تالاب‌های مهاباد سالانه ۲۷.۵ میلیون مترمکعب نیاز آبی دارد

رییس اداره حفاظت محیط زیست مهاباد گفت: تالاب‌های «کانی برازان» و «قوپی باباعلی» این شهرستان سالانه ۲۷.۵ میلیون مترمکعب نیاز آبی دارد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مهاباد، فاروق سخنور رییس اداره حفاظت محیط زیست مهاباد گفت: تالاب‌های «کانی برازان» و «قوپی باباعلی» مهاباد سالانه ۲۷.۵ میلیون مترمکعب نیاز آبی دارد، این مقدار بر اساس مطالعات انجام شده در قالب طرح تعیین نیازسنجی آب زیست محیطی تالاب‌ها و رودخانه‌های حوزه دریاچه ارومیه برآورد شد.

وی ادامه داد: در نتایج این طرح نیاز آبی تالاب کانی برازان مهاباد ۱۶.۸ میلیون مترمکعب و تالاب قوپی باباعلی نیز ۱۰.۷ برآورد شد که در ردیف مصوبه‌های ستاد احیای دریاچه ارومیه برای تعیین حق آبه قرار گرفت.

سخنور اضافه کرد: هم اکنون شرایط آبی تالاب‌های مهاباد مطلوب بوده و ظرفیت تالاب کانی برازان مهاباد تکمیل و تالاب قوپی باباعلی نیز بیش از ۷۰ درصد ظرفیت آن آبگیری شده است.

رییس اداره حفاظت محیط زیست مهاباد گفت: تالاب‌های این شهرستان به دلیل امنیت و شرایط مناسب، استراحتگاه بسیار مناسبی برای انواع پرندگان مهاجری است که همه ساله در مسیر پرواز خود وارد آن‌ها می‌شوند.

«سخنور» با اشاره به اینکه بیش از ۱۵۰ گونه پرنده آبزی و کنارآبزی در تالاب‌های مهاباد شناسایی شده، یادآور شد: در سال زراعی جاری بیش از ۴۹۱ میلی متر بارندگی در این شهرستان ثبت شد که ۶۲ درصد بیشتر از بارش‌های سال گذشته و ۲۸ درصد بیشتر از بارش‌های این شهرستان در میانگین بلند مدت است.

تالاب بین المللی کانی برازان مهاباد با وسعتی افزون بر ۹۱۰ هکتار یکی از مهمترین تالاب‌های اقماری جنوب دریاچه ارومیه و با ارزش‌ترین زیستگاه‌های انواع پرندگان آبزی و کنار آبزی مهاجر و بومی در شمال غرب کشور به شمار می‌رود.

تالاب «قوپی باباعلی» نیز با مساحت ۵۰۰ هکتار در ۳۰ کیلومتری شهر مهاباد قرار دارد و به سبب قرار گرفتن در مسیر کوچ پرندگان مهاجر از زیستگاه‌های مهم در منطقه به حساب می‌آید.

در شهرستان مهاباد علاوه بر تالاب بین المللی کانی برازان و قوپی باباعلی، تالاب‌های دایمی حسن خان و تالاب‌های فصلی دیگری از جمله گروس، داشخانه و قره قشلاق نیز وجود دارد.

انتهای پیام/ج

نیاز آبی تالاب های شهرستان مهاباد

برچسب ها: محیط زیست ، حیات وحش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.