باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد؛

بررسی نقش تعصب ملی برای رسیدن به رونق تولید و حل مشکلات اقتصادی کشور

یکی از عوامل تأثیرگذار در رونق تولید را باید در تعصب به کالای ایرانی از سوی آحاد جامعه جستجو کرد.

بررسی نقش تعصب ملی برای رسیدن به رونق تولید و حل مشکلات اقتصادی کشوربه گزارش خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در ادامه سلسله گزارش‌های مرتبط با الزامات و اقتضائات رونق تولید، در ذیل این گزارش به موضوع تعصب جامعه ایرانی به کالای داخلی یا به تعبیر دیگر تولید ملی پرداخته خواهد شد.

آنچنان که در گزارش‌های پیشین اشاره شد هر آنچه ضریب تقاضا برای خرید کالای ایرانی افزایش یابد به همان میزان بستر برای رونق تولید هموارتر خواهد شد.

تردیدی وجود ندارد در شرایطی که تقاضا یا مشتری برای کالا‌های داخلی کاهش می‌یابد تحقق رونق تولید نیز دشوارتر خواهد شد.

در شرایطی که تقاضا برای خرید کالا افزایش می‌یابد به همان میزان ضریب گردش مالی و تولیدِ در آن کالا ، رو به فزونی خواهد رفت و در چنین بستر و شرایطی بنگاه تولیدی، شرکت یا کارخانه مربوطه با رونق مواجه خواهد شد.

کریم مهدویان، یکی از فعالان صنعتی و تولیدی استان البرز، در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به لزوم تلاش حداکثری برای تحقق شعار سال و تامین منویات مقام معظم رهبری در این خصوص اظهار کرد: با تأمین شدن اهداف مورد نظر در ارتباط با شعار سال، تمامی اقشار جامعه و کلیه گروه‌های اجتماعی از مزایا و مواهب آن بهره‌مند می‌شوند و نباید این‌چنین تصور شود که با تحقق شعار سال، قشر و گروهی خاص منتفع خواهند شد.

وی افزود: به تعبیری با تحقق شعار سال یا همان رونق تولید، بخش قابل توجهی از مشکلات اقتصادی مرتفع می‌شود و تمامی دهک‌های اقتصادی جامعه به صورت مستقیم و غیر مستقیم از ثمرات آن برخوردار خواهند شد.

مهدویان در ادامه بیان کرد: رونق تولید، حمایت از کالای ایرانی، اشتغالزایی، تقویت تولید ملی، مقاوم‌سازی اقتصادی، همگی به مثابه حلقه‌های یک زنجیره به یکدیگر متصل هستند و در واقع امر، تاکید مقام معظم رهبری به رونق تولید و مزین ساختن شعار سال به این عنوان، موید اهمیت این موضوع در اقتصاد است.

این فعال صنعتی و تولیدی تصریح کرد: اگرچه کشور دچار مشکلات عمیق اقتصادی شده، اما راهکار برون رفت از آن نیز پیچیده و دشوار نیست و در صورت توجه به رهکرد‌های کارشناسان اقتصادی نه تنها مشکلات موجود اقتصادی جامعه پیش‌تر از این‌ها حل و فصل می‌شد، بلکه فراتر از آن، اساسا کشور از حیث اقتصادی با چنین نارسایی‌هایی مواجه نمی‌شد که اکنون در صدد مرتفع سازی آن باشیم.

وی افزود: سال‌ها پیش و قبل از ظهور و بروز نارسایی‌های فعلی اقتصادی با ابلاغ سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، محرز شد که رکن اصلی این سیاست‌ها بر پایه تولید استوار است، اما متاسفانه آنچنان که انتظار می‌رفت در راستای تحقق این سیاست‌ها تلاش نشد.

مهدویان گفت: خوانش نقشه راه توسعه اقتصادی جوامع پیشرفته نشان می‌دهد، تمامی کشور‌های توسعه یافته در راستای تقویت تولید خود کوشیده اند و با چنین اوصافی، سوق پیدا کردن به مسیر‌های بی راهه و فاقد نتیجه و آزمون و خطا‌های تکراری، اقدامی عبث است که می‌باید از آن اجتناب شد.

وی افزود: در صورت تدوین و طراحی آمایش سرزمینی هوشمندانه و به فراخور و تناسب ظرفیت‌ها و استعداد‌های بالقوه داخلی کشور، پیمایش مسیر توسعه دشوار نخواهد بود.

این فعال صنعتی و تولیدی در ادامه بیان کرد:به موازات این ضرورت که البته در سالیان اخیر تلاش‌هایی برای تحقق و حصول آن عملیاتی شده، ترویج فرهنگ تعصب به کالای ایرانی از الزاماتی است که نمی‌توان به سادگی آن را نادیده انگاشت.

مهدویان گفت: کشور ژاپن نمونه و مصداقی برجسته در حمایت از تولید داخلی به شمار می‌رود، کشوری که تمامی آحاد جامعه آن با تلاش، کوشش و ممارست در جهت ارتقای کالای کشور خود سعی وافری را لحاظ کردند و امروز تولیدات این کشور در اقصی نقاط جهان در بازار‌های بین المللی خودنمایی می‌کنند.

وی افزود: پیش از این به کرات بر لزوم حمایت از تولید ملی تاکید شده، اما متاسفانه در حوزه فرهنگ سازی (علی رغم تلاش‌های انجام شده) اقدامات مکفی و کافی عملیاتی نشده و می‌باید با ظرافت هر چه تمام‌تر در این راستا تلاش شود.

این فعال صنعتی و تولیدی در ادامه تصریح کرد:وقتی فرهنگ استفاده و خرید کالای ایرانی در میان تمام آحاد جامعه ترویج و نشر داده شود تمایل به خرید کالا‌های مشابه خارجی تضعیف می‌شود و همین موضوع گامی رو به جلو برای تحقق رونق تولید در کشور محسوب می‌شود، زیرا نیاز جامعه از محل تولیدات داخلی تامین می‌شود و همین موضوع به افزایش ضریب تولید، توسعه فرصت‌های شغلی و کاهش مشکلات اقتصادی می‌انجامد.

تعصب به کالا‌های داخلی، تحریم‌های اقتصادی ایالات متحده و متحدان واشنگتن را بی اثر می‌سازد

فرهاد صلح جو، یکی از فعالان صنعتی و تولیدی غرب استان تهران در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به نقش غیر قابل انکار تحریم‌ها در ظهور و بروز مشکلات اقتصادی اظهار کرد: با این وجود، با برنامه ریزی اصولی و اتکای به ظرفیت‌های داخلی کشور می‌توان اقتصاد کشور را در برابر تحریم‌های تحمیلی و ظالمانه دشمن، خنثی و بی اثر کرد.

وی افزود: نسخه شفابخش برای عبور از تحریم‌ها را می‌باید در داخل کشور جستجو کرد و این امر با تقویت تولید داخلی و ترغیب آحاد جامعه به خرید و حمایت از کالای ایرانی و پشتیبانی از تولید ملی محقق می‌شود، در غیر این‌صورت با جستجوی راهکار‌های مقتضی برای عبور از نارسایی‌های پیش روی کشور در عرصه اقتصادی، در خارج از مرز‌های سرزمینی این مرز و بوم، راه را به خطا رفته ایم و وارد ورطه ای، پر هزینه و کم اثر خواهیم شد.

صلح جو در ادامه بیان کرد:طرح این موضوع به معنای بی توجهی به مناسبات و مراودات بین المللی نیست و قرار نیست دور کشور حصار کشیده شود و دلسوزان نظام و انقلاب نیز هیچگاه چنین امری را مطالبه نکرده اند، بلکه ایراد در جایی است که تمامی مشکلات کشور و راهکار‌های برون رفت از آن (از سوی برخی) در مناسبات خارجی دیده می‌شود و این مشکلی است که باید در اذهان و افکار طیفی از تصمیم گیران و تصمیم سازان کشوری، اصلاح شود و مورد تجدید نظر واقع شود.

وی افزود: در داخل کشور پتانسیل‌های بالقوه فراوانی در بخش‌های تولیدی وجود دارد که با تبیین اهمیت آن برای افکار عمومی و تشویق به تعصب هر چه بیشتر آحاد جامعه نسبت به کالای ایرانی، می‌توان تحریم‌های ظالمانه واشنگتن و هم پیمانان او علیه ایران را خنثی و بی اثر ساخت.

برای حمایت از کالای ایرانی، باید به هویت ایرانی تعصب داشت

چندی پیش، زهرا سعیدی، نماینده مردم مبارکه در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به نامگذاری شعار‌های سال از سوی مقام معظم رهبری با محوریت اقتصادی بیان کرد: عناوین و نامگذاری‌های اقتصادی از سوی معظم له یک ریل گذاری بر مبنای گفتمان اقتصاد مقاومتی محسوب می‌شود.

وی افزود:مصرف کالای ایرانی با افزایش تولید و اشتغالزایی هر چه بیشتر همراه خواهد بود که نتیجه نهایی این روند در کاهش وابستگی اقتصادی کشور متجلی خواهد شد که در واقع، این امر، هدف نهایی اقتصاد مقاومتی محسوب می‌شود.

به زعم سعیدی، برای حصول اهداف از پیش تعیین شده باید نسبت به خودمان و هویت ایرانی باور ذهنی و تعصب لازم را داشته باشیم و با یک عزم ملی و جهادی در راستای مصرف کالای داخلی و اصلاح الگوی مصرف و اصلاح سبک زندگی، گام برداریم که بازیگردانان اصلی این میدان، آحاد مردم و فرد فرد جامعه هستند.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در ادامه تصریح کرد: البته هم افزایی و همگرایی قوای سه گانه و حمایت از تولیدکنندگان داخلی و سرمایه گذاران از دیگر مولفه‌هایی است که نقش بسزایی در برون رفت از مشکلات اقتصادی ایفا می‌کند.

وی افزود: تولید کالای با کیفیت، تقویت صادرات، مقابله هر چه بیشتر با پدیده شوم قاچاق، اجتناب از ورود کالا‌هایی که نمونه و مشابه داخلی آن وجود دارد از دیگر مولفه‌های تاثیرگذار در دستیابی به شکوفایی اقتصاد محسوب می‌شود.

با نایل شدن به تمام موارد ذکر شده فوق، رونق تولید به معنای واقعی کلمه محقق خواهد شد و در سایه این موفقیت، بخش‌های گوناگون اقتصادی کشور منتفع خواهند شد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۷
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۲۷ ۲۳ فروردين ۱۳۹۸
اگر رونق تولید حمایت بشه خیلی از مشکلات کشور حل میشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۱۱ ۲۳ فروردين ۱۳۹۸
مطمئن باشید اگر سمت تولید بریم و کمی پیشرفت کنیم . آمریکا تحریم ها رو بر می داره و دوباره همه چیز رو وارد میکنیم و باز تمام تولید کننده ها رو بیچاره می کنیم ! مگر همین حالا ما برنج تولید نمی کنیم ؟ اوضاع کشاورزان رو ببینید ....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۳۹ ۲۳ فروردين ۱۳۹۸
تعصب ملی ،برای رونق تولید داخل ،زمانی خوب است که توان خرید وجود داشته باشد .وقتی تولید کننده تعصب ملی را صرف پر کردن جیب خود میکند و به فکر مردم نیست و شب می خوابد صبح روز بعد خواب جدیدی برای مصرف کننده دیده است، برای ما هم تولید ملی هیچ ارزشی ندارد همان بهتر که جیب خارجیها پر شود .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۰۲ ۲۳ فروردين ۱۳۹۸
تولید کننده هم باید تعصب داشته باشه تا برای هموطنش کالای باکیفیت تولید کنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۴:۳۵ ۲۳ فروردين ۱۳۹۸
همه باید کالای ایرانی بخریم
Iran (Islamic Republic of)
منصور
۰۴:۲۵ ۲۳ فروردين ۱۳۹۸
یه خورده سود یانکی را کم کنید // همه چی درس میشه / تعصب هم نمیخواد
Iran (Islamic Republic of)
اميد
۰۳:۰۷ ۲۳ فروردين ۱۳۹۸
فقط ي. سوال دارم . چرا هرچيزي توليد داخل مي شه قيمتش به مراتب از جنس خارجي گرون تر مي شه ؟؟
آخرین اخبار