چشم انداز جاذبه های گردشگری قم؛

غار شگفت انگیز کهک،غار منحصر به فرد طبیعت گردی

بلندی بعضی از ستون‌های آهکی غار کهک به ۱۴ متر می‌رسد که جزء بلندترین ستون‌های غار‌های آهکی ایران است.

به گزارشگروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قم؛استان قم به عنوان شهر همیشه میزبان هر ساله میزبان گردشگران بسیاری از سراسر ایران است این روزها اگر سری به شهر قم زدید، غار شگفت انگیز کهک،غار منحصر به فرد طبیعت گردی قم را از دست ندهید.

غار کُهَک از جاذبه‌های گردشگری طبیعی   در ۸۶ کیلومتری جنوب شهر قم و در نزدیکی روستای کهک در ۵۵ کیلومتری دلیجان واقع شده است.

غار شگفت انگیز کهک،غار منحصر به فرد طبیعت گردی

برای رسیدن به دهانه غار از سلفچگان تا سه راهی سمت راست که تابلو سیمان دلیجان قرار دارد فاصله حدود ۲۰ کیلومتر است پس از رد شدن از سه راهی و پشت سر گذاردن روستای راوه از مسیر جاده آسفالته می‌توان به روستای کهک رسید و از مسیر بالای قبرستان ده؛ جاده خاکی پهنی ما را تا دهانه غار هدایت می‌کند دهانه غار در کف زمین با ورودی تنگی در حدود ۵۰ * ۶۰ سانتی متر است

شواهد فراوانی از آثار زندگی انسان‌های اولیه حدود ۱ میلیون سال پیش در غار‌ها وجود دارد ،غار‌ها تحت فرایند‌های زمین‌شناسی گوناگونی ایجاد می‌شوند، شکل‌گیری و توسعه غار‌ها به غار زایی مشهور است، غار‌ها می‌توانند اندازه‌های مختلفی داشته باشند.

غار شگفت انگیز کهک،غار منحصر به فرد طبیعت گردی

دهانه این غار در ارتفاع ۱۹۵۰ متری از سطح دریا قرار دارد، این دهانه بالای دیواره‌ای به ارتفاع ۸ متر واقع شده که برای ورود به غار بایستی حدود ۸ متر اولیه را با طناب به پایین رفت.

غار کهک از تعدادی سکوی بزرگ متوالی تشکیل شده که هر کدام به وسیله یک پرتگاه ۱۰ تا ۲۰ متری، از یکدیگر جدا می‌شوند.

این پرتگاه‌ها در زمان‌های بسیار دور در اثر ریزش عظیمی که در داخل غار رخ داده، به وجود آمده‌اند. در داخل غار دالان و دهلیز فرعی وجود ندارد. مسیر بازدید غار به علت وجود لایه‌ای از خاک رس، مرطوب و لغزنده است. نکته‌ای که در پیمایش این غار حائز اهمیت است، وجود دو چاه عمیق در نیمه نخست مسیر است که در صورت بی احتیاطی احتمال سقوط به داخل آن‌ها وجود دارد.

غار شگفت انگیز کهک،غار منحصر به فرد طبیعت گردی

بلندی بعضی از ستون‌های آهکی غار کهک در حدود ۱۴ متر است که جزء بلندترین ستون‌های غار‌های آهکی ایران است، با طی مسیر ۲۵۰ متری، تالار غار به پایان رسیده و گودالی از آب زلال واقع در دخمه‌ای پوشیده از چکنده‌های مرمرین و بلورین به چشم می‌خورد. این گودال عمیق‌ترین نقطه غار است و ۸۰ متر پایین‌تر از دهانه غار قرار دارد.

غار شگفت انگیز کهک،غار منحصر به فرد طبیعت گردی

غار کهک ۳۵۰ متر طول دارد و نظر وسعت از غار‌های متوسط ایران است که به دلیل برخورداری از غارسنگ‌های عجیب، پرتگاه‌های فراوان، آبشارسنگ‌های بلند و چکیده‌های رنگارنگ و عظیم‌الجثه، یکی از منحصر به فردترین غار‌های ایران و از قدیمی‌ترین غار‌های زایش‌یافته کشور است.

انتهای پیام/ش

جاذبه های گردشگری استان قم

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار