رحمانی فضلی در صحن علنی مطرح کرد؛

خسارت ۳۵ هزار میلیارد تومانی سیل به کشور/ قدردانی از صدا و سیما به دلیل اطلاع رسانی به مردم

وزیر کشور گفت: تاکنون رقم ۳۰ تا ۳۵ هزار میلیارد تومان بخسارت ناشی از سیل پیش‌بینی شده است.


خسارت ۳۵ هزار میلیارد تومانی ناشی از وقوع سیل به کشور/ قدردانی از صدا و سیما به دلیل اطلاع رسانی به مردمبه گزارش خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور در جلسه علنی امروز (یکشنبه ۲۵ فروردین) مجلس شورای اسلامی در خصوص اقدامات وزارت کشور در جریان سیل اخیر، گفت: ۲۵ استان درگیر سیلی بودند که در نوع خود بی‌نظیر بود و موجب شد ما در هر یک از این استان‌ها با شدت و حدت متفاوت درگیر مسائل و مشکلات زیادی از جمله آب گرفتگی، تخریب منازل، مساکن، واحد‌های تولیدی، مزارع، پل‌ها، جاده‌ها و راه‌ها باشیم.

وی افزود: اقدامات در حوزه پیشگیری متناسب با گزارش‌های واصل شده به گونه‌ای بود که توانستیم با توجه به هدفگذاری، خسارت‌های جانی را به عنوان اولین هدف خود منظور کنیم؛ خسارت جانی به حداقل رسید در حالی که این سیل با این عظمت می‌توانست خسارت انسانی بسیار بالاتری داشته باشد.

وزیر کشور تصریح کرد: حجم سیلاب‌ها بسیار شدید و خارج از ظرفیت بود، مثلاً در گرگان‌رود ظرفیت ۱۲۰ مترمکعب وجود داشت در حالی که آب ورودی به آن ۸۰۰ مترمکعب بود، یا در پلدختر ۲۴۰۰ مترمکعب ظرفیت داشت در حالی که ورودی به آن ۵ هزار مترمکعب بود که علاوه بر این حجم خارج از ظرفیت، در بسیاری موارد رودخانه‌ها به دلیل رسوب‌گیری دچار کاهش حجم شده بودند و همین امر ناگزیر به سرریز شدن سیل به منازل مسکونی انجامید.

وی ادامه داد: ۲۵ استان و بیش از ۴ هزار و ۴۰۰ روستا درگیر باران و سیل بودند، ولی قدرت هماهنگی و بسیج شوندگی و تأمین امکانات و منابع و ماشین‌آلات به ویژه در ایام نوروز که همگی به دنبال کار و زندگی خود هستند، به خوبی انجام شد. افزایش باران، لایروبی، کنترل سیلاب، دست درازی به منابع طبیعی از عوامل این سیل بود.

وزیر کشور استان خوزستان را دارای بالاترین و بیشترین حجم خسارت از سیلاب اخیر توصیف کرد و افزود: سیل‌بر‌هایی در حوزه کارون و دز که می‌توانستند بین ۷۰۰ تا ۱۰۰۰ مترمکعب بر ثانیه را از خود عبور دهند، در طی این سال‌ها به دلیل تصرف بستر رودخانه و عدم لایروبی محدود شده بودند و در این شرایط با وجود انفجار‌های عظیم در برخی کانال‌ها و استفاده از ماشین‌آلات سنگین، توانستیم از ۳۰ تا ۴۰ درصد ظرفیت آن‌ها استفاده کنیم.

رحمانی فضلی بیان کرد: درس عبرت سیل اخیر آن است که همه بتوانیم با انسجام و همکاری و همراهی مردم و نهاد‌های عمومی غیردولتی و دستگاه‌های اجرایی و نهاد‌های نظامی، بحران به وجود آمده را مدیریت کنیم، زیرا هنوز در مرحله مقابله هستیم و پس از این نیز باید آمادگی لازم برای بارندگی‌های احتمالی و نیز ذوب برف‌ها در اردیبهشت ماه وجود داشته باشد.

رحمانی فضلی اظهار کرد: میزان سیلاب به صورت دقیق قابل پیش‌بینی نیست، ضعف تحلیل از داده‌ها و ضعف تجهیزات از جمله عواملی است که کشور را با شرایط غیرپیش‌بینی شده در جریان سیل اخیر مواجه کرد.

وزیر کشور  گفت: خواهش من این است که همه عزیزان تا آخر اردیبهشت این جدیت را در پیشگیری داشته باشند. رهبری هم اشاره کردند که بازسازی، نوسازی و تامین خسارات دغدغه مردم است. در حال حاضر هوا در خوزستان و لرستان رو به گرما است و همین باعث می‌شود که شرایط زندگی مردم زیر چادر سخت شود؛ لذا باید هر چه سریع‌تر اقدامات لازم در این زمینه را انجام دهیم.

وزیر کشور  اضافه کرد: باید با هماهنگی بتوانیم هر چه سریعتر شرایط زندگی را برای مردم تسهیل کنیم و دولت مسئول این موضوع را وزارت کشور قرار داده و سایر دستگاه‌ها اعم از غیردولتی و نظامی را موظف کرده که این موضوع را زیر نظر این وزارتخانه انجام دهد.

وی اظهار کرد: اولین جلسه هماهنگی روز گذشته و با تشکیل کمیته‌های مختلف اعم از کمیته فرهنگی و اجتماعی و کمیته نوسازی و بازسازی مساکن برگزار شده است، در این مرحله برای پیشبرد کار به کمک مجلس نیاز داریم، زیرا بحث سیلاب‌ها در شرایط کنونی باید ما را در انجام امور پیش‌بینی و پیشگیری فعال‌تر کند.

رحمانی فضلی تاکید کرد: سازمان هواشناسی علیرغم داشتن نیرو‌های ورزیده و متخصص باید تجهیز شود، زیرا در گزارش ستاد مدیریت بحران نیز تأکید شده بود که باید این سازمان را با امکانات و تجهیزات خوب و به روز مجهز کرد، زیرا اگر چنین اتفاقی نیفتد، خسارت صد برابری نسبت به تأمین هزینه پیش‌بینی به کشور تحمیل خواهد شد.

وزیر کشور تصریح کرد: طی سال‌های طولانی ساخت و ساز‌های زیادی در مسیل‌ها صورت گرفته که تخریب آن از عهده دستگاه‌های اجرایی برنمی‌آید؛ مثلا در تهران درست بالای مسیل‌ها، برج‌های زیادی ساخته شده که حتی اگر تخریب نمی‌شود، باید پیش‌بینی لازم برای ایمنی آن‌ها انجام شود.

رحمانی فضلی با بیان اینکه به اینکه ۲۰۰ موکب اربعین در این ایام فعال و مشغول خدمت‌رسانی به مردم شد، گفت: از صدا و سیما که در این مدت همراهی ویژه داشت و موجب افزایش مشارکت مردم و بسیج آن‌ها شد، تشکر می‌کنم ضمن آن که اصحاب رسانه نیز در این خدمت‌رسانی همراه ما بودند؛ ما در یک شرایط منطقی و منسجم توانستیم سیل را مدیریت کنیم، همه اقدامات انجام شده، تنها ۳۰ درصد کار است و ۷۰ درصد مابقی از اکنون شروع می‌شود لذا همه باید اراده کنیم تا دوره بازسازی و نوسازی کوتاه شود.

وزیر کشور در پاسخ به سوال مسعود پزشکیان نایب رئیس مجلس که ریاست بخش پایانی جلسه را بر عهده داشت در خصوص برآورد خسارت سیل گفت: اگرچه خسارات در حال افزایش است، اما تاکنون رقم ۳۰ تا ۳۵ هزار میلیارد تومانی برای آن پیش‌بینی شده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار