اسلامى در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

جمهوری اسلامى ایران الگوی متمایزی از جمهوریت و اسلامیت ارائه داد

عضو حزب موتلفه اسلامى گفت: جمهوری اسلامی ایران توانسته است الگوی متمایزی از جمهوریت و اسلامیت را ارائه دهد.

جمهوری اسلامى ایران الگوی متمایزی از جمهوریت و اسلامیت ارائه دادمحمد مهدی اسلامی، عضو حزب مؤتلفه اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار احزاب و تشکل‌های گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به اهمیت مفهوم جمهوریت و اسلامی نظام جمهوری اسلامی ایران در بیانیه گام دوم انقلاب گفت: ویژگی اصلی جمهوریت در نظام جمهوری اسلامی ایران، امکان رای مستقل و آزادانه ملت است که در این رابطه یکی از ویژگی‌های است که موجب آزادی رای بالای مردم و امکان نامزد شدن گسترده را فراهم می‌کند.

وی با بیان اینکه جنبه اسلامیت نظام موجب می‌شود رای مردم، آزادی و استقلال در اسارت هوای نفس نیافتد، مطرح کرد: اگرچه حکومت‌های دیگر به جمهوریت اهمیت می‌دهند، اما به دلیل اینکه جنبه اسلامیت وجود ندارد منجر به توجه نامزد‌ها به مسائل نفسانی  می‌شود و این آسیب‌زایی در رای گیری از مردم است.

عضو حزب مؤتلفه اسلامی با بیان اینکه در مقطعی نوعی نژاد پرستی در برخی از کشور‌ها منجر به هدایت آرا می‌شد، خاطر نشان کرد: اسلام از آن جایی که برگ برنده را به تقوا اختصاص می‌دهد و تفاوت نژاد‌ها را به رسمیت نمی‌شناسد در این زمینه همواره بهره برده است.

اسلامی ادامه داد: برای مثال آفریقای جنوبی یک حکومت کاملاً نژاد پرستانه داشت، همچنین برخی از کشور‌های غربی در حوزه نفسانی از جمله غلبه ثروت، پول پرستی، اصالت دادن به لذت و مال اندوزی ورود کردند که باعث شد بر رای مستقلانه مردم تاثیر منفی بگذارد یا مثلا در بلوک شرق ادعای مساوات و تغییر در رنگ و بوی غلبه بر ثروت منجر به این شد نوعی دیکتاتوری حزبی جایگزین رای مردم شود.

اسلامی با بیان اینکه جمهوری اسلامی توانسته است الگوی متمایزی از جمهوریت و اسلامیت ارائه دهد، خاطر نشان کرد: در نظام ما رای در پرتوی آفت‌هایی مثل اصالت ثروت، لذت و اجتماعی که منتهی به محدودیت‌های فردی شود، نیفتاده است.

عضو حزب مؤتلفه اسلامی با اشاره به اینکه در این چهل سال کاستی‌های زیادی داشتیم، اظهار کرد: الگوی ارائه شده و رشدی که داشته به نسبت الگو‌های مشابه در دوره زمانی یکسان بسیار بالنده بوده است و امیدواریم در گام دوم این الگو از مشکلاتی که هم اینک داریم فاصله بگیرد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: ایران در گام دوم خود باید بالنده‌تر از گذشته حرکت کند، نوعی سازمان‌دهی در شرایط انتخابات انجام دهد از جمله ورود بیشتر احزاب می‌تواند به مسیر کادر سازی و نخبه پروری در کشور کمک کند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار