سرنوشت قیمت خودرو برای سال ۹۸ روشن نیست و همین امر تکلیف بازار خرید و فروش خودرو را در سال جاری با ابهامات زیادی روبه رو ساخته است.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، اوایل اردیبهشت ماه سال ۹۷ بود که زمزمه افزایش قیمت محصولات توسط خودروسازان مطرح و آن‌ها بر اساس استدلال‌های خاص خودشان در صدد افزایش قیمت‌ها بر آمدند. البته افزایش قیمت خودرو آن هم بدون ضابطه و براساس سلیقه خودروساز باعث شد تا کمیسیون صنایع مجلس به این موضوع ورود پیدا کرده و در صدد بررسی آن برآید.

از ۲۲ تا ۵۰ میلیون تومان/قیمت پراید چگونه سر به فلک کشید؟

نمایندگان کمیسیون صنایع معتقد بودند یکی از عوامل افزایش قیمت خودرو، نرخ تورم و نوسانات نرخ ارز است که باید این دو موضوع از همدیگر تفکیک داده شده و تأثیر آن‌ها بر قیمت تمام‌شده یک خودرو مورد ارزیابی قرار گیرد. برخی از نمایندگان هم اعلام کردند در مقطعی شرکت‌های خودروساز از توانمندی داخلی و استفاده از قطعات ساخت داخل صحبت می‌کنند، اما وقتی ارز گران می‌شود قطعات وارداتی را بهانه کرده و اقدام به افزایش قیمت‌ها می‌کنند که این موضع برای ما علامت سؤال دارد.

اما بخشنامه ۳ اردیبهشت ماه سایپا در خصوص افزایش قیمت محصولات پارس خودرو به یکباره وضعیت قیمت‌ها را در بازار به‌هم ریخت البته هرچند این شرکت چند ساعت بعد از ابلاغ بخشنامه افزایش قیمت‌ها را ملغی و اعلام کرد فعلاً تصمیمی برای افزایش قیمت‌ها ندارد، اما همین تصمیم چندساعته باعث شد تا قیمت خودرو ۳ تا ۴ میلیون تومان افزایش پیدا کند و خبری از کاهش قیمت‌ها نشود. به نحوی که در آن مقطع ساندرو اتوماتیک با قیمت ۶۲ میلیون تومان و ساندرو استپ‌وی با قیمت ۶۹ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان به‌فروش می‌رسید.

آن روز‌ها افزایش قیمت انواع خودرو باعث شد تا نمایندگان مجلس از کمیسیون‌های مختلف اعلام کنند "افزایش قیمت از سوی خودروسازان خودسرانه صورت گرفته و خودروسازان حق چنین کاری را ندارند اگر قرار است ۱۰ الی ۱۲ درصد به قیمت یک خودرو اضافه شود، خودرو‌ساز‌ها نیز باید به همین میزان کیفیت خودرو‌ها را افزایش دهند".

 مجلس زیر بار افزایش قیمت خودرو نمی‌رود

به اعتقاد منصوری عضو کمیسیون صنایع مجلس، افزایش قیمت خودرو، دست شرکت‌های خودرو‌سازی نیست. اگر هر گروه بخواهد به صورت خودسران قیمت خودرو را افزایش دهد کنترل قیمت‌ها در بازار از دست خارج می‌شود، لذا هر گونه افزایش قیمت باید از سوی مجمع قیمت‌گذاری یعنی شورای رقابت و سازمان حمایت از مصرف کننده انجام شود، ولی تا زمانی که این مجمع تشکیل نشده هرگونه افزایش قیمت خلاف قانون است و سازمان تعزیرات می‌تواند با آن برخورد کند.

نامه نمایندگان مجلس به «شریعتمداری» درباره لغو افزایش قیمت خودرو + متن‌نامه

بلاتکلیفی بازار و رشد قیمت‌ها در آن زمان باعث شد تا ۲۵ اردیبهشت ماه جلسه ویژه‌ای در کمیسیون صنایع با حضور محمد شریعتمداری وزیر وقت صنعت، معدن و تجارت برگزار شود. علاوه بر این بیش از ۱۵ تن از اعضای کمیسیون صنایع و معادن مجلس هم در قالب نامه‌ای به محمد شریعتمداری خواستار عدم افزایش قیمت خودرو شدند. با این وجود جلسه کمیسیون صنایع برگزار و در نهایت بدون نتیجه به پایان رسید.

البته برخی از نمایندگان مجلس هم با چراغ سبز برای افزایش قیمت‌ها معتقد بودند اگر افزایش قیمت‌ها اعمال نشود سایپا با کسری ۲۸۰۰ میلیارد تومانی و ایران خودرو با کسری ۴۷۰۰ میلیارد تومانی روبه رو خواهد شد.

شیوا: قیمت‎های جدید خودرو تا ۱۵ خرداد اعلام می‌شود

شیوا در همین ارتباط در اوایل خردادماه بیان اینکه شاخص‌های کیفی خودرو مورد بررسی قرار گرفته و به‌محض دریافت نرخ تورم جلسات تعیین قیمت خودرو برگزار خواهد شد، گفته بود: جلسات مختلفی را با خودروسازان برگزار کرده‌ایم و آن‌ها مستندات خود را به شورای رقابت ارائه کرده‌اند. به‌نظر می‌رسد تا نیمه خرداد ماه امسال موضوع قیمت‌گذاری خودرو‌ها نهایی و اعلام شود.

با وجود قول شیوا خرداد از نیمه گذشت و خبری از تعیین تکلیف بازار خودرو نشد به نحوی که اواخر خردادماه ۹۷، ۶۸ نماینده تذکر را با رئیس جمهور برای عدم نظارت بر بازار خودرو و افزایش دو برابری قیمت‌ها ارائه کردند با این وجود این تذکر‌ها هم دردی از بازار خودرو دوا نکرد.

مشاور خودرویی وزیر صنعت: قیمت ۱۰۱ میلیون تومانی استپ‌وی منطقی است

جالب اینجا بود که در ۲۲ مرداد ۹۷ که رشد قیمت خودرو به صورت افسار گسیخته هر روز در بازار افزایش پیدا می‌کرد و از طرف دیگر خودروسازان هم تمایلی به عرضه خودرو به بازار نداشتند. خسروشاهی مشاور خودرویی وزیر وقت صنعت در پاسخ به پرسشی مبنی بر درخواست افزایش قیمت خودرو از سوی خودروسازان گفت: درخواست افزایش قیمت از سوی دو خودروساز به رییس جمهوری رسیده است، اما چون این موضوع در شرایط غیرعادی اعلام شده باید رئیس جمهور خود در این رابطه تصمیم‌گیری کند.

وی ادامه داد: خودروسازان در نامه خود به وزارت صنعت درخواست آزادسازی قیمت خودرو و فروش محصولات ۵ درصد زیر قیمت بازار را دارند.

خسروشاهی با اعلام اینکه وزارت صنعت موافق آزادسازی قیمت خودرو است در پاسخ به این پرسش که آیا قیمت ۱۰۱ میلیون تومانی استپ‌وی با دلار ۹ هزار تومانی معقول است، گفت: بله، معقول است.

در جلسه امروز شورای رقابت چه گذشت؟ / تصمیم‎گیری درباره افزایش قیمت خودرو به تعویق افتاد

تعلل چند ماهه شورای رقابت در اعلام قیمت‌های جدید خودرو در شهریورماه ۹۷ هم ادامه داشت به نحوی که در شهریور ماه باز هم یک عضو شورای رقابت با اعلام اینکه این شورا با ارسال نامه‌ای به بانک مرکزی نرخ تورم بخشی ۵ ماهه نخست امسال را درخواست کرده است، گفت: پس از دریافت نرخ تورم، شورا در مورد تغییرات قیمت خودرو تصمیم گیری خواهد کرد.

البته رئیس شورای رقابت هم با بیان این‌که بازار خودرو ایران در انحصار دو خودروسازی است ۳ شرط فروش خودرو در مرحله جدید را اعلام کرد و گفت: خودروسازان درخواست بازنگری در قیمت خودرو را دارند که در شورای رقابت قیمت خودرو بازنگری خواهد شد.

بعد از کشمکش‌های بسیار در اعلام قیمت‌ها جدید در نهایت این مسولیت به ستاد تنظیم بازار واگذار و قرار شد این ستاد قیمت‌های جدید را اعلام کند.

معظمی رئیس وقت سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران با اشاره به موافقت شواری هماهنگی اقتصادی سران قوا با افزایش قیمت خودرو گفت: اجازه داده شد قیمت بر اساس آنچه سازمان حمایت تعیین می‌کند و ستاد تنظیم بازار آن را تصویب می‌کند، اجرایی شود.

معظمی افزود: زمان اعلام اصلاح قیمت‌ها بستگی به ستاد تنظیم بازار دارد که بعد از اعلام می‌تواند اجرایی شود و تا قبل از آن زمان بر اساس قیمت‌های قبلی باید خودروسازان عمل کنند اگر چه قیمت‌های فعلی به طور یقین خودروسازان را دچار مشکل جدی می‌کند.

پراید به مرز ۴۰ میلیون تومان رسید، سازمان حمایت مصرف‌کنندگان کجاست؟

در حالی شریتعمداری وزیر وقت صنعت نمی‌خواست امضاء افزایش قیمت خودرو به نام او ثبت شود که اختلاف قیمت کارخانه تا بازار انواع خودرو‌های داخلی هر روز افزایش یافته و سوء استفاده گران با شگرد‌های خاص خود اقدام به فروش انواع خودرو در سطح بازار می‌کردند. البته سهم نمایندگی‌های فروش شرکت‌های خودروساز در تشدید آشفتگی بازار خودرو کم نبود چراکه بنا به اذعان فعالان بازار تعدادی از این نمایندگی‌ها به‌طرق مختلف خودرو با قیمت کارخانه خریداری می‌کنند و در سطح بازار به‌فروش می‌رسانند تا سود بیشتری عاید آن‌ها شود.

البته سهم اصلی بلاتکلیفی بازار متوجه شرکت‌های خودروساز بود، زیرا با عدم عرضه محصول افزایش تقاضا را ایجاد و از آن طرف دیگر خبری از ارائه خودرو به بازار نبود. جالب اینجاست صنعتی که پیش از این مدعی خودکفایی در تولید تعدادی از خودرو‌های بازار بود امروز تحریم را بهانه و از کمبود قطعه صحبت می‌کرد و از آن طرف افزایش نرخ دلار هم بر بهانه‌تراشی آن‌ها برای افزایش قیمت‌ها اضافه کرده است.

پس از مدت‌ها کشمکش میان خودروسازان و وزارت صنعت و البته بلاتکلیفی بازار در نهایت ۱۹ دی ماه ایران خودرو از لیست قیمت انواع محصولات خود رونمایی کرد که براساس آن تغییرات قیمتی در محصولات این شرکت بیش از ۱۰ میلیون تومان بود. در کنار این شرکت چند روز بعد سایپا هم بازار را با شوک قیمتی روبه رو کرد به نحوی که مطابق لیست اعلامی این شرکت افزایش قیمت‌ها در محصولات سایپا از ۳۰ تا ۸۷ درصد تعیین شد.

انتشار این قیمت‌ها کافی بود تا بازار بهم ریخته خرید و فروش با شوک قیمت پراید ۳۰ میلیون تومانی مواجهه شود به نحوی که نه تنها بازار به سمت ثبات نرفت بلکه بر آشفتگی آنهم هم اضافه و قیمت پراید به ۵۰ میلیون تومان هم رسید. البته سوال‌هایی متعددی برای مشتریانی که هنوز خودرو‌های ثبت نامی خود را با بی عهدی از شرکت‌های خودروساز تحویل نگرفته بودند هم به وجود آمد.

حجم اعتراض مشتریان دو شرکت ایران خودرو سایپا در اعمال قیمت‌های جدید حتی در محصولاتی که با تأخیر بسیار به مشتریان ارائه نشده بود در نهایت باعث شد تا وزیر صنعت در اواخر دی ماه سال گذشته اعلام کند "خودروسازان مکلف به اجرای ماده ۴ آیین‌نامه اجرایی قانون حمایت از مصرف‌کنندگان خودرو و تحویل خودرو‌های معوق با قیمت‌های گذشته شدند".

وی با اشاره به اینکه خودروسازان مکلف به تحویل خودرو‌های پیش‌فروش شده با تاریخ تحویل اول شهریورماه تا ۳۰ دی ماه ۹۷ به قیمت قبل هستند، افزود: هرگونه افزایش قیمت جدید برای پیش‌فروش‌ها و فروش‌های آتی خواهد بود.

رحمانی در پاسخ به این پرسش که آیا افزایش قیمت برای آن دسته از پیش‌فروش‌هایی که دارای تاریخ تحویل در قرارداد شهریور تا دی‌ماه ۹۷ بوده‌اند نیز شامل می‌شود یا نه، گفت: افزایش قیمت شامل آن‌ها نمی‌شود؛ در صورتی که قیمت خودرو یا تاریخ تحویل قطعی در قرارداد قید شده باشد، ملاک همان خواهد بود.

با توجه به صحبت‌های وزیر صنعت قرار بر این شد تا خودرو‌های تحویلی قبل از دی ماه ۹۷ با قیمت‌های قبلی به دست مشتریان برسد، اما روند کند تولید و مشکلات به وجود آمده عاملی شد تا هنوز تحویل خودرو‌ها به مردم با کندی همراه باشد. البته خودروسازان برای کاهش التهاب بازار فروش‌های فوری را هم آغاز کردند، اما بازار خودرو تشنه عرضه محصول است و هر زمان تعداد تحویل خودرو‌ها سرعت داشته باشد روند کاهش قیمت‌ها هم اتفاق خواهد افتاد.

در مجموع هنوز سرنوشت قیمت‌ها برای سال ۹۸ روشن نیست و همین امر تکلیف بازار خرید و فروش خودرو را در سال جاری با ابهامات زیادی روبه رو ساخته است.

منبع:تسنیم

انتهای پیام/

پراید ۲۲ میلیونی چطور ۵۰ میلیون تومان شد؟

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۸۷
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۱۹ ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۸
علی برکت الله. رای احساسی. نتیجه اش همینه. زمانی که با عقل و درایت رای نمیدهیم همینه
Iran (Islamic Republic of)
نیما
۱۴:۲۸ ۱۰ فروردين ۱۳۹۸
گوشت 100 هزار.مرغ16 هزار.پیاز 13 هزار.پراید 40 میلیون و...........
Netherlands
Watan
۱۶:۳۳ ۰۹ فروردين ۱۳۹۸
حالا بازم برید خصوصی سازی رو ادامه بدید.مردم خصوصی سازی به این شکل رو نمیخوان.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۱۹ ۱۵ فروردين ۱۳۹۸
تو کشور ما مشکلی نیست!اختلاس؟؟؟؟رانت خواری ؟ گرونی؟این افزایش قیمت واسه تنظیم بازاره .حقوق نجومی؟اشرافی گری مسولین؟ عجبا!!!!
Netherlands
ناشناس
۱۶:۳۳ ۰۹ فروردين ۱۳۹۸
عجب
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۳ ۰۹ فروردين ۱۳۹۸
شریعتمداری ماموریتش گران کردن ماشین بود بعدم برکنارش کردن و در کمال تعجب دوباره از مجلس رای اعتماد گرفت چطور وزیری که یه بار عدم کفایتش را تایید کردند دوباره وزیرش میکنند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۵۷ ۰۹ فروردين ۱۳۹۸
چرا ناراحت از قیمت پراید هستید این نشانه که ارزش کالای ایرانی پیدا کرده باید افتخار کرد . یک خودرو در کشور خارجی در یک سال گران نمیشود دلیلش این است که ان کالا ارزشش پایین امده از این منظر نگاه کنید ماشا.....
Iran (Islamic Republic of)
ع ف
۰۷:۳۸ ۰۹ فروردين ۱۳۹۸
تا مدتی بحث بر سر بی کیفیتی پراید بود و مردم شک داشتند بخرند و حالا بحث بر سر قیمت آن است و پشیمان هستند که چرا نخریدند وقتی قیمت ها رفته بالا خب طبیعیه خودرو هم گران میشه توی مملکت ما اغلب چیزهایی که گران میشوند تقریبا" از محالات است که قیمتها کاهش یابند زندگی در شهرها سخت شده و بهتر است به فکر مهاجرت معکوس باشیم تا دیر نشده.
Iran (Islamic Republic of)
منصور
۰۶:۳۲ ۰۹ فروردين ۱۳۹۸
از 5 تا 50
Iran (Islamic Republic of)
اميد
۰۳:۵۲ ۰۹ فروردين ۱۳۹۸
خدا لعنت كنه باعث و بانى اين گرون شدنها. يكى جلوى جولان اين خودرو سازان رو بگيره. دو نفر نفع ميبر ٨٠ ميليون بدبخت ميشن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۵۳ ۰۹ فروردين ۱۳۹۸
بالاخره یه روزی خط تولید پزاید وپژو جمع میشه اگر برای مصرف است که اصلا کیفت ندارند وقدیمی شدهاند اگر هم برای سرمایه گذاری کسی بخرد اصلا توجیه اقتصادی ندارد
Iran (Islamic Republic of)
بهرام
۰۲:۲۹ ۰۹ فروردين ۱۳۹۸
وقتی پیاز کیلویی 11 هزار تومان باشه از موز وارداتی هم بیشتر پراید هم قیمتش 50 میلیون میشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۱۷ ۰۹ فروردين ۱۳۹۸
با هزار جون کندن پول جور کردم ماشین بخرم امروز رفتم حتی یه پراید از رده خارج نتونستم بگیرم به خاطر شما خودورو سازها همیشه باید حسرت بخوریم.یعنی کسی تو این مملکت نیست که جلوی این دزدیهایی که از مال مردم میشه رو بگیره....ماباید دردمون رو بی کی بگیم به کجاباید شکایت کنیم که عدالت برقرار بشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۱۴ ۰۹ فروردين ۱۳۹۸
ایران خودرو وسایپا پشت گر می محکمی دارن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۵۶ ۰۹ فروردين ۱۳۹۸
این وسط ی نکته وجود داره که هیچ کس بهش نپرداخته اونم اینه که اگر همه قیمت ها قراره با قیمت دلار بالا بره پس ما کاملا و صددرصد وابسته ب دلار هستیم !
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۳۱ ۰۹ فروردين ۱۳۹۸
جای تاسفه...رب ۱۷ هزار گوشت ۷۰ هزار پیاز ۱۵ هزار پرایدم ۵۰ میلیون....این ریس جمهور محترم چرا نمیاد جواب این ملت رو بابت این همه گرونی بده...مرغ ۱۶ هزار...خدایی چرا اینا سکوت کردن؟؟اینا خودشون خرید نمیکنن که درد مردم رو بفهمن...حقوق های چهل پنجاه میلیونی میگیرن درد مردم رو چه جوری میخان بفهمن..خدایا خودت قضاوت کن منتظر عدالتیم....بخدا من به این تیم رای ندادم چون از همون اول مرفه بی درد بودن چون برنامه ی اقتصادی ندلشتن ....خدایی هر کی رای داده به این دولت اون دنیا باید جواب دردایی که الان ملت بیچاره با حقوق های پایین رو درآمد کم دارن میکشن رو بده...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۱ ۰۹ فروردين ۱۳۹۸
دقیقا مشکل امروز ایران این است که کسی پاسخگو نیست یه نفر مشکل را حواله میدهد به دولت و دولت هم حواله میدهد به امریکامعلوم نیست که وقعا کی باید پاسخ ملت را بدهد
۱۲۳۴