گرمخانه نور در شهر جهانی یزد میزبان مسافران نوروزی است

حمام خان معروف به گرمخانه نور این روز‌ها با تغییر کاربری باعنوان رستوران سنتی میزبان مسافران نوروزی است.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد ، شهر یزد دومین شهر زیبای خشتی در جهان دارای جاذبه‌های گردشگری و تاریخی بسیاری است که به شهر بادگیر‌ها و آتش و آفتاب نیز مشهور است.

یزد از جمله استان‌های تاریخی و منحصر به فرد و یکی از زیباترین شهر‌های خشتی دنیا است که با داشتن جاذبه‌های زیبا و کم نظیر، همه ساله گردشگران و مسافران زیادی را به سوی خود جلب می‌کند.

سید مصطفی فاطمی مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد،  گفت: حمام خان معروف به گرمخانه نور حمامی است که  از سوی محمد تقی خان بافقی حاکم یزد در سال ۱۲۱۲ (ه. ق) بنا شده و  درمیدان خان و در کنار مجموعه خان یزد واقع شده است.

وی افزود: این حمام در زمینی به مساحت ۱۱۷۰ متر مربع و با زیر بنای ۹۰۰ متر مریع بنا گردیده که شامل بخش‌های مختلفی از جمله گاوروتون، شاه نشین و خزینه باشد امروزه از این بنا به عنوان چایخانه و رستوران سنتی استفاده می‌شود.

گرمخانه نور در شهر جهانی یزد میزبان مسافران نوروزی است

حمام خان دارای سه مسیر دسترس است که آن را به میدان خان، بازارچه کاشیگری و بافت مسکونی مجاور مرتبط می‌سازد.

وی ادامه داد: بنای حمام مشتمل بر ورودی ها، سربینه، گرمخانه و فضا‌های مرتبط با آن‌ها و همچنین استخری در کنار گرمخانه می‌باشد. فضای سربینه از نظر مساحت و تزیینات از سایر فضا‌ها مشخص‌تر بوده و در اطراف آن سکو‌های نشیمن و رخت کن و جای نهادن کفش تعبیه شده است.

گرمخانه نور در شهر جهانی یزد میزبان مسافران نوروزی است

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد گفت: این فضا با پوشش طاق و گنبد مسقف شده و روشنایی آن از طریق نورگیر زیبای تعبیه شده در گنبد تامین می‌شود. سطوح داخلی سربینه در اصل با نقاشی‌هایی مزین بوده که امروزه تنها بخشی از آن تزیینات برجای مانده است. حمام خان یزد در دوره اخیر تعمیر و بازسازی شده و با تغییر کاربری به چاپخانه سنتی تبدیل یافته و به ثبت تاریخی نیز رسیده است.

حمام خان  یکی از بناهای تاریخی معروف ایرانی در یزد جهانی است

محسن میرجانی کارشناس میراث فرهنگی استان یزد در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد ،  گفت: جنس دیوار‌ها از سنگ یا آجر با اندود شفته‌ی آهک است روی دیوار‌های نبش شاه‌نشین در بدو ورودی حمام، آثاری از نقاشی‌های مربوط به اواخر دوره‌ی قاجار دیده می‌شوند که متاثر از شاهنامه‌اند.

گرمخانه نور در شهر جهانی یزد میزبان مسافران نوروزی است

 مصالح به‌کار رفته در حمام، سنگ در شالوده، کف‌سازی، قرنیزها، حوض‌ها و قرینه‌ها، آجر در ساختمان، ستون‌ها، دیوارسازی، جرز‌ها و تیغه‌های سقف و خشت در ساختن دیوارها، سقف فضای پشتیبانی، گاورو و طویله استفاده شده است.

گرمخانه نور در شهر جهانی یزد میزبان مسافران نوروزی است

وی افزود: دالان، فضایی است که در واقع، سلسله مراتب ورودی، خروجی و سربینه را ایجاد می‌کند و سربینه، فضایی وسیع و سرپوشیده برای پوشیدن لباس و آماده شدن برای ورود به گرمخانه است.

کارشناس میراث فرهنگی استان یزد گفت: میان‌در نیز فضایی بین سربینه و گرمخانه است که گرمخانه نیز خود فضایی تقریبا شبیه سربینه دارد گرمخانه چهار ستون در وسط و دو سقف گنبدی‌شکل دارد که دور تا دور ستون‌ها را احاطه کرده‌اند.

میرجانی ادامه داد: استخر، فضایی سرپوشیده و نسبتا بزرگ برای استحمام است که از سوی شاه‌نشین با گرمخانه ارتباط دارد.

خزینه نیز فضایی سرپوشیده است که در حد فاصل گرمخانه و تون که پر از آب گرم است، قرار دارد و برای استحمام استفاده می‌شده است.

استان یزد ۲ هزار و ۲۷۰ هکتار بافت تاریخی و ۶ هزار و ۵۰۰ اثر تاریخی دارد که از این تعداد تاکنون، یک هزار و ۸۵۰ اثر به ثبت ملی رسیده است.

یزد در کنار فارس و اصفهان به‌ عنوان مثلث طلایی گردشگری ایران، مقصد اول گردشگران خارجی و اروپایی است، به‌گونه‌ای که استقبال از این شهر تا پنج برابر در سال ۱۳۹۶ افزایش یافت و همین امر گردشگری را محور توسعه استان قرار داده است.

انتهای پیام/ی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار