در نشست خبری مجمع نمایندگان استان خوزستان مطرح شد؛

ساعدی: بر اساس دستور زنگنه کسی متعرض ورود آب به تالاب هورالعظیم نمی‌شود/ یوسفی: تغییر اقلیم از خوزستان وارد فلات ایران شده است

مجمع نمایندگان استان خوزستان در نشست خبری امروز خود موضوع مشکلات سیلاب این استان را تشریح کردند.


ساعدی: بر اساس دستور زنگنه کسی متعرض ورود آب به تالاب هورالعظیم نمی‌شود/ یوسفی: تغییر اقلیم از خوزستان وارد فلات ایران شده استبه گزارش خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، قاسم ساعدی رئیس مجمع نمایندگان استان خوزستان در نشست خبری امروز خود در حاشیه صحن علنی مجلس (دوشنبه ۲۶ فروردین ماه) با اشاره به موضوع سیل استان خوزستان گفت: به دلیل سرریز شدن آب پشت سدها، کارون و کرخه بسیار پر آب شده و این حجم از آب موجب سیل در این استان شد.

وی بیان کرد: البته اولین سیل از بهمن ماه سال ۹۷ جاری شد که تلفاتی هم داشت، اما علی رغم حضور گروه‌های جهادی، مردم، ارتش، نهاد‌ها و سازمان‌های استان بسیاری از روستاها، زمین‌های کشاورزی، دامداری‌ها و مرغداری‌ها به زیر آب رفته و متضرر شدند.

ساعدی با تأکید بر اینکه دشت آزادگان، حمیدیه، هویزه و شوش به زیر آب رفتند، افزود: حتی اکنون با وجود کمک‌های بسیار برای رساندن گونی‌های خاک برای ایجاد سیل بند دچار مشکل شده‌ایم، اما در این سیل به دلیل روحیه انسجام، تعاون و همکاری میان اصناف و قومیت‌ها از مناطق دور و نزدیک در این استان یک حماسه و ایثار به وجود آمد.

رئیس مجمع نمایندگان استان خوزستان تأکید کرد: مردم خوزستان از تمام هدایای نقدی و غیرنقدی و افرادی که با حضورشان در این استان افتخار آفریدند مچکرند و امیدواریم دولت هرچه سریع‌تر نسبت به پرداخت و تأمین ضرر‌های مردمی اقدام کنند، زیرا بسیاری از زیرساخت‌ها و دارایی‌های مردم از میان رفته است.

وی اظهار کرد: دولت باید با تشکیل ستاد‌های ویژه و ارزیابی‌ها جبران خسارت کند، زیرا سرعت در عمل مردم را امیدوارتر می‌کند همچنین وزارت نیرو باید در بحث مدیریت آب تجدیدنظر کرده تا این نعمت هدر نرود.

ساعدی در پاسخ به سوالی درباره اقدام آمریکا برای تحریم و جلوگیری از ارسال کمک‌ها به ایران گفت: در آسیب‌های طبیعی، اخلاق انسانی را می‌طلبد که بدون توجه به قاره یا نژاد افراد به یکدیگر کمک کنند و این اقدام ترامپ اوج خباثت این کشور را نشان می‌دهد و در حقیقت آمریکا با این عمل خود نقش منفی در افکار عمومی داشت.

رئیس مجمع نمایندگان استان خوزستان همچنین درباره میزان خسارت‌های ناشی از سیل هم بیان کرد: هنوز به دلیل آنکه سیل ساری و جاری است و حتی فشار آب کرخه در هویزه و دشت آزادگان هم کاهش نیافته نمی‌توان میزان خسارت‌ها را به صورت قطعی اعلام کرد، اما بعد از کاهش سیلاب تیم‌های ارزیابی با حضور در مناطق میزان خسارت را اعلام می‌کنند.

وی در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه نمایندگان خوزستان نسبت به جلوگیری مدیران نفتی برای ورود آب به تالاب هورالعظیم اعتراض‌هایی داشتند و این اعتراض به کجا رسید، تصریح کرد: تالاب هورالعظیم بین المللی بوده و حجم بالای آب را دربرمی‌گیرد که متأسفانه طی سال‌های اخیر به دلیل خشکسالی و فعالیت شرکت‌های نفتی به کانون ریزگرد‌ها و تهدیدی برای سلامتی مردم تبدیل شده است.

ساعدی بیان کرد: ما باید از تهدید سیل به عنوان یک فرصت برای سیراب شدن تالاب هورالعظیم استفاده کنیم که در این مورد برخی مدیران نفتی در آن منطقه مانع ورود آب شدند در صورتی که مخزن ۴ و ۵ در تالاب هورالعظیم کاملا خالی بود و مخزن ۳ هم تقریبا نیمه خالی و می‌توانست ۷۰۰ میلیون مترمکعب آب را در خود جای دهد.

رئیس مجمع نمایندگان استان خوزستان تأکید کرد: بنده روز گذشته طی جلسه‌ای با زنگنه در این مورد صحبت کردم و وزیر نفت دستورات خاصی را برای آن که کسی مانع ورود آب به مخازن ۴ و ۵ نشود صادر کرد.

وی تصریح کرد: همچنین قرار است مجمع نمایندگان استان خوزستان طی نامه‌ای به رئیس جمهور بخواهند تا دولت نسبت به پر آب نگه داشتن تالاب‌های این منطقه اقدام کند.

در ادامه همایون یوسفی نماینده مردم اهواز ضمن تشکر از مردم و قوای سه گانه و همچنین صدا و سیما و رسانه‌ها به دلیل پوشش خوب موضوع سیل گفت: استان خوزستان اقلیم وابسته به آب بوده و برای ادامه حیات باید حیات رودخانه‌ها تضمین شود.

وی با بیان اینکه نباید سیل مبنای سیاست‌های انتقال آب در خوزستان شود، اظهار کرد: علت سیل، بارش است، اما علت تخریب‌ها سوء مدیریت‌هاست، زیرا اکثر مناطقی که تخریب شده‌اند به دلیل ساخت و ساز غیرقانونی در حریم و بستر رودخانه‌ها بوده است لذا برای پیشگیری از بروز خسارت‌ها در آ‌ینده باید حریم رودخانه‌ها بازسازی و به نوعی پاکسازی شود.

یوسفی با تأکید بر اینکه موضوع فاضلاب به ویژه در اهواز در سیلاب اخیر مشکلاتی را ایجاد کرده است، افزود: به دلیل افزایش دبی رودخانه‌ها، دفع فاضلاب مشکلاتی را ایجاد کرده که به وزارت نیرو باید از دهه‌های گذشته در این مورد اقداماتی را انجام می‌داد البته پروژه تصفیه فاضلاب شرق اهواز سال گذشته افتتاح شد و باید پروژه تصفیه فاضلاب غرب این شهر هم راه اندازی شود.

نماینده مردم اهواز با اشاره به اینکه رودخانه کارون نیاز به لایروبی دارد، گفت: عدم لایروبی این رودخانه مشکلاتی را ایجاد کرده و طی سال‌ها ما پیگیر این موضوع بودیم که تاکنون به نتایج عملی نرسیده است که امیدواریم با تدبیر و همت دولت عملیاتی شود.

وی افزود: تأمین اردوگاه‌ها، ماشین آلات، سیل بند، تأمین غذای بهداشتی و... برای سیل زدگان در اردوگاه‌های مختلف تأمین شده و با تمهیدات ویژ‌ه‌ای که در حوزه بهداشت صورت گرفته خوشبختانه افزایش بیماری در میان سیل زدگان نداشته‌ایم.

یوسفی تأکید کرد: روز گذشته جلسه مفصلی با دولت در مجلس داشتیم البته یک طرح دو فوریتی برای کمک به سیل زدگان در حال تدوین است که به موجب آن دولت اجازه دارد از صندوق توسعه ملی و بودجه سنواتی به سیل زدگان کمک کند.

نماینده مردم اهواز همچنین با اشاره به موضوع تغییر اقلیم در کشور هم بیان کرد: تغییر اقلیم از جنوب غربی ایران یعنی خوزستان در حال ورود به فلات ایران است که در صورت عدم مدیریت این موضوع موجب خشک شدن فلات ایران خواهد شد.

وی بیان کرد: باید از سیاسی شدن موضوع آب در کشور جلوگیری کرد و این موضوع را به کارشناسان باید بسپاریم تا راهکار‌های بهتری ارائه دهند.

یوسفی تصریح کرد: حدود ۹۲ اردوگاه در استان خوزستان فعال شده که جمعیتی حدود ۷۰ تا ۸۰ هزار نفر را در برگرفته و توانسته‌ایم مایحتاج مورد نیاز آن‌ها را تأمین کنیم.

سیدرضی نوری نماینده مردم شوش هم در ادامه نشست ضمن تقدیر از صدا و سیما و رسانه‌ها در انعکاس مشکلات سیل زدگان گفت: سیلاب خوزستان تفاوتی با دیگر مناطق دارد، زیرا این استان علاوه بر بارش خود به صورت غیرمستقیم محل ورود سیلاب دیگر استان‌ها شد که متأسفانه به دلیل سوء مدیریت‌ها این استان متضرر شد.

سید راضی نوری نماینده مردم شوش در مجلس شورای اسلامی، گفت: در استان خوزستان نسبت به سال‌های گذشته نزولات آسمانی بسیار زیاد بوده است و علاوه بر این، به شکل غیرمستقیم بارش‌های استان‌های دیگر به خوزستان سرازیر شد.

وی با بیان اینکه این سیلاب بر اثر سوءمدیریت انجام شده است، ادامه داد: آبخیزداری باید مورد توجه جدی قرار می‌گرفت و ردیف‌هایی هم در بودجه سنواتی برای این مسئله در نظر گرفته شده است، اما به صورت اصولی به این مسئله پرداخته نشد.

نماینده مردم شوش در مجلس تصریح کرد: در صورتی که آبخیزداری انجام نشود و بارش‌ها در پشت سد‌ها تجمع کند، گِل و لای فراوانی در پشت سد‌ها ذخیره می‌شود و ظرفیت سد‌ها را کاهش می‌دهد و مؤید این مسئله آن است که حدود یک میلیارد مترمکعب گِل و لای پشت سد دِز قرار گرفته و لایروبی نشده و میزان پذیرش آب در این سد کاهش یافته است که باید وزارت نیرو و ستاد مدیریت بحران، فکری اساسی برای حل این مشکل داشته باشند.

نوری متذکر شد: طبق مدارک و مستندات، سازمان هواشناسی در اسفندماه هشدار داد که چنین بارش‌هایی قرار است رخ دهد، اما وزارت نیرو و سازمان مدیریت بحران کل کشور، اقدامات لازم را در این راستا انجام دادند.

وی تاکید کرد: علی‌رغم وجود ردیف‌هایی در بودجه برای لایروبی رودخانه‌ها، اما چندین سال است که صرفاً به مسئله خشکسالی در کشور توجه می‌شود و مسئله مهم ترسالی مد نظر مسئولان قرار نمی‌گیرد.

نماینده مردم شوش در مجلس تصریح کرد: متأسفانه بسیاری از زیرساخت‌های استان خوزستان بر اثر وقوع این سیل تخریب شده است که انتظار است دولت همه این تخریب‌ها را مد نظر داشته و به دنبال جبران خسارت‌های مردم باشد. همچنین لازم است دستگاه‌های نظارتی کشور علت این سیلاب را بررسی کرده و پس از بررسی مقصران این سیلاب، با عاملان امر برخورد جدی کنند.

وی با اشاره به اینکه متأسفانه آثار باستانی و میراث فرهنگی بسیار زیادی در استان خوزستان بر اثر این سیل تخریب شده است، خاطرنشان کرد: ۶۴ روستا در شوش با مقاومت مردم و ایجاد سیل‌بند‌ها تخریب نشدند، اما ۲۵ روستا تخریب و ۱۵ روستا هم به کل زیر آب رفته و کل زندگی مردم از بین رفته است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار