۳ راهکار ساده تصفیه آب در شرایط بحرانی+ اینفوگرافی

آلودگی آب در حوادث طبیعی یکی از مهم‌ترین عوامل بیماری‌زاست که با چند راهکار ساده می‌توان آن را کنترل کرد.

راهکار‌هایی برای تصفیه آب در شرایط بحرانی+ اینفوگرافیبه گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، تأمین آب سالم در هنگام وقوع حوادث یکی از مهمترین اموری است که تأثیری بسیار بالا بر حفظ جان و سلامت افراد درگیر را خواهد داشت.

در این بین در شرایط بحرانی با استفاده از برخی روش‌ها می‌توان آب آشامیدنی موجود را سالم کرد و از خطر ابتلا به بیماری‌هایی که اغلب با آب ناسالم انتشار پیدا می‌کنند،در امان ماند.

عوامل زیادی در انتخاب روش گند زدایی آب موثر است؛ منابع مالی، کیفیت آب موجود، منبع آب، هدف مصرف، وضعیت و شرایط اضطراری، دسترسی به مواد شیمیایی و آلاینده‌های موجود در آب می‌تواند تعیین کننده نوع گندزدایی باشد.

برای مثال آبی که قرار است برای شست‌وشو استفاده شود نیازی به گندزایی کامل ندارد اما برای آب شرب نیاز است تا تمام عوامل بیماری زا از درون آن خارج شود.

یکی از روش‌های متعارف که اغلب افراد با آن آشنا هستند جوشاندن آب است؛ آبی که ضایعات آن گرفته شده است را به مدت سه دقیقه بجوشانید تا عوامل بیماری زای آن نابود شده و به آب قابل شرب تبدیل شود؛ همچنین اضافه کردن پنج میلی لیتر آبلیمو به یک لیتر آب می‌تواند پس از ۳۰ دقیقه آب را ضدعفونی و قابل مصرف کند.

قرار دادن بطری‌های پلاستیکی و شیشه‌ای آب در معرض نور خورشید به مدت حداقل ۶ ساعت می‌تواند تا حد زیادی میکروب‌ها و عوامل مضر موجود در آب را از بین ببرد؛ توجه داشته باشید که روش‌های نام برده بسته به میزان آلودگی، کدر بودن، سختی آب و یا شوری آن می‌تواند به زمان و یا غلظت بیشتری از آبلیمو احتیاج داشته باشد.

یکی از اصلی ترین روش‌ها برای گندزدایی آب که به صورت معمول در تأمین آب شهری مورد استفاده قرار می‌گیرد کلرزنی و استفاده از ترکیبات آن است؛ این روش اولویت روش‌ها برای تأمین آب سالم محسوب می‌شود و باید در شرایط بحرانی مقدار باقی مانده کلر در آب حدود یک میلی گرم بر لیتر باشد اما در شرایط معمولی نیم تا ۰.۸ میلی گرم بر لیتر است.

برای جلوگیری از شیوع بیماری‌های واگیر در مواقع بحرانی پیش از هرچیزی توجه داشته باشید که اولویت در خشکاندن فاضلاب‌ها و‌ آب‌های راکد است؛ چرا که این مناطق کانون آلودگی و تکثیر و جذب انواع حشرات و جوندگان است، همچنین این آب‌های آلوده ممکن است باعث آلوده شدن سایر منابع آبی و سخت‌ تر کردن شرایط شود.

جمع آوری زباله‌ها بعد از ثبات شرایط و گندزدایی مسیر و جوی‌های تجمع و گذر فاضلاب اقدام بعدی برای جلوگیری از شیوع بیماری‌های واگیر محسوب می‌شود زیرا این محل‌ها شرایط مناسبی برای رشد عوامل بیماری‌زا دارند.

مهمترین عامل برای محقق شدن اهدافی که پیش از این از آنها نام بردیم به کارگیری و مشارکت مردم است، بهتر است با تشکیل تیم‌ها و گروه‌های مختلف به مبارزه با حیوانات ولگرد به طور همزمان در مناطق مختلف بپردازیم و لاشه‌های حیوانات را جمع آوری کنید تا از آلوده شدن فضا تا حد امکان جلوگیری کنید.

راهکار‌هایی برای تصفیه آب در شرایط بحرانی+ اینفوگرافی

انتهای پیام/

نحوه تهیه آب آشامیدنی سالم در شرایط بحرانی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.