مسدود شدن ۱۵۰ حلقه چاه غیرمجاز در مهاباد

پارسال ۱۵۰ حلقه چاه آب برای مقابله با برداشت‌های غیرمجاز آب‌های زیرزمینی در سطح شهرستان مهاباد شناسایی و با دستور مراجع قضایی مسدود شد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مهاباد، رییس امور آب مهاباد گفت: این تعداد چاه در روستا‌های بخش مرکزی قرار داشت که به صورت غیرقانونی وارد مدار مصرف کشاورزی شده بودند. 

رضا جهینی با بیان اینکه در سال جاری نیز سه حلقه چاه غیرمجاز در این شهرستان شناسایی و مسدود شد، اضافه کرد: تاکنون پنج هزار و ۴۰۹ حلقه چاه غیرمجاز در این شهرستان شناسایی شده که حجم تخلیه آن‌ها بالغ بر ۷۰ میلیون مترمکعب است.

وی افزود: برداشت غیرمجاز آب‌های زیرزمینی باعث کاهش این منابع و پایین رفتن سطح آب آن‌ها می‌شود که در بسیاری از مواقع موجب فرونشست اراضی هم می‌شود.

وی تاکید کرد: حل کاهش سطح آب سفره‌های زیرزمینی در مهاباد نیازمند اجرای طرح تعادل بخشی با سیستم آبیاری نوین، نصب کنتور حجمی، مسدود کردن چاه‌های غیرمجاز آب کشاورزی و تغییر الگوی کشت است.

جهینی بیان کرد: هم اکنون یکهزار و ۵۳۹ حلقه چاه دارای مجوز در مهاباد با حجم تخلیه بیش از ۵۲ میلیون مترمکعب وجود دارد که از این تعداد یکهزار و ۲۸۷ حلقه در بخش کشاورزی با حجم تخلیه ۴۴.۵ میلیون مترمکعب، ۱۹۰ حلقه با حجم تخلیه ۳.۵ میلیون مترمکعب مربوط به بخش صنعت و ۵۹ حلقه نیز با حجم تخلیه ۶ میلیون مترمکعب مربوط به آب شرب است.

وی با اشاره به اینکه نصب کنترل چاه‌های مجاز برای جلوگیری از اضافه برداشت ضروری است، افزود: سال گذشته ۲۲ کنترل هوشمند چاه‌های مجاز در این شهرستان نصب شده و هم اکنون مجموع آن‌ها به ۲۲۷ فقره رسیده است.

مهاباد بیش از ۸۰ هزار هکتار اراضی زراعی و باغی دارد که از این میزان بیش از هفت هزار و ۵۰۰ هکتار با سامانه‌های نوین و مجهز آبیاری می‌شود.

انتهای پیام/ج

 ۱۵۰ حلقه چاه غیرمجاز در شهرستان مهاباد مسدود شد

برچسب ها: بحران آب ، کشاورزی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.