بارش‌های بهاری پای پرندگان مهاجر را به تالاب آق قشلاق بجنورد باز کرد

معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی گفت: بارندگی‌های مساعد بهاری، در سال جاری، پای پرندگان مهاجر را به تالاب آق قشلاق در منطقه گیفان بجنورد باز کرد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بجنورد ، حبیب لشگری معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی گفت: وضعیت آبی تالاب آق قشلاق در بارندگی‌های اخیر بهبود یافته و اکنون میزبان پرندگانی، چون مرغابی سرسبز، حواصیل خاکستری و ارغوانی و دیگر گونه‌های پرندگان کنار آبزی است.

وی افزود: اداره کل محیط زیست استان پیگیر آن است تا تالاب آق قشلاق را به عنوان تالاب بین المللی به ثبت برساند.

لشگری گفت: متاسفانه برخی کشاورزان منطقه با زیاده خواهی در سالیان اخیر، به مرور اقدام به تصرف زمین‌های اطراف این تالاب کردند که باید نظارت‌ها در این خصوص بیشتر شود.

وی اظهار کرد: یکی از مزایای اصلی ثبت بین المللی تالاب آق قشلاق، افزایش نظارت بر آن و جلوگیری از تصرف زمین‌های اطراف این تالاب است.

وی سوزاندان نیزار‌های اطراف رودخانه اترک را از دیگر مشکلات و آسیب‌های متوجه تالاب آق قشلاق دانست و افزود: حذف این نیزار‌ها توسط کشاورزان آسیب به اکوسیستم و زیست گونه‌های مختلف جانوری و پرندگان است.

لشگری با اشاره به اینکه بارندگی‌های اخیر سبب افزایش میزان پوشش گیاهی در مراتع و عرصه‌های طبیعی می‌شود، گفت: در سال‌هایی که بارندگی‌ها بیشتر می‌شود، شاهد رشد خوب پوشش گیاهی در مراتع هستیم، اما به دنبال آن تابستان‌ها مشکل آتش سوزی‌ها بیشتر می‌شود.

گفتنی است: تالاب آق قشلاق واقع در منطقه آق تپه و روستای قشلاق حصار گرمخان قرار دارد و مسئولان محیط زیست خراسان شمالی پیگیرند تا آنرا به عنوان تالاب بین المللی رامسرسایت به ثبت برسانند.

انتهای پیام / ب

منبع: ایرنا

بارندگی‌های مساعد بهاری امسال پای پرندگان مهاجر را به تالاب آق قشلاق در منطقه گیفان بجنورد باز کرد

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.