باشگاه خبرنگاران جوان ارومیه گزارش می‌دهد؛

سفر به شهر اورارتویی بسطام در ایام نوروز

اگر در ایام تعطیلات نوروزی به آذربایجان غربی سفر کردید حتما به شهر اورارتویی‌ها سر بزنید.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ارومیه ،شهرستان چایپاره یکی از بزرگترین و پر جمعیت‌ترین شهرستان‌ها در استان آذربایجان غربی، با مساحتی حدود ۹۴۰ کیلومتر مربع در شمال شرقی شهرستان خوی و یکی از شهرستان‌های شمال غربی استان می‌باشد، شهرستان چایپاره از سمت شمال و شمال غربی به شهرستان ماکو و چالدران از سمت جنوب به بخش ایواوغلی و از سمت غرب به دهستان سکمن آباد در بخش صفائیه و از سمت شرق به شهرستان مرند منتهی میشود که حدودا ۲۸۰۰۰ نفر جمعیت شهری را در خود جای داده است و بر اساس تقسیمات کشوری شهرستان چایپاره دارای دو بخش به نام‌های مرکزی و حاجیلار و دو دهستان به نام‌های چورس و بسطام است.
 
سفر به شهر اورارتویی بسطام در ایام نوروز


در مورد وجه چایپاره دو نظر وجود دارد، عده‌ای بر آنند که نام اصلی بخش چایپاره ترکیبی از «چهار» و «پاره» است، و آن به این دلیل است که در قدیم این منطقه از چهار قسمت تشکیل یافته بود. عده‌ای نیز بر این عقیده هستند که همان چایپاره درست است و دلیل آن این که رودخانه (آغچای) با مسیر حرکت غرب به شرق، این بخش را به دو قسمت یا پاره مساوی تقسیم میکند. (از «چای» در زبان ترکی به معنای رودخانه و «پاره» فارسی به معنای تکه و قسمت.)

هرچند که یافته‌های باستان شناسی پیشینه سکونت انسان در دشت چایپاره را به ۱۰هزار سال قبل می‌رسانند، اما آثار مکتوبی که در آن‌ها نشانه‌هایی از منطقه یافت شود مربوط به سنگ نوشته‌ها و گل نوشته‌های سومری، آشوری و اورارتویی است.
 
سفر به شهر اورارتویی بسطام در ایام نوروز


شهرستان چایپاره آثار و اماکن تاریخی و طبیعی مختلفی را دارا می‌باشد.

 

پل کسیان

 
پل کسیان در روستائی به همین نام بر روی رودخانه آق سو احداث شده است.قدمت این پل به اواخر دوره قاجار و اوایل دوره پهلوی می‌رسد.

سپهرفر معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی در گفت و گو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ارومیه ، گفت: پل کسیان دارای هشت پایه و ۹ چشمه با طاق‌های رومی است. طول پل با احتساب دیواره‌های دو طرف ۱۰۵ متر و جهت آن شمالی جنوبی است. پایه‌ها در جهت مخالف جریان آب دارای موج شکن‌های مثلثی شکل و در ضلع دیگر دارای پشت بند‌های نیم دایره‌ای شکل هستند.

وی افزود: مصالح بکار رفته در جداره پل سنگ‌های مکعبی شکا تراشیده شده (چهار تراش) می‌باشند.

دژ بسطام  یکی از کاندیدهای اصلی ثبت در فهرست آثار جهانی یونسکو است

حسن سپهر فر  گفت:بر اساس منابع تاریخی و باستان شناسی، دژ_شهر اورارتویی بسطام در نیمه اول قرن هفتم پیش از میلاد در زمان روسای دوم(۴۵۶-۶۸۵ پ. م.) پادشاه "اورارتو" بنیان گذاری شده و "روسایی –اورو-تو" (RUSAII-URU-TUR) یعنی شهر کوچک "روسا"نامیده شد.

وی ادامه داد:این محوطه باستانی بر روی کوه تقریبا منفردی در محل خروجی رودخانه آغ چای از میان دره‌های میان کوهی و ورود آن به دشت چایپاره قرار گرفته و شامل سه بخش عمده:پایین قلعه (شامل دروازه جنوبی به عنوان اصلی‌ترین ورودی به داخل قلعه و فضا‌های مرتبط با این دروازه نظیر اتاق نگهبانی، اسلحه خانه، انبار آذوقه و تالار ستون دار)، میان قلعه (شامل بنای معبد خدای خالدی و انبار ذخیره مایعات) ،بالا قلعه شامل بنا‌های مختلفی است، که احتمال می‌رود به حاکم قلعه اختصاص داشته است.

وی افزود:در دامنه کوه، جهت شرقی و شمالی قلعه، ساختار‌های معماری دیگری نظیرمحله مسکونی، ساختمان شرقی و دروازه شمالی قرار دارد،علاوه بر این، در جهت غربی قلعه و در امتداد بستر رودخانه، دیوار سنگی طویل و بزرگی توسط "ولفرام کلایس"آلمانی کشف گردید که به نظر می‌رسد، در ارتباط با سیستم آب رسانی قلعه بوده باشد.

دژ بسطام اثری ماندگار از زمان اورارتو‌های باستان



حمام بیگ جوان

سپهرفر معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی عنوان کرد: یکی از ویژگی‌های بنای حمام بیگ جوان اتصال به معماری دوران قاجاریه و دوران پهلوی اول می‌باشد و فرم طاق به صورت نیم دایره بوده و کلیه گنبد‌های عرق چین آن هم شکل و به یک اندازه طراحی شده و فقط گنبد اصلی رختکن بزرگتر و با فرم دیگری اجرا شده است و بنا فاقد تزئینات ریز هندسی و هنری می‌باشد.

وی افزود: پی‌ها از سنگ لاشه، بالای پی از آجر چهارگوش ۵*۲۰*۲۰ و با ملات ماسه و آهک و بندکشی آهکی می‌باشد و در آبندی مخزن‌ها با استفاده از ملات ساروج منطبق با اقلیم منطقه (خاکستر چوب، شیره آهک، ماسه بادی) استفاده گردیده است.

روستای چورس

روستای چورس از توابع بخش قره ضیاءالدین، در هفت کیلومتری جنوب شرقی بخش قره ضیاءالدین واقع شده است. این روستا در زمینی به مساحت ۶۴۵/۲۱۸ کیلو متر مربع واقع شده است و در ادوار تاریخی به ویژه دوره صفویه از اعتبار خاصی برخوردار بوده است و آثار تاریخی گوناگونی را در درون خود جای داده است.

شهرستان چایپاره با دارا بودن اماکن تاریخی و طبیعی مختلف، پذیرای گردشگران سراسر کشور است.

 
انتهای پیام/م
 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.