سبحانی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

آمریکا متهم اصلی ناآرامی ها در ونزوئلا است/ ایران هیچ حضور محسوس و مخربی را در کاراکاس ندارد

سفیر سابق ایران در ونزوئلا گفت: اگر مردم ونزوئلا طرفدار حاکمیت موجود نبودند خیلی زودتر از این‌ها دولت کاراکاس سقوط می‌کرد.

//به گزارش خبرنگار حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان،مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا با متهم کردن ایران به انجام «اقدامات مخرب» در آمریکای لاتین، مدعی شد واشنگتن با این اقدامات مقابله خواهد کرد.وزیر خارجه آمریکا در مصاحبه با بخش انگلیسی VOA (صدای آمریکا) مدعی شد ایران در آمریکای لاتین اقدامات مخربی انجام می‌دهد.پمپئو در ادامه ادعا‌های خود افزود دولت آمریکا با شریکان خود برای متلاشی کردن شبکه‌های تحت نفوذ ایران همکاری می‌کند.وی در ادامه با اشاره به گزارش‌های منتشر شده در مورد برقراری پرواز مستقیم میان پایتخت ایران و ونزوئلا  مدعی شد؛  این موضوع نمونه مشخص دخالت ایران در آمریکای جنوبی است و به نفع آمریکا و مردم آن منطقه نیست و بدون شک پول ایران در آمریکای جنوبی برای مقاصد بدخواهانه مثل حمایت از حزب الله و تروریسم در سراسر منطقه صرف می شود؛ با توجه به اظهار نظر وزیر امور خارجه آمریکا در خصوص تعاملات تهران- کاراکاس گفت‌وگویی را با احمد سبحانی سفیر سابق کشورمان در ونزوئلا داشته‌ایم که در ادامه می خوانید؛

احمد سبحانی سفیر سابق ایران در ونزوئلا در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به ادعای مضحک مایک پمپئو در خصوص دخالت ایران در ونزوئلا، اظهار کرد:ادعای این فرد آمریکایی مانند کسی است که خودش دزد است، اما فریاد دزد را بگیرد را سر می‌دهد!

سفیر سابق ایران در ونزوئلا بیان کرد:آمریکا در شرایط کنونی نه تنها حامی بخشی از مخالفین در ونزوئلا است بلکه رهبر اپوزیسون علیه دولت قانونی این کشور محسوب می‌شود و به همه کار‌های غیر قانونی در این کشور متوسل شده تا اهداف سلطه جویانه اش را به پیش ببرد.

وی با تاکید بر اینکه آمریکا متهم اصلی نارآمی‌ها در کاراکاس شناخته می‌شود، افزود: کشور ما هیچ حضور محسوس و مخربی را در ونزوئلا ندارد، زیرا این کشور یکی از اعضای رسمی عضو سازمان ملل محسوب می‌شود که در عین حال شریک ما در اوپک محسوب می‌شود و رابطه تهران- کاراکاس یک رابطه پایدار است.

سبحانی گفت:آمریکا چندین بار اقدام به کودتای نظامی در ونزوئلا کرده است چنانچه در زمان هوگو چاوز اسلحه‌های در دست کودتا چیان آمریکایی بود و بعد از آن نیز کاخ سفید در اعتصابات غیر قانونی در این کشور حضو فعالی داشت و امروز هم در حالیکه از نظر سازمان ملل دولت کاراکاس قانونی است واشنگتن در یک اقدام سلطه جویانه رئیس مجلس را به عنوان رئیس جمهور معرفی می‌کند و از مردم می‌خواهد دست به تظاهرات بزنند.

وی با بیان اینکه آمریکای ترامپ زده در حال پی ریزی سابقه رفتاری خطرناک در جهان است، افزود: این کشور در شرایط کنونی بخشی از خاک یک واحد سیاسی مستقل را به یک رژیم اشغالگر واگذار می‌کند و در عین حال یک توافق بین المللی را به شکلی یکطرفه فسق می‌کند.

سفیر سابق ایران در ونزوئلا اضافه کرد:آمریکا با معادله اینکه هر کس زور دارد حق هم دارد، در حال پیگیری اهداف خود است در حالیکه این کشور دیگر مانند گذشته از قدرت نرم برخوردار نیست و تهدیداتش راه به جایی نمی‌برد.


وی تصریح کرد: اگر مردم ونزوئلا طرفدار حاکمیت موجود نبودند خیلی زودتر از این‌ها دولت کاراکاس سقوط می‌کرد در حالیکه اگر این اعتراضات در جایی مانند عربستان بود حتما اتفاقات مهم تری رخ می‌داد و حاکمیت موجود بیشتر از یکماه دوام نمی‌آورد.

سبحانی توضیح داد:اینکه آمریکای لاتین به عنوان حیات خلوت کاخ سفید معرفی شود یک آرزو مربوط به گذشته بوده و امروز چنین اتفاقی رخ نخواهد داد، زیرا زمانی آمریکا با اراده خود دولتی را سرنگون می‌کرد، اما امروز دیگر این توانایی را ندارد و نمونه آن را در شکست کودتا ونزوئلا ظرف ۴۸ ساعت می‌توانیم ببینیم.

وی افزود:امروز حتی در کشور‌هایی که دولتهایشان دوست و همراه آمریکا محسوب می‌شوند کاخ سفید دیگر نفوذ گذشته را ندارد و این دست و پای زدن‌های آمریکا ناشی از افول یک ابر قدرت است.

سفیر سابق ایران در کاراکاس تاکید کرد: افول قدرت نرم ضربه‌ای به مراتب سنگین‌تر از افول قدرت سخت را به آمریکا وارد کرده است و امروز این کشور هیچ حیثیتی در منطقه آمریکای جنوبی ندارند.

انتهای پیام /

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار