در سال زراعی جاری؛

پیش بینی تولید بیش از یک میلیون تن گندم دراستان کردستان

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی کردستان گفت: پیش بینی می‌شود در سال زراعی جاری حدود یک میلیون و ۲۸۰ هزار تن گندم در استان تولید و یک میلیون و ۱۸۰ تن گندم مازاد بر نیاز کشاورزان خریداری شود.

 به گزارش   گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سنندج ، فرید سپری گفت:کردستان در حوزه تولید محصولات کشاورزی به ویژه خرید گندم مازاد بر نیاز کشاورزان طی سال زراعی گذشته جایگاه بسیار خوبی دارد.

وی افزود: کسب رتبه دوم کشوری کردستان در خرید گندم مازاد بر نیاز کشاورزان ناشی از تلاش شبانه‌روزی کشاورزان و مجموعه‌های متولی در این حوزه بوده که امسال انتظار از استان بیشتر شده است.

سپری گفت: امسال پیش بینی می‌شود حدود یک‌میلیون و ۲۸۰ هزار تن گندم در استان تولید و یک میلیون و ۱۸۰ تن گندم مازاد بر نیاز کشاورزان خریداری شود.

وی در ادامه افزود: با توجه به پیش‌بینی‌هایی که در زمینه کاهش بارندگی و افزایش دما در درازمدت وجود دارد باید بحث توسعه گلخانه‌ای مورد توجه قرار گیرد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی کردستان اظهار داشت: از محل صندوق توسعه ملی تسهیلات با درصد پایین در اختیار فعالین این حوزه قرار می‌گیرد و از این ظرفیت باید به نفع توسعه گشت‌های گلخانه‌ای در استان استفاده کرد.

وی افزود:سیاست‌های اصلی جهاد کشاورزی استان در تغذیه باغات رعایت سبد کودی با عنایت به تعادل لازم بین عناصر کم و پرمصرف است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی استان کردستان گفت: امسال  ۱۸ هزار هکتار باغ در سطح استان ایجاد می‌شود.

وی افزود: از دیگر برنامه‌های سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان، سرمایه‌گذاری در استفاده از ارقام کم‌آب‌بر، کشت انتظاری، استفاده از ارقام زودرس، کشت دوم در مناطقی که آب کافی دارند با رعایت ارقام زودرس و همچنین توسعه کشت در اراضی آیش است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان با اشاره به تولید کلزا در شهرستان دهگلان، عنوان کرد: کلزا یکی از مهم‌ترین و حیاتی‌ترین محصولاتی است که دولت برنامه‌ریزی خاصی برای آن انجام داده چرا که در خودکفایی کشور در این زمینه تاثیر بسزایی دارد.

سپری به افزایش تولید دانه های روغنی در استان تاکید کردو  افزود: طی سال‌های پیش در زمینه تولید، تأمین دانه، روغن خام و تصفیه‌شده ۹۷ درصد وابستگی داشتیم، ولی هم اکنون ضریب خوداتکایی به ۸۴ درصد رسیده است .

وی بیان کرد: استفاده از تکنولوژی‌های نوین در مبارزه با شته و علف‌های هرز، واردکردن پهباد در مزارع در پیشرفت امورات زراعت و باغ‌ها بسیار تاثیرگذار است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان با بیان اینکه کردستان جز اقلیم خشک است، افزود: بیماری در مزارع وجود ندارد، اما با توجه به بارندگی‌های اخیر، با رصد کامل و اطلاع‌رسانی به موقع در این زمینه باید از بروز بیماری‌ها جلوگیری کرد.

انتهای پیام/م

امسال یک میلیون و ۱۸۰ تن گندم مازاد بر نیاز کشاورزان کردستانی خریداری می شود

 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.