسلامی
حکومت ولایت فقیه تا ظهور مولا صاحب الزمان عجل علی ظهورک.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۷ ۰۳ فروردين ۱۳۹۸
ما انقلاب کردیم که فساد نباشد
-
ناشناس
۱۲:۰۴ ۰۳ فروردين ۱۳۹۸
تقی زاده های جدید را پیدا کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۴ ۰۳ فروردين ۱۳۹۸
تقی زاده های زمانه ............
Iran (Islamic Republic of)
منصور
۱۱:۰۸ ۰۳ فروردين ۱۳۹۸
همین الان هم از این تقی زاده ها زیاد داریم // که با وجود رهبری جرات نمیکنن حرفی بزنن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۹ ۰۳ فروردين ۱۳۹۸
تقی زاده ی قدیم به چه دردمون میخوره؟تقی زاده ی امروز رو معرفی کن تا بیشتر بشناسیم هنوز خوب نشناختیمش
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۵ ۰۳ فروردين ۱۳۹۸
انشالله نابودی دشمنان اسلام
Iran (Islamic Republic of)
حجت
۰۸:۱۴ ۰۳ فروردين ۱۳۹۸
تقی زاده های جدید را لعن کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۵۱ ۰۳ فروردين ۱۳۹۸
خدا لعنتش کنه بی دین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۵۰ ۰۳ فروردين ۱۳۹۸
البته جایی اشاره شده دراخر عمرپشیمان شد ودقضیه ملی شدن نفت کمک کرد
Iran (Islamic Republic of)
علی
۰۷:۳۳ ۰۳ فروردين ۱۳۹۸
امثال این افراد با بی بصیرتی مردم وخصوصا مسولین کشور به اوج میرسند امثال او هستند که غرب را ملجا تمامی نیازهای بشر میدانند با بررسی دقیق وکنجکاوانه وبدون تعصب وذهنیت اولیه میتوان به زوایای پنهان شخصیت این افراد ودلایلشروع به گمراهی انان بیشتر پی برد که احتمالا با میهن پرستی اغاز اما درادامه به خیانت به مردم واصالت وجودی کشور اقدام میکنند ، البته این کار تپسط نخبگان ومعتندین مذهبی وافراد پخته سیاسی ومعتق واشنا به اسلام امکان پذیر است ونه هر فرد هر چند محقق در زمینه های تاریخی وسیاسی
Iran (Islamic Republic of)
محسن
۰۷:۲۲ ۰۳ فروردين ۱۳۹۸
تقی زاده های در مناصب امروز رو هواسمون باشه اون که رفت ...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۰۸ ۰۳ فروردين ۱۳۹۸
لعنت بد تقی زاده.مواظب باشیم تقی زاده های جدید قدرت نگیرند.کسانی که دنبال بزک کردن طغرب در اذهان عمومی هستند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۴ ۰۳ فروردين ۱۳۹۸
بله خيلي بايد حواسمان باشد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۰۸ ۰۳ فروردين ۱۳۹۸
مواظب باشیم تقی زاده های جدید قدرت نگیرند
Australia
homa
۰۷:۰۳ ۰۳ فروردين ۱۳۹۸
خدا لعنت کنه این فاسد و شبیه ان را . مردم ایران هم چقدر به یک نفر اطمینان میکنند و تاریخ ra تکرار میکنند .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۴۹ ۰۳ فروردين ۱۳۹۸
عجب آدم نماهايي پيدا ميشن
Iran (Islamic Republic of)
منصور
۰۶:۴۳ ۰۳ فروردين ۱۳۹۸
عجب مارمولکی بوده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۴:۵۲ ۰۳ فروردين ۱۳۹۸
تقی زاده ها رو خدا نابود کنه يه آب خوش از گلومون بره پايين
Iran (Islamic Republic of)
ده هشتادی
۰۱:۱۳ ۰۳ فروردين ۱۳۹۸
تقی زاده که بود؟ یه کارشکنه خیانت کار که انگار این مملکت ارث پدر نداشتش باشه
Iran (Islamic Republic of)
مجید
۲۳:۵۱ ۰۲ فروردين ۱۳۹۸
خداوندا تقی زاده های امروز را در ان دنیا با اون تقی زاده ملعون محشور فرما .
امین رب العالمین
قابل توجه تقی زاده های امروز،، الحمد الله این دعا صد در صد اجابت میشود و خودتان خوب می دانید .
United States of America
ی
۲۳:۴۴ ۰۲ فروردين ۱۳۹۸
خدالنعتش کند تقی زاده خائن وطن فروش جاسوس را
Iran (Islamic Republic of)
علیرضا
۲۳:۲۴ ۰۲ فروردين ۱۳۹۸
صاحب چنین تفکراتی نباید به پست و مقامی برسند، که بخواهند این تفکرات رو عملی کنند. ان شاء الله که همان طور رهبرم عزیزم گفتند نخواهند توانست.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۰۶ ۰۲ فروردين ۱۳۹۸
کسی که به مملکت خیانت میکنه اعدام باید شود اعدام .
ننگ بر خائن تقی زاده . خدا ازش نگذره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۱ ۰۳ فروردين ۱۳۹۸
تقي زاده مرد تموم شد الان رو دريابيد
United States of America
ناشناس
۲۲:۰۶ ۰۲ فروردين ۱۳۹۸
تقي زاده بد بودو خائن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۳۷ ۰۲ فروردين ۱۳۹۸
خائن
Iran (Islamic Republic of)
سبحان
۰۷:۰۶ ۰۳ فروردين ۱۳۹۸
اشتباه منفی دادم ببخشید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۳۱ ۰۲ فروردين ۱۳۹۸
خدا لعنتش کنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۹ ۰۳ فروردين ۱۳۹۸
آمين
Germany
ناشناس
۲۱:۱۲ ۰۲ فروردين ۱۳۹۸
خدا از سر تقصیراتش نگذرد لعنت خدا بر تقی زاده و اجداد او باد
Iran (Islamic Republic of)
م
۱۶:۰۷ ۰۳ فروردين ۱۳۹۸
درود و گل گفتی