باشگاه خبرنگاران جوان قم گزارش می دهد؛

مسکن مهر؛ ازدیوار‌های کاهگلی تاخانه‌های خوش ساخت

مسکن مهر،مُسکنی که ۱۴ سال پیش با هدف تسکین برای آشفته بازار مسکن تجویز شد،اما هنوز آثار بهبود کامل از آن مشاهده نشده است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قم؛ روزی که  طرح مسکن مهر به عنوان طرح اصلی دولت نهم مطرح شد،هیچ کس گمان نمی‌کرد طرحی کلان که باهدف "خانه دارکردن قشر کم درآمد" تبیین شده بود تبدیل به یکی ازفرسایشی‌ترین طرح‌های عمرانی کشور شود به طوری که حتی باگذشت ۱۴ سال از آغاز این طرح هنوزبویی ازپایان کامل آن به مشام نرسد.


آغازمسکن مهر

مسکن یکی ازنیاز‌های اصلی برای داشتن زندگی بدون دغدغه است، طبق  اصل ۳ و ۳۱ و ۴۳ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، دولت موظف به تامین مسکن متناسب با نیاز تمامی محرومان از مسکن است.

مسکن مهر؛ازدیوار‌های کاهگلی تاخانه‌های خوش ساخت

مسکن مهرباهدف جامه عمل پوشاندن به این طرح آغازشد، این طرح براساس اجاره بلندمدت زمین جهت احداث مسکن است که درطرح جامع مسکن نیز پیشنهادشده بود، طرحی که بعداز بالا رفتن قیمت مسکن آغازشد، دولت برای تامین هزینه ازبانک مرکزی نیز قرض کرد که این امرموجب رشدنقدینگی وافزایش تورم شد.


ماهیت مسکن مهر


رویکرد دولت هشتم و نهم دربخش مسکن با سیاست‌هایی مانند زمین صفر دنبال شد و با قوانینی هم چون لایحه ساماندهی وحمایت از تولید و عرضه مسکن به راهکار‌هایی اجرایی همانند طرح مسکن مهرانجامید.

مسکن مهر؛ازدیوار‌های کاهگلی تاخانه‌های خوش ساخت

مسئولین این طرح عقیده داشتند باحذف قیمت زمین از هزینه ساخت وپر رنگ کردن نقش دولت، علاوه برافزایش پاسخگویی برای تقاضای مسکن درسال‌های آتی قیمت مسکن نیز کاهش خواهد یافت.


طرح مسکن مهر طرحی در قالب واگذاری حق بهره برداری از زمین برای ساخت مسکن با متوسط ۷۵ مترمربع و باهدف کاهش و حذف زمین از قیمت تمام شده ساختمان درنظر گرفته شده است.

دراهداف کلی مسکن مهر کمک به تامین مسکن اقشار کم درامد، ارتقای کمی وکیفی تولید وعرضه مسکن، کاهش نابرابری دربرخورداری از مسکن مناسب، جلوگیری ازافزایش بی رویه قیمت مسکن توجه شده است.

مسکن مهر؛ازدیوار‌های کاهگلی تاخانه‌های خوش ساخت


مطابق این طرح تمام  متقاضیان فاقد مسکن (اعم از کارکنان دولت، کارگران وصاحبان مشاغل آزاد) درقالب تعاونی‌های مسکن توسط اداره تعاون شهرستان و استان ساماندهی و به سازمان راه وشهرسازی معرفی می‌شوند.


سازمان راه وشهرسازی پس از تطبیق شرایط متقاضیان به تخصیص زمین مورد نیاز برای تعاونی مسکن مربوط اقدام خواهدکرد تاعملیات آماده سازی واحداث ازطریق تعاونی مسکن  یا انتخاب مجری ذی صلاح انجام گردد.


اختصاص تسهیلات قرض الحسنه ساخت مسکن به جای وام خرید


در طرح مسکن مهر حدود ۷۰ درصد از هزینه‌های ساخت توسط بانک مسکن به صورت قرض الحسنه تامین شده  و حدود ۳۰ درصد از هزینه ساخت برعهده متقاضیان بوده است.

مسکن مهر؛ازدیوار‌های کاهگلی تاخانه‌های خوش ساخت

مبنای این سیاست این بود که آورده متقاضیان صرف تولید و سرمایه گذاری شود، با توجه به تورم اخیرگفته شد،دستگاه‌های مریوطه در تلاشند تسهیلات را از ۲۵ میلیون به ۴۰ میلیون و بازپرداخت از ۱۵ سال به ۲۵ سال افزایش دهند.


مسکن مهر قم


 حسن صبوری،دبیرشورای تامین مسکن قم در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قم،در خصوص آخرین وضعیت مسکن مهر گفت:تعداد ۴۳ هزار و ۵۰۴ تعهد استان قم درخصوص احداث مسکن مهر بوده است که ۲۸۴ واحدباقی مانده آن تا شهریور ماه به پایان می‌رسدالبته تعداد کلی واحد‌های مسکن مهراستان ۸۸۴ واحد است که ۶۰۰ واحدآن به دلیل مشکلات قضایی جزو آمار مطرح شده قرار نمی‌گیرند.

مسکن مهر؛ازدیوار‌های کاهگلی تاخانه‌های خوش ساخت


برای سرزدن به مسکن‌های مهر شهرقم کافی است راهی جنوب غربی شهر شویم جایی که منطقه ۸ قم یعنی شهرک پردیسان گفته می‌شود.


محله پردیسان درتاریخ ۳۰ بهمن ۷۵ به عنوان یک محدوده خدمات شهری به قم اضافه شد. سال ۹۱ بود که اعلام شد جمعیت این منطقه به بالای ۹۰ هزارنفر رسیده. ازعوامل این ازدیاد جمعیت می‌توان به پایین بودن قیمت مسکن درآن زمان دراین محله اشاره کرد.


اولین تصویری که دربدو ورود به این شهرک نظرمخاطب روجلب می‌کند وجود ساختمان‌ها و آپارتمان‌های زیاد، سربه فلک کشیده وگاها شبیه به هم دراین شهرک است به طوریکه اگرشما برای بار اول به این محله بیایید احتمالا مجبورخواهیدشد چندین بار آدرس بپرسین!

مسکن مهر؛ازدیوار‌های کاهگلی تاخانه‌های خوش ساخت


وقتی ازچند بنگاه دار‌ها درباره مجتمع‌های مربوط به مسکن مهرمی پرسیم این گونه پاسخ می‌دهند که درحال حاضر تقریبا هیچ مسکن مهری برای فروش وجود نداره. اکثرا یا اجاره هستند یامربوط به واحد‌هایی که به دلایل قضایی یادیرکرد پیمانکار هنوز تحویل داده نشدند.


یکی ازبنگاه دار‌ها درباره قیمت مجتمع‌های مسکن مهر اینطور می گوید:قیمت الان به دلیل تورم خیلی بالا رفته شاید قبلا اینجا راحت ترمی شد صاحب خانه شد یااجاره کرد، ولی امروزه واقعاسخت شده است.

مسکن مهر؛ازدیوار‌های کاهگلی تاخانه‌های خوش ساخت


نکته دیگه‌ای که درباره مسکن‌های مهرجالب به نظرمی رسد تفاوت کیفی ساختمان هاست به شکلی که حتی ازظاهر آنها ها نیز می شده فهمید چقدر تفاوت بین ساختمان ها وجود دارد. ساختمان‌هایی که کیفیت به نسبت بهتری داشتند تا مجتمع‌هایی که به گفته ساکنین آن حتی دیوارها هم کاهگلیه!


واحد‌هایی که تحویلشان از سمت تعاونی چندسال زمان برده، ولی درنهایت چیزی تحویل صاحبان آن هاشده که حتی از پایین‌ترین شاخص‌های کیفی نیز برخوردار نبوده است.


قیمت سازه ها باکیفیتشان متناسب است


 حسن بیدگلی معاون رئیس اداره توسعه  تعاونی ها در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قم،درخصوص وضعیت تعاونی‌های مسکن مهر گفت:کل واحد‌های مسکن مهراستان قم ۴۴ هزار واحد بوده که ۳۱ هزار واحد آن توسط تعاونی هاساخته شده است. ازاین ۳۱ هزار واحد تقریبا ۴۶۲ واحد باقی مانده که آن ها نیز به طورمیانگین ۸۵ درصد پیشرفت داشتند. بطور تفکیک تعاونی مرواریدسازان ۲۵۶، پیشگامان ۵۶، طه ۱۱۴ و صنف نانوایان ۳۶ واحدباقی مانده دارند.

مسکن مهر؛ازدیوار‌های کاهگلی تاخانه‌های خوش ساخت

تعاونی‌هایی همچون طه به دلیل تخلفات واختلاف حساب هیات مدیره ۵ سال توقف داشتند که ازسال ۹۷ باگروه جدیدی که دراین پروژه مشغول شدند ازسه بلوک، دوبلوک تمام شده وفقط انشعابات باقی مانده که آن هم امیدواریم تاچندماه آینده تمام شود. هم چنین یک بلوک سه واحدی نیزمانده که باتوجه به اینکه واحد‌ها مربوط به افرادیست که تحت سرپرستی بهزیستی هستند خیرین محترم درحال پیگیری هستند.


وی درخصوص کیفیت پایین بعضی ساخت وساز‌های مسکن مهرعنوان داشت:نظارت برکیفیت این واحدها مستقیما با وزارت راه وشهرسازی بوده است. مجتمع‌هایی که تازه افتتاح شدند از کیفیت مطلوبی برخوردارند البته این نکته را باید درنظر داشت که کیفیت ساختمان ها با قیمت متناسب است. این واحد‌ها در آن زمان با قیمت پایین خریداری شدند بنابراین طبیعی است که کیفیت آن با مبلغ پرداخت شده همخوانی داشته باشد!

مسکن مهر؛ازدیوار‌های کاهگلی تاخانه‌های خوش ساخت


برای بررسی کارشناسی تر وضعیت کیفی مسکن مهر سراغ یکی از اعضای نظام مهندسی رفتیم.


کیفیت سازه‌های مسکن مهرمناسب نیست


این مهندس که نمی‌خواست نامش فاش شود درگفت وگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قم، با بیان اینکه متاسفانه پیمانکاران بسیاری از شرکت‌های تعاونی مسکن مهر غالبا از مصالح مرغوب نیرو‌های انسانی خوب استفاده نکردند ادامه داد: سقف ودیوار‌های این واحد‌ها عایق صدا و حرارت نیست و اگر برای مثال دو واحد کنار هم را در نظر بگیریم صداکاملا رد وبدل می‌شود! علاوه بر این، سیستم لوله کشی اب وفاضلاب به دلیل اینکه از روی سقف کار شده مناسب نیست، چون دراین صورت اگر مشکلی پیش بیاید تعمیر آن سخت خواهدشد.

مسکن مهر؛ازدیوار‌های کاهگلی تاخانه‌های خوش ساخت


نکته دیگر عدم هماهنگی بعضی تعاونی هاباشرکت آب وگازاست که این امرموجب شده جایگذاری لوله کشی‌های آب وگازمناسب نباشد.

ازعوامل دیگری که به کیفیت ساختمان ها لطمه زده نقشه کشی‌های نامناسب و تعداد زیاد واحدهاست که باعث شده ستون ها حجم زیادی از واحد‌ها را گرفته و در نتیجه متراژ کمتر شود.


وی ادامه داد: اگر بخواهیم از ویژگی‌های مثبت این طرح بگوییم می‌توان به محوطه سازی خوب وساخته شدن تمام مسکن‌های مهر دریک منطقه اشاره کرد.


وضعیت پروژه‌های مسکن مهرقم

مدیرکل راه وشهرسازی قم درگفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قم، درخصوص آخرین وضعیت مسکن مهر قم گفت: تاکنون ۲۰ هزار و ۴۵۹ مسکن مهر در قم به صورت اجاره نامه ۹۹ ساله وپنج ساله درقالب ۱۸۷ تعاونی و نیز ۳ هزار و ۹۵۴ واحد درقالب تسهیلات بافت فرسوده درقم احداث شده است.

مسکن مهر؛ازدیوار‌های کاهگلی تاخانه‌های خوش ساخت


مدیرکل راه وشهرسازی قم با بیان اینکه ۳۵ هزار و ۵۲۵ فقره دفترچه اقساط در استان صادر شده است اظهار داشت: برای ۱۸ هزار واحد مسکن مهر استان، اسناد مالکیت صادر شده است.

وی از اجرای پروژه‌ها و طرح‌های روبنایی مسکن مهر قم در منطقه پردیسان گفت و افزود: ۱۷ مدرسه، ۲ کلانتری، ۹ مسجد و ۳ مرکز درمانی مورد نیاز این منطقه بوده که تا کنون ۱۷ مدرسه، یک کلانتری، ۷ مسجد و یک مرکز درمانی به بهره برداری رسیده است.


چالش این روز‌های مسکن مهر


صبوری، شبکه فاضلاب را بزرگترین مشکل پردیسان دانست و گفت: با وجود اشکالاتی که به جانمایی مسکن مهر قم وارد است، ولی می‌توان در مجموع جانمایی مسکن مهر قم در منطقه پردیسان را مناسب دانست، چراکه زیرساخت‌های لازم در این منطقه فراهم بود.


دبیر شورای تأمین مسکن استان قم با اشاره به مهمترین چالش‌های مسکن مهر استان گفت: مشکل ساز و کار تعاونی ها، عدم نصب آسانسور،  اخذ پایان کار و عدم نصب تجهیزات اطفاء حریق از جمله مشکلاتی است که همچنان این واحد‌های مسکونی با آن مواجه هستند.

مسکن مهر؛ازدیوار‌های کاهگلی تاخانه‌های خوش ساخت


مدیرکل راه و شهرسازی استان قم در پایان با بیان این که چهار قطعه زمین برای ایجاد طرح‌های مسکن در استان شناسایی شده است گفت: ۳۷ هکتار مقابل دانشگاه آزاد، ۸۰ هکتار در شهرک قدس و ۲ قطعه زمین ۴۸ هکتاری و ۳۲ هکتاری در منطقه پردیسان برای احداث مسکن جدید در قم شناسایی شده و آماده سازی آن در دستور کار است.

گزارش از فاطمه  نعیمی فرد

انتهای پیام/ش

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.