معاون وزیر جهاد کشاورزی مطرح کرد؛

واردات ۱۵ میلیون تن نهاده دامی/ اجرای طرح‌های پایلوت برای تنوع بخشی به گیاهان علوفه‌ای امری ضروری است

رضایی گفت: سالانه ۱۳ تا ۱۵ میلیون تن شامل دانه ذرت، کنجاله سویا و دانه سویا و مقداری جو از طریق واردات تامین می شود.

واردات ۱۵ میلیون تن نهاده دامی/ اجرای طرح‌های پایلوت برای تنوع بخشی به گیاهان علوفه‌ای امری ضروری استبه گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از وزارت جهاد کشاورزی، مرتضی رضایی معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی اظهار کرد: از مجموع اقلام علوفه‌ای خوراک متراکم مورد نیاز صنعت دام و طیور کشور، سالانه ۱۳ تا ۱۵ میلیون تن  شامل دانه ذرت، کنجاله سویا و دانه سویا و مقداری جو از طریق واردات و مابقی شامل علوفه خشبی از طریق داخل تامین می‌شود.

وی درباره تولید علوفه مرتعی در مناطق البرز و زاگرس افزود: برخی مناطق کشور مانند البرز و زاگرس که دارای زمین مناسب هستند و خاک تثبیت شده دارند امکان تولید علوفه به صورت دیم در کشور وجود دارد.

رضایی ادامه داد: تولید علوفه به صورت دیم در این مناطق باید بررسی شود، هر چند منافاتی با محیط زیست و حفظ جنگل‌ها نخواهد داشت، اما با این حال استفاده از چنین پتانسیل‌هایی باید با مشورت سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور انجام شود.

معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی افزود: اروپا به عنوان قاره سبز مراتع دست کاشت هم دارد که بخشی از غذای دام را پوشش می‌دهد.


بیشتر بخوانید: مشکل علوفه دامی در آینده‌ای نزدیک حل می‌شود/صرفه جویی ۵۰۰ میلیون دلار ارز از محل تولید بذر در داخل


وی بر اجرای پایلوت‌ها برای تنوع بخشی به محصولات علوفه‌ای تاکید کرد و گفت: بهره برداران با بازدید از این پایلوت‌ها به طور مستقیم در جریان رویکرد‌های جدید تولید علوفه قرار می‌گیرند و از آن درک مستقیم خواهند داشت.

رضایی با بیان اینکه ایران در منطقه خشک واقع شده و با کمبود آب مواجه است، بیان کرد: در ایران تولید علوفه به صورت آبی است و باید این رویکرد تولید به دلیل کمبود آب تغییر کند.

وی افزود: در کشاورزی پایدار نباید به محیط زیست آسیب بزنیم و آب یکی از عوامل زیست محیطی است.

رضایی بر افزایش کیفیت علوفه تاکید کرد و افزود: کیفیت علوفه‌های تولید شده در کشور باید افزایش یابد و به حد استاندارد برسد.

وی ادامه داد: ما باید نگاه دیگری به تغذیه دام داشته باشیم و اگر با روند کنونی پیش برویم با توجه به موضوع افزایش میانگین مصرف شیر در کشور، وابستگی بیشتری به واردات علوفه خواهیم داشت.

معاون وزیر جهاد کشاورزی در پایان تصریح کرد: در کشور به کشت‌های زمستانی علوفه کمتر توجه شد و باید برنامه ریزی برای توسعه استفاده از منابع علوفه جدید داشته باشیم.

انتهای پیام/

امکان تولید علوفه به صورت دیم در کشور وجود دارد

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار