هیلاری کلینتون: من حامی امنیت اسرائیل هستم

هیلاری کلینتون در مصاحبه با سی‌ان‌‎ان ضمن اعلام حمایت از رژیم صهیونیستی از سیاست‌های دولت ترامپ در حمایت از دیکتاتور‌ی‌ها از جمله عربستان سعودی انتقاد کرد.

هیلاری کلینتون: من حامی امنیت اسرائیل هستمبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از سی‌ان‌‎ان، هیلاری کلینتون، نامزد دموکرات انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۶ آمریکا ضمن اعلام حمایت از رژیم صهیونیستی از سیاست‌های دولت ترامپ در حمایت از دیکتاتور‌ی‌ها از جمله عربستان سعودی انتقاد کرد.

فرید زکریا مجری شبکه تلویزیونی سی‌ان‌‎ان از هیلاری کلینتون در دهمین نشست زنان در جهان پرسید: آیا شما فکر می‌کنید راهبرد این دولت (آمریکا) در قبال اسرائیل که به نظر می‌رسد بیشتر به نفع نتانیاهو بوده است و به او هر چه را که می‌خواست از جمله به رسمیت شناختن حاکمیت اسرائیل بر بلندی‌های جولان و انتقال سفارت به امید توافق بین فلسطینی‌ها و اسرائیلی‌ها داده است-با توجه به این که نتانیاهو را می‌شناسید-واقع گرایانه بوده است؟

هیلاری کلینتون گفت: من نمی‌دانم. ما خواهیم دید که چنین توافقی (معامله قرن) که هنوز ارائه نشد، وجود دارد یا خیر، اما من با وی (نتانیاهو) از نزدیک کار کردم و روابط کاری بسیار مثبت داشتم. من با او صادق بودم و او هم با من صادق بود. من با او برای پایان دادن به حملات حماس در نوامبر ۲۰۱۲ همکاری داشتم که واقعا دشوار بود. من در اورشلیم (قدس) با وی دیدار کردم و در رام الله با عباس دیدار داشتم. من به قاهره رفتم و با رئیس جمهور وقت از اخوان المسلمین دیدار داشتم.

کلینتون گفت: بنابراین، من تجربه شخصی زیادی با او داشتم. وی (نتانیاهو) بسیار باهوش و بسیار مصمم است. این که نوع اقداماتی که این دولت اتخاذ کرده است، در جهت راه حل تشکیل دو کشور است، پرسشی است که هنوز پاسخی ندارد. من نگران هستم، در پایان انتخابات، نتانیاهو از الحاق همه شهرک‌ها صحبت کرده است که شما را برای پیدا کردن راه حل در موضع دشوار قرار می‌دهد. من حامی قوی امنیت اسرائیل و دموکراسی اسرائیل هستم، اما همچنین معتقدم مردم فلسطین شایسته برخورداری از حمایت و استقلال و تلاش بیشتر برای داشتن دولت مستقل هستند.

وی افزود: ما چگونه به این می‌رسیم؟ من دیدم همسرم به نمایندگی از ایهود باراک، پیشنهادی به فلسطینی‌ها داد که اگر می‌پذیرفتند تا الان، بیش از پانزده سال بود که یک کشور داشتند، اما آن‌ها نپذیرفتند و من در سنا و به عنوان وزیر امور خارجه دیدم با همه تلاش‌هایی که آمریکا به عنوان میانجی صادق و دیگر کشور‌ها و سازمان ملل متحد انجام دادند، هیچ کدام از این‌ها به راه حل منجر نشد.

هیلاری کلیتون گفت: بنابراین، وی (نتانیاهو) دوباره انتخاب شد و پنج سال دیگر دولت را در دست خواهد داشت. باید دید چه اتفاقی می‌افتد، زیرا هر کسی که توجه او به اسرائیل معطوف است می‌داند وضع جمعیتی در حال تغییر است. جمعیت فلسطینی با سرعت بسیار بیشتری به نسبت جمعیت اسرائیل در حال افزایش است. این که چگونه باید مصالحه صورت گیرد، یک آزمایش واقعی برای دولت است و من امیدوارم که همه آماده باشند.

فرید زکریا پرسید رئیس جمهور ترامپ درباره عربستان سعودی گفت که شما نمی‌توانید به خاطر قتل جمال خاشقجی بیش از این به عربستان سعودی فشار وارد کنید، زیرا عربستان سعودی در نهایت بانک مرکزی نفت جهان است و دونالد ترامپ گفت اگر زیاد به عربستان سعودی فشار وارد کنید، قیمت نفت به یکصد و پنجاه دلار در هر بشکه خواهد رسید و رکود به وجود خواهد آمد. اگر شما امروز در وزارت امور خارجه بودید، در پاسخ به قتل خاشقجی چه کار می‌کردید؟

هیلاری کلینتون گفت: متاسفانه امروز به نوعی بر روی این مسئله سرپوش گذاشته شده است. بعد از این قتل بیرحمانه که فکر نمی‌کنم کسی تردید داشته باشد این به دستور ارشد‌ترین سطح در دولت عربستان سعودی انجام شده است، من فکر می‌کنم آمریکا باید پاسخ قوی‌تر می‌داد. ما نمی‌توانیم به تنهایی ورود کنیم و دولت عربستان سعودی را تغییر دهیم. این فراتر از قدرت ما است، اما شما مطمئنا می‌توانید استاندارد‌ها را تعیین کنید.

وی افزود: ما باید به همکاری با آن‌ها ادامه دهیم، اما این نباید به هر قیمتی باشد. آمریکا اگر نمی‌تواند اقدامات عملی انجام دهد حداقل باید حرف بزند. وقتی که شما از این عقب نشینی می‌کنید و تسلیم می‌شوید، بخش زیادی از قدرت ما را تسلیم کردید. ما همچنان بزرگترین اقتصاد و بزرگترین ارتش را داریم و این مهم است، اما آنچه که ما برای آن برخاستیم، همواره مهم‌تر بوده است. مردم از ما پیروی کردند و نمی‌خواهند در طرف نادرست باشند. وقتی که ما از آن عدول می‌کنیم، قدرت را از دست می‌دهیم و این کار خوبی نیست.

کلینتون ادامه داد: دولت فعلی به دیکتاتور‌ها و به از بین بردن همه نهاد‌ها ساخته شده برای مهار جامعه علاقه دارد. وقتی که شما می‌گویید از مستبد‌ها و دیکتاتور‌ها و ملی گرایان حمایت می‌کنید، درس‌های قرن بیستم را فراموش کرده اید. ما دو دفعه شاهد خونین‌ترین جنگ‌ها در تاریخ بشریت بوده ایم. ما گولاک (اداره کل اردوگاه‌های کار و اصلاح شوروی)، اردوگاه کار اجباری و بدترین کاری را که یک فرد می‌تواند انجام دهد، دیده ایم. چرا ما نهاد‌هایی مانند ناتو یا اتحادیه اروپا را ایجاد کردیم؟ چرا اعلامیه جهانی حقوق بشر را تصویب کردیم؟

هیلاری کلینتون گفت: به این خاطر که می‌خواستیم این انگیزه‌ها را مهار کنیم. ما می‌خواستیم افراد مسئول شناخته شوند. وقتی که شما از این مسئله چه درباره عربستان سعودی، روسیه یا هر کس دیگری عدول می‌کنید، به این انگیزه اولیه کمک می‌کنید. ما نمی‌توانیم با ایجاد این چارچوب اساسی ماهیت انسانی را تغییر دهیم، اما توانستیم آن را مهار کنیم و استاندارد‌هایی ایجاد کردیم. ما توانستیم در جنگ سرد پیروز شویم، زیرا افراد هرگز آزادی را ترک نکردند و امید برای آینده بهتر را از دست ندادند. وقتی که ما از این مسئله عدول کنیم، از آمریکا و قدرت آمریکا و نفوذ در جهان عدول کردیم و این اشتباه وحشتناکی است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار