۵۷ درصد ظرفیت آب سد‌های آذربایجان شرقی پر شد

مدیرعامل آب منطقه‌ای آذربایجان شرقی گفت: در بارندگی‌های اخیر بیش از ۵۷ درصد ظرفیت پر و ۳۳۰ میلیون مترمکعب آب پشت سد‌های استان ذخیره شده است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ،یوسف غفارزاده مدیرعامل آب منطقه‌ای آذربایجان شرقی گفت: ۸۳ درصد ظرفیت سد ارس در آذربایجان غربی پر شده و اکنون یک میلیارد و ۳۰ میلیون مترمکعب آب پشت این سد قرار دارد که آب منطقه‌ای آذربایجان شرقی بهره بردار آن است.

وی با بیان اینکه بیشترین تعداد سد‌های کشور در آذربایجان شرقی ساخته شده است، افزود: به طور متوسط ۵۷ درصد ۱۰ سد بزرگ آذربایجان شرقی مثل سد نهند تبریز، علویان مراغه، قلعه چای عجب شیر، سهند هشترود، آیدوغموش میانه، تاجیار سراب، ارسباران خداآفرین و کردکندی بستان آباد پر شده است، اما سد‌هایی که آب شرب از آن‌ها تامین می‌شود کمتر از بارندگی‌های اخیر بهره‌مند شده اند.

غفارزاده ادامه داد: نگرانی از بابت تامین آب آشامیدنی شهر‌هایی که از سد نهند تبریز، علویان مراغه و ستارخان اهر تامین می‌شوند، هنوز وجود دارد، چون سد نهند ۳۷.۵ درصد، علویان ۴۸ درصد و ستارخان ۲۷ درصد پر شده است.

وی افزود: در واقع اکنون ۳ درصد آب ورودی به این سد‌ها نسبت به سال گذشته کاهش یافته است، اما وضع پوشش برفی ارتفاعات استان مناسب و امیدوار کننده است.

مدیرعامل آب منطقه‌ای آذربایجان شرقی همچنین گفت: بر اساس پیش بینی‌های سازمان هواشناسی، بارش‌ها در شمال غرب کشور در اردیبهشت ماه امسال بیشتر از حد نرمال خواهد بود که به طور طبیعی تاثیر مناسبی در افزایش حجم آب دریاچه ارومیه و ذخایر سد‌های آذربایجان شرقی خواهد داشت.

غفارزاده اظهار داشت: میزان بارش‌ها تا ۱۷ فروردین امسال نسبت به متوسط دراز مدت ۴۳ درصد و نسبت به پارسال ۲۰ درصد افزایش یافته است.

متوسط بارش در آذربایجان شرقی در سال آبی جاری (اول مهر تا ۱۷ فروردین ۹۸) نسبت به بلند مدت، ۶۲.۳ درصد افزایش یافته است.
متوسط بارش در این استان در مدت یاد شده ۲۷۲.۶ میلی متر به ثبت رسیده است در حالی که که میانگین بارش در بلندمدت ۱۶۸ میلی متر بوده است.

متوسط بارش سال آبی جاری نسبت به سال آبی گذشته نیز حدود ۳۴.۱ درصد افزایش یافته است و متوسط بارش در سال آبی گذشته در این مدت ۲۰۳.۳ میلی متر ثبت شده است.

تاکنون آذربایجان شرقی حدود ۹۵.۷ درصد از بارش سالانه خود را دریافت کرده و بارش سال آبی کامل گذشته حدود ۲۸۴.۸ میلی متر بود.

 انتهای پیام / ا

افزایش ظرفیت آب در آذربایجان شرقی

برچسب ها: آب ، محیط زیست
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار