رودخانه «یرغو» مهاباد پس از ۱۰ سال احیا شد

کارشناس رودخانه و سواحل اداره امور آب مهاباد گفت: رودخانه فصلی «یرغو» این شهرستان پس از ۱۰ سال دوباره احیا شده و هم اکنون آب با دبی هشت متر در ثانیه در آن جریان دارد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مهاباد، آزاد آرام کارشناس رودخانه و سواحل اداره امور آب مهاباد گفت: رودخانه فصلی «یرغو» که یکی از سرشاخه‌های رودخانه مهاباد است، از کوه‌های شرقی مهاباد و اطراف روستا‌های شیلان آباد و سیدآباد سرچشمه می‌گیرد.

وی اضافه کرد: آب این رودخانه پس از عبور از بخشی از شهر مهاباد، پایین‌تر از بوستان خانواده وارد رودخانه اصلی مهاباد می‌شود و سپس همراه آب این رودخانه به سمت دریاچه ارومیه روانه می‌شود.

وی افزود: در سال‌های گذشته این رودخانه یکی از سرشاخه‌های پر آب رودخانه مهاباد بود و حتی در برخی مواقع صید ماهی نیز در آن صورت می‌گرفت، اما در چند سال اخیر به دلیل خشکسالی و کاهش بارش برف در مناطق بالادستی آن، خشک شده بود.

به گزارش ایرنا احیای دوباره این رودخانه و عبور آن از چند منطقه شهر مهاباد از جمله منطقه فجر، دانشگاه آزاد اسلامی، بلوار شهید شهریکندی و خیابان محمد قاضی و حضور پرندگان آبزی و کنارآبزی در داخل این رودخانه فصلی، زیبایی خاصی به این مناطق بخشیده است.

بر روی این رودخانه فصلی چهار دهنه پل نیز احداث شده است.

طبق باور مردم این منطقه یکی از نوادگان چنگیز به نام 'یراغه' در این منطقه کشته شده و نام این رودخانه از اسم وی اقتباس شده و برخی نیز بر این باورند که در گذشته نوعی نی توخالی به نام یرغو در مسیر این رودخانه رشد می‌کرد که نام این رودخانه از آن گرفته شده است.

انتهای پیام/ج

احیای رودخانه یرغو شهرستان مهاباد

برچسب ها: بحران آب ، محیط زیست
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.