در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

گلایه یک عکاس از باند بازی در جشنواره‌های عکاسی

علیرضا شاه حمزه عکاس کشورمان از نحوه رقابت در جشنواره های داخلی انتقاد کرد.

به گزارش خبرنگار حوزه تجسمی گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، علیرضا شاه حمزه  متولد ۶۹، اهل کاشان و عکاس جوانی است که از ۱۴ سالگی این هنر را با تشویق‌های دایی خود آغاز کرده و در ادامه به دلیل نبود رشته عکاسی در هنرستان، در رشته گرافیک دیپلم گرفته است.

تاکنون حدود ۶۰ عکس از مجموعه عکس هایش در کشور‌های فرانسه، چین، مقدونیه، رومانی، صربستان، آمریکا، هلند، هند، انگلستان، کرواسی، امارات، اتریش و قطر پذیرفته شده و  همچنین مدال طلا در جشنواره نورماندی کشور فرانسه، لوح تقدیر در جشنواره کاتالان فرانسه، ربان افتخار جشنواره نوروزی کشور تاجیکستان، مدال طلا در جشنواره victor polynsky کشور قرقیزستان، لوح تقدیر از جشنواره  victor polynsky قرقیزستان،  لوح تقدیر در مجموعه جشنواره‌های PSA CIRCUIT ۲۰۱۷ در کشور مقدونیه و لوح تقدیر از جشنواره اکوا در کشور ازبکستان را در کارنامه هنری خود ثبت کرده است.

وی درباره روند شکل گیری فعالیت‌های حرفه‌ای خود در عرصه عکاسی به خبرنگار  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: سال ۸۸ که حضور جدی من در عکاسی آغاز شد، ابتدا به باشگاه استقلال رفتم، بعد از یک یا دو سال به عنوان عکاس در فدراسیون بوکس مشغول شدم و بعد از آنجا هم به فدراسیون والیبال رفتم. سال ۹۰ بود که به عکاسی از طبیعت گرایش یافتم و تا سال نود و پنج، حدود ۹۰ درصد از اماکن دیدنی ایران را عکاسی کردم، در حال حاضر هم عکاس خبرگزاری فارس در کاشان هستم.

شاه حمزه در پاسخ به اینکه چرا پس از اخذ دیپلم در رشته هنر ادامه تحصیل ندادید، گفت: بعد از تحصیلات هنرستان به این نتیجه رسیدم که با ادامه تحصیل و حضور در دانشگاه، معلومات چندانی به دست نخواهم آورد به همین دلیل تصمیم گرفتم که هنر را تجربی دنبال کنم، البته برای گرفتن درجه هنری از شورای ارزشیابی اقدام کردم و قرار است درجه ۲ هنری برایم صادر کنند.

وی با بیان اینکه در حین عکاسی خبری و عکاسی از طبیعت، عکاسی مستند هم انجام میدادم، اظهار کرد: همزمان با سوژه یابی و تهیه عکس، آثارم را برای جشنواره‌های خارجی ارسال می کردم، چندبار در جشنواره‌های ایرانی شرکت کردم اما دیدم که روند جشنواره‌های داخلی باند بازی است به همین دلیل پس از آن عکس هایم را فقط در مسابقه‌های خارجی شرکت دادم، خوشبختانه موفق به دریافت جایزه هم شدم، تاکنون چندین نمایشگاه گروهی هم در کشور‌های عمان، یونان و چندین شهر ایران برگزار کرده ام.

شاه حمزه در پاسخ به اینکه آیا درآمد حاصل از فعالیت‌های هنری رضایت بخش است یا خیر، گفت: از آنجایی که به هنر بها داده نمی شود این کار بسیار سخت و دشوار است، من به دلیل جایزه‌ها و موفقیت‌هایی که داشته ام در حال حاضر می توانم از این حرفه درآمدزایی کنم وگرنه در حالت عادی نمی توان هنر را شغل قرار داد. از طرفی من حدود دو سال در تهران آموزش عکاسی می دادم و در حال حاضر در کاشان هم هنرجویانی در این رشته دارم.

وی با بیان اینکه هنر باید در ذات آدم باشد و برای ماندگاری در آن علاقه مندی لازم است، اظهار کرد: من معمولا در جلسات اولیه به هنرجویانم میگویم که دوربین‌های گران قیمت نخرید، زیرا ۸۰ درصد شما هنر را رها می‌کنید، به آن‌ها پیشنهاد می کنم که با دوربین‌های کوچکتر شروع کنند و اگر ماندگار شدند دوربینشان را ارتقاء دهند.

این عکاس جوان افزود: برخی از هنرجویان برای عکاسی از جنس مخالف، به سراغ عکاسی می‌روند و بعد از مدتی هم این حرفه را کنار می‌گذارند،  البته شیوه تدریس هم در جذب هنرجو موثر است، به نظر من آموزش آکادمیک هم مدرس و هم شاگردان را خسته می‌کند، به همین دلیل تا جایی که بتوانم کلاس‌ها را عملی برگزار می‌کنم، زیرا وقتی هنرجو مراحل آموزش را به صورت زنده می‌بیند مطالب را بهتر یاد می‌گیرد.

شاه حمزه در ادامه درباره بازار فروش آثار عکس در نمایشگاه‌ها و گالری‌های هنری گفت: من تاکنون خیلی سعی کرده ام که در نگارخانه، فروش عکس داشته باشم، اما متاسفانه بازدیدکنندگان می‌گویند عکس چیزی است که از اینترنت دانلود و سپس چاپ می‌کنیم و گرایش آن‌ها برای خرید بیشتر به سوی مجسمه، نقاشی، خوشنویسی و... است؛  تنها عکس‌هایی در گالری‌ها فروخته می‌شوند که یک بازیگر گرفته و شاید خیلی هم حرفه‌ای نباشند، اما مردم این عکس‌ها را می‌خرند تا بگویند عکسی که فلان هنرپیشه گرفته است را در منزل داریم.

وی افزود: در کل بازار هنر به ویژه عکاسی ضعیف است و در سایتی که چند سال با آن‌ها همکاری دارم و در این مدت تنها چند تا از عکس هایم آن هم با مبالغ بسیار کم مثلا ۵۰ یا ۶۰ هزار تومان فروخته شده است.

عکاس موفق ایرانی در پاسخ به اینکه آیا برای سفر به کشور‌های خارجی و دریافت جایزه از سوی دولت حمایت شده اید یا خیر، گفت: به هیچ وجه؛ وقتی از کشور یونان برای من دعوتنامه فرستادند هیچکس حمایتم نکرد، آخرین جشنواره‌ای که قرار است جایزه نفر اول را بگیرم در فرانسه برگزار می‌شود که برای سفر به آنجا و دریافت جایزه، هزینه‌ای حدود ۱۵ تا ۲۰ میلیون تومان لازم است که تامین این هزینه در حال حاضر از امکانات من خارج است.

وی ادامه داد: عدم حمایت‌ برای هنرمندان تجسمی اتفاق می‌افتد وگرنه اگر یک بازیگر درخواستی داشته باشد به راحتی حمایت می‌شود. در حال حاضر هنرمندانی هستند که با هزینه‌های نازل فعالیت دارند و هم کار خود و هم ما را خراب می‌کنند.

شاه حمزه در پاسخ به اینکه برای توسعه هنر‌های تجسمی چه بستر‌هایی نیاز است، گفت: اول از همه آموزش؛ تعدادی از مدرسین هنر که سنشان بالاست و در همان دوران چند سال پیش مانده اند و خود را به روز نمی‌کنند بسیار ضعیف آموزش می‌دهند، متاسفانه بعضی‌ها فکر می‌کنند که یک شیوه سبک خاص خودشان است، در صورتی که اینطور نیست، بنابراین بهتر است شیوه‌های مدرن را یاد بگیریم و به هنرجویان نیز آموزش دهیم.

وی در ادامه از نبود نگارخانه مناسب در شهرستان‌ها گلایه کرد و گفت: در شهرستان‌ها نگارخانه خوب بسیار کم است، در کاشان که اصلا گالری مناسب نداریم، چندین بار هم  به اداره کل ارشاد، شهرداری، فرمانداری و... در کاشان هم اطلاع داده و گفته ایم که برای احداث آن اسپانسر هم داریم، اما هربار می گویند خودمان تاسیس می‌کنیم و در آخر هم هیچ کاری نمی‌کنند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.