کمیسیون حقوق بشر افغانستان:

عقب نشینی دادگاه لاهه از بررسی جنایات جنگی آمریکا در افغانستان تاسف برانگیز است

کمیسیون حقوق بشر افغانستان با ابراز تاسف از عقب نشینی دادگاه لاهه از بررسی جنایات جنگی آمریکا در افغانستان تاکید کرد که این اقدام دادگاه لاهه قربانیان را مایوس کرده و به نهادینه شدن فرهنگ معافیت کمک خواهد کرد.

 

عقب نشینی دادگاه لاهه از بررسی جنایات جنگی آمریکا در افغانستان تاسف برانگیز استبه گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، کمیسیون حقوق بشر افغانستان، عقب نشینی دادگاه بین المللی لاهه از بررسی جنایات جنگی آمریکا در افغانستان را تاسف برانگیز خواند.

دادگاه لاهه پیش از این اعلام کرده بود که جنایات جنگی آمریکا در افغانستان را به صورت جدی و مستقل پیگیری خواهد کرد.

«فاتو بنسودا»، دادستان لاهه در سال 2017 از این دادگاه خواسته بود که با توجه به مدارک کافی برای تحقیق درباره وقوع این جنایات، بررسی این موضوع را آغاز کند. بنسودا بیش از 20 هزار صفحه اطلاعات را به دادگاه ارائه کرده بو اما این درخواست از ابتدا با مخالفت شدید مقامات آمریکایی روبرو شد.

اخیرا آمریکا روادید «فاتو بنسودا»، دادستان لاهه را باطل کرده بود.

پس از فشار و تهدیدات آمریکا، دادگاه لاهه نیز در تصمیم خود برای پیگیری جنایات جنگی این کشور در افغانستان صرف نظر کرد.

کمیسیون حقوق بشر افغانستان در واکنش به این موضوع، ضمن ابراز تاسف از تصمیم دادگاه لاهه تاکید کرد که رد درخواست تحقیقات برای بررسی جنایات جنگی در افغانستان قربانیان را مایوس کرده و به نهادینه شدن فرهنگ معافیت کمک خواهد کرد.

«سیما سمر»، رئیس کمیسیون حقوق بشر افغانستان با انتشار بیانیه ای تاکید کرد: از آنجایی که نهادهای قضایی افغانستان نتوانسته و یا نخواسته اند که عاملان جنایات جنگی و نقض حقوق بشری را به محاکمه بکشد نیاز است تا دادگاه لاهه مسئولیت خود را در راستای این اهم انجام دهد تا عدالت تامین شود، فرهنگ معافیت خاتمه یابد و پاسخگویی در این کشور نهادینه شود.

وی همچنین به لزوم ادامه تلاش ها برای تامین عدالت در حق قربانیان و پاسخگویی برای جنایات جنگی و نقض حقوق بشری در این کشور تاکید کرد.

در بیانیه کمیسیون حقوق بشر افغانستان همچنین به هزاران شکایت و مدارک جمع آوری شده از سوی خانواده های قربانیان در افغانستان نیز اشاره شده که برای دادخواهی به دادگاه بین المللی لاهه رسیده است.

انتهای پیام

 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار