رئیس مجلس عراق: اعمال تحریم‌ها علیه ایران ثبات منطقه را خدشه‌دار می‌کند

محمد الحلبوسی رئیس مجلس عراق گفت که اعمال تحریم‌ها علیه ایران ثبات منطقه را خدشه‌دار می‌کند.

رئیس مجلس عراق: اعمال تحریم‌ها علیه ایران ثبات منطقه را خدشه‌دار می‌کندبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، رئیس مجلس عراق که در واشنگتن به سر می‌برد در گفتگوی اختصاصی با شبکه تلویزیونی العراقیه بر ضرورت معاف شدن کشورش از تحریم‌های آمریکا علیه ایران تاکید کرد.

محمد الحلبوسی در این مصاحبه ابتدا با اشاره به کمک همسایگان عراق در شکست گروه تروریستی داعش گفت: عراقی‌ها بیش از هرکس دیگری می‌دانند که ما با چه حجمی از تهدیدات امنیتی در سال‌های گذشته رو به رو بوده‌ایم و به خوبی از حجم چالش‌هایی که در پیش روی ما قرار دارد نیز آگاه هستند. عراق با مشکلات متعددی مواجه بوده است، ظهور ‍‍‍‍‍‍ پدیده تروریسم و اشغال برخی شهرهای عراق به دست گروه‌های تکفیری ما را با مشکلات امنیتی مواجه کرد اگر فداکاری‌های عراقی‌ها و یکپارچگی مردم این سرزمین برای مقابله با این گروه تروریستی تندرو نبود عواقب وخیمی در انتظار کشور بود اما شکر خدا با فداکاری ملت عراق و یکپارچگی مردم توانستیم گروه تروریستی داعش را از عراق بیرون برانیم، بر گروه تروریستی داعش پیروز شویم و شهرهای عراق را آزاد کنیم. در این دستاورد بزرگ نمی‌توان نقش دوستان عراق  را منکر شد. 

وی در ادامه افزود: مرحله آینده، مرحله‌ای است که الزامات آن با مرحله پیشین فرق می کند. در مرحله پیشین بیشتر نیاز به همکاری اطلاعاتی، آموزش نیروهای نظامی و فراهم کردن حمایت لجستیک و فنی بود اما مرحله دوم نیازمند آن است که شبکه های خفته گروه داعش تحت پیگرد قرار بگیرند و با این گروه های تروریستی که در مناطق صحرایی و مرزی حضور دارند مقابله شود. بخشی از عملیات اطلاعاتی در درون خاک عراق صورت گرفت و اطلاعات کاملی در اختیار نیروهای عراقی قرار داده شده تا گروه های تروریستی تحت پیگرد قرار گیرند. بخش دیگر که اهمیت آن از بخش نخست کمتر نیست تلاش اطلاعاتی سامانه امنیتی بین المللی در خارج از مرزهای عراق بوده است تا منابع مالی، انسانی و فکری گروه داعش خشکانده شود. گروه داعش از هیچ پدید نیامده است بلکه آنگونه که همگان مطلع هستند برخی طرف ها و سازمان ها از داعش حمایت کردند و از این رو جامعه جهانی و ائتلاف بین المللی می بایست به عراق برای خشکاندن این منابع کمک کنند.

رئیس مجلس عراق در ادامه تصریح کرد: مسأله دیگری که آن را بسیار مهم می دانیم این است که فضای مناسبی برای حضور بخش خصوصی و شرکت های جهانی به عراق فراهم شود تا این شرکت ها در عراق سرمایه گذاری کنند. ما باید با استفاده از تجربه‌های بخش خصوصی و سرمایه گذاری آنها خدمات لازم برای شهروندان مان فراهم آوریم و با بکارگیری حضور شرکت‌ها و سرمایه گذاران خارجی، فرصت های شغلی برای شهروندان عراقی فراهم کنیم. باید توجه داشت که تلاش بخش عمومی برای بازسازی عراق کفایت نمی‌کند چرا که حجم ویرانی و آسیب هایی که به شهرها وارد شده بسیار زیاد است و درخواست های شهروندان بسیار زیاد است و این حق شهروندان عراقی است که مسئولان عراق برای ارائه خدمات به آنها تمامی راه‌‌ها و گزینه های ممکن را جستجو و دنبال کنند. این مسأله نیازمند وجود روابط قوی میان عراق و جامعه جهانی است و شراکت ما با آنها باید در این زمینه ها استمرار یابد. همچنین ما باید روابط مان را با کشورهای عربی و منطقه ای تقویت کنیم. عراق در برهه‌های گذشته به خاطر جنگ و مشکلات ناشی از فساد و دیوان سالاری از تحولات جهانی و همراهی با نهادهای جهانی عقب مانده است و ما باید برای همگام شدن با جهان و زدودن مشکلاتی که دامن گیر کشور شده است از تجارب جهانی استفاده کنیم.

محمد الحلبوسی  در خصوص جذب سرمایه خارجی در عراق نیز بیان داشت: معتقدیم در گام‌های آینده باید عراق دروازه خود را به روی جامعه ها و شرکت‌ها بگشاید و به نقطه جذب تبدیل شود و نه اینکه طرد کننده دیگران باشد. هم اکنون در عراق شرایط خوبی برای حضور سرمایه گذاران به این کشور وجود دارد. شرایط سیاسی و شرایط جامعه عراق برای سرمایه گذاری خارجی مناسب است. امروزه ملت عراق از حضور شرکت‌های سرمایه گذاری در عراق استقبال می‌کنند تا با حضور خود فرصت‌های شغلی ایجاد کنند و در زمینه تأمین خدمات برای مردم عراق فعالیت داشته باشند. 

مجری العراقیه این سؤال را مطرح کرد که دولت آمریکا روابط عراق با ایران را چگونه ارزیابی می‌کند، الحلبوسی در پاسخ گفت: دولت آمریکا در این باره حساسیت دارد. اظهاراتی از سوی آمریکایی‌ها مشاهده می‌شود که عراق را در تنگنا قرار می‌دهد. ما به گونه‌ای عمل می‌کنیم که عراق آقای خود باشد و از ثبات برخوردار باشد. این ما هستیم که می‌گوییم «اول عراق». ما بر اساس منافع مشترکی که با کشور‌های همسایه داریم و بر مبنای احترام به حق حاکمیت، با همسایگان خود تعامل می‌کنیم ما همچنین با جامعه جهانی نیز همکاری و تعامل می‌کنیم. باید روابط ما با همگان همسنگ باشد. ما علاوه بر اینکه باید بکوشیم شرکت‌های جهانی را به عراق بکشانیم می‌بایست تلاش کنیم که شرکت‌های عربی را به خود جذب کنیم. روابط ما با آمریکا بر روی ماهیت روابط ما با دیگران تأثیر نمی‌گذارد. امیدواریم که همگان به گونه‌ای متفاوت با گذشته رفتار کنند، در گذشته همسایگان عراق دخالت‌هایی در امور عراق انجام می‌دادند که برخی از این دخالت‌ها، مثبت و برخی نیز منفی بود. این دخالت‌ها صرفاً مربوط به یک طرف خاص نمی‌شد بلکه طرف‌های متعددی در امور عراق دخالت می‌کردند. هم اکنون نیرو‌های سیاسی عراق تمایل بسیاری دارند که تصمیم گیری عراق آزادانه و مستقل باشد. البته این سخن به معنای آن نیست که ما در‌های خود را به روی دیگران بسته باشیم بلکه در‌های ما باز است، اما ما بر این مبنا رفتار می‌کنیم که هرجا منافع ما وجود داشته باشد ما بر اساس منافع خود عمل می‌کنیم و منافع شهروندان عراق از اولویت برخوردار است همچنین به حسن همجواری احترام می‌گذاریم و بر اساس حسن همجواری رفتار می‌کنیم و به حق حاکمیت یکدیگر احترام می‌گذاریم.

در ادامه العراقیه سوال دیگری را مطرح کرد مبنی بر اینکه آمریکا تحریم‌های یکجانبه‌ای اعمال کرده و این در حالی است که ما به حمایت‌های ایران در زمینه انرژی نیازمند هستیم. با توجه به این مسأله آیا امکان مستثنا شدن عراق از تحریم‌های آمریکا وجود دارد یا نه؟  

الحلبوسی در این باره گفت: ایران همسایه ماست و اعمال هرگونه تحریم علیه همسایگان عراق هیچ سهمی در برقراری ثبات در منطقه ندارد. ایران یک بازیگر مهم منطقه‌ای است و ما به شدت تمایل داریم که روابط خوبی با ایران داشته باشیم. آمریکا تحریم‌هایی را علیه ایران وضع کرده است که بخشی از این تحریم‌ها بر عراق تأثیر می‌گذارد. ما کشوری هستیم که هزار کیلومتر با ایران مرز داریم، بنابراین باید انرژی را از ایران و برخی دیگر از همسایگان مان وارد کنیم. ما نیازمند آن هستیم که توانمندی‌های داخلی خود را تقویت کنیم و  با استفاده از مواهب و امکانات عراق انرژی خود را تأمین کنیم. همچنین باید از حوزه‌های نفتی به صورت مناسبی بهره‌برداری کنیم. با توجه به اینکه امور زیربنایی عراق هنوز کامل نشده است اینکه عراق را تحت شمول تحریم‌ها قرار بدهند اجحاف در حق عراق بوده و پذیرفتنی نیست. ما برای ارتقای امکانات داخلی خود تلاش می‌کنیم، اما هم اکنون عراق به همکاری‌های خود با کشور‌های همسایه ادامه می‌دهد و این همکاری‌ها تا زمانی که عراق بتواند در زمینه انرژی به خوکفایی برسد ادامه پیدا خواهد کرد. طرح‌های تولید انرژی طرح‌هایی بلند مدت است، برخی از این طرح‌ها ممکن است طی یک سال یا یک سال و نیم به سرانجام برسد و برخی نیز به دو سال یا بیشتر زمان نیاز دارد. این طرح‌ها برنامه زمان‌بندی شده دارد. برای خودکفایی در زمینه انرژی لازم است ما بتوانیم که از گاز همراه با نفت استفاده کنیم. باید ایستگاه تولید انرژی جدیدی در عراق بنا کنیم. این مسأله نیازمند زمان است.

رئیس مجلس عراق درباره مشکلاتی که بر سر راه حضور شرکت‌های خارجی در عراق وجود دارد گفت: موانع زیادی بر سر راه حضور شرکت‌های بیگانه در عراق وجود دارد. بهانه‌ای که پیشتر برای حضور نیافتن در عراق وجود داشت بهانه امنیتی بود. اما هم اکنون نیرو‌های امنیتی عراق تمامی شهر‌های عراق را تحت کنترل خود دارند. در این باره باید بگویم که یکی از عوامل تداوم همکاری با ائتلاف بین المللی این است که پوششی قانع کننده برای شرکت‌های جهانی برای ورود به عراق فراهم شود. مشکل دیگری که باید به آن اذعان کنیم وجود دیوان سالاری در عراق است که پیش از آنکه این مشکل دامنگیر بخش خصوصی خارجی شود دامن بخش خصوصی عراق را گرفته است. دیوان سالاری موجود در نهاد‌های دولتی عملکرد دولت عراق را تضعیف کرده است. مجلس عراق برای حذف این حلقه‌های اضافی قصد جدی دارد.  

انتهای پیام/

برچسب ها: خاورمیانه ، عراق ، تحریم
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار