تکثیر و بازسازی ذخایر دریای خزر / رهاسازی ۱۵۰ میلیون قطعه بچه ماهی

مدیرکل شیلات گیلان گفت: ذخایر دریای خزر بر اساس تفاهم نامه همکاری تکثیر و بازسازی می‌شود.

به گزارش خبرنگار  گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از رشت، صمد درویشی، مدیرکل شیلات گیلان از انعقاد تفاهم‌نامه بین بنیاد علوی، استانداری‌های شمالی کشور و سازمان شیلات برای حمایت از پرورش ماهی خبر داد و گفت: شیلات گیلان امسال برای تکثیر طبیعی ماهیان در نواحی شرقی و غربی استان ۵ رشته رودخانه را انتخاب کرده است که با مشارکت صیادان و تعاونی‌های صید پره عملیاتی می‌شود.

وی با اشاره به بازسازی ذخایر دریای خزر، از رهاسازی ۱۵۰ میلیون قطعه بچه ماهی خبر داد و افزود: بازسازی ذخایر دریای خزر یکی از محوری‌ترین فعالیت‌های شیلات است و به علت اینکه رودخانه‌های گیلان به دلایل مختلف توان تکثیر ماهیان استخوانی را ندارند، ۱۵۰ میلیون قطعه بچه ماهی در دستور کار شیلات استان قرار دارد.

مدیرکل شیلات گیلان، با بیان اینکه صید ماهیان مولد استخوانی امسال  در ۶ رودخانه نواحی شرقی و غربی استان گیلان انجام می‌شود، گفت: اصلی‌ترین رودخانه در حوزه جنوبی دریای خزر، سفیدرود است که تا به امروز حدود ۳۰ هزار قطعه ماهی مولد از بستر آن جهت تکثیر صید شده است.

صمد درویشی، گیلان را از استان‌های پیش‌رو در صنعت آبزی‌پروری کشور دانست و افزود: در حال حاضر از ۱۱۶ مزرعه پرورش ماهیان خاویاری موجود در کشور ۴۷ مورد آن در گیلان واقع شده بنابراین این استان از حیث تولید این نوع از ماهیان جایگاه بسیار خوبی به نسبت سایر استان‌ها دارد.

وی از تکثیر حدود ۷۲ میلیون قطعه ماهیان گرم‌آبی و مقام نخست استان در این حوزه خبر داد و گفت: گسترش آبزی‌پروری به صورت خرد و تلفیقی در مقیاس خانگی و استفاده از اراضی ساحلی برای پرورش ماهیان خاویاری از سیاست‌های شیلات گیلان محسوب می‌شوند.

مدیرکل شیلات گیلان، پرورش ماهی در محیط‌های محصور و برون‌سپاری انجام فعالیت‌های حوزه آبزی‌پروری و پرورش ماهیان خاویاری به بخش خصوصی را مورد تأکید قرار داد و افزود: در حال حاضر از ۶ محور فعالیتی شیلات گیلان اکثر حوزه‌ها با حضور و مشارکت فعال بخش خصوصی در حال انجام است.

صمد درویشی، از انعقاد تفاهم‌نامه‌ای بین بنیاد علوی، استانداری استان‌های شمالی و سازمان شیلات برای حمایت از طرح‌های پرورش ماهی خبر داد و گفت: در همین راستا تاکنون شیلات گیلان ۲۵ طرح پرورش ماهی و آبزی‌پروری را به بنیاد علوی جهت پرداخت تسهیلات مورد نیاز معرفی کرده است.

وی، با بیان اینکه بنیاد علوی ۱۰ طرح پرورش ماهی را در این استان جهت پرداخت تسهیلات مورد پذیرش قرار داده است، افزود: ظرفیت تولید این ۱۰ طرح پذیرفته شده که در حوزه پرورش ماهیان استخوانی و ماهیان خاویاری فعالیت می‌کند حدود ۲۰۰ تن برآورد می‌شود.

مدیرکل شیلات گیلان، با تأکید بر اینکه گیلان از حیث صنعت پرورش ماهی در قفس در بین استان‌های شمالی کشور پیش‌رو است، گفت: شیلات استان گیلان تاکنون برای طرح‌های زیادی موافقت اصولی صادر کرده است و تعداد زیادی از این طرح‌ها نیز هم‌اکنون در مرحله بررسی قرار دارند.

صمد درویشی، میزان صید ماهیان استخوانی از بستر دریای خزر توسط صیادان گیلانی را برشمرد و عنوان کرد: طبق آخرین گزارشات امسال مجموعاً ۲ هزار و ۴۴۲ تن انواع ماهیان استخوانی توسط صیادان گیلانی از دریای خزر صید و جهت فروش به بازار‌های استان عرضه کنند.

وی، ارزش این حجم از ماهیان استخوانی صید شده را ۱۰۰ میلیارد تومان اعلام و تصریح کرد: ۶۰ درصد از مجموع صید امسال ماهیان استخوانی دریای خزر در حوزه گیلان به ماهی سفید، ۳۸ درصد به کفال ماهیان و حدود ۲ درصد به سایر گونه‌های ماهی اختصاص داشت.

 

انتهای پیام/م.ع

ذخایر دریای خزر تکثیر و بازسازی می شود

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.