چگونه دارو‌های غیر قابل استفاده را از بین ببریم؟

دارو‌های تجویز شده توسط پزشک ممکن است تا انتها مصرف نشوند، اما نگهداری این دارو‌ها در منزل برای روز مبادا بسیار خطرناک و نادرست بوده و باید معدوم شود.

 به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان،  داروخانه‌ها به هیچ عنوان مجاز به تحویل گرفتن داروی مصرف نشده از بیماران نیستند؛ چراکه به محض خروج دارو از داروخانه، شرایط نگهداری دارو از کنترل خارج می‌شود و به همین دلیل سلامت داروی مرجوعی به داروخانه زیر سؤال است بنابراین با غیر قانونی اعلام کردن بازگشت دارو به داروخانه، سلامت مصرف کنندگانی که دارو‌های خود را تنها از داروخانه تهیه می‌کنند، حفظ خواهد شد.

چگونه دارو‌های غیر قابل استفاده رااز بین ببریم؟


بیشتربخوانید : حمل این وسایل در سفرهای هوایی اکیدا ممنوع!


گرچه دارو‌ها نقش موثری در درمان بسیاری از بیماری‌ها دارند، ولی زمانیکه دیگر نیازی به آن‌ها نباشد ضروری است که برای جلوگیری از خطرات احتمالی، دارو‌ها را به شکل مناسبی دور بریزیم.

روش‌های صحیح انهدام دارو‌های تاریخ گذشته و یا مصرف نشده

دارو‌ها را بدون خرد کردن قرص‌ها و کپسول‌ها، از بسته بندی اصلی خارج کنید و با مواد ناخوشایندی مانند تفاله چای مخلوط کنید. مخلوط را در کیسه پلاستیکی دربسته قرار دهید و سپس داخل سطل زباله بیندازید. مخلوط حاصل را می‌توانید همچنین در قوطی حلبی خالی یا دیگر ظروف مشابه بریزید تا از نشت دارو یا ریختن آن به بیرون از سطل زباله جلوگیری شود.

شربت‌ها و سوسپانسیون‌ها را در فاضلاب ریختهو بطری آنرا در زباله دان بیندازید

شربت متادون که برای درمان نگهدارنده اعتیاد به مواد مخدر توسط پزشک تجویز می‌شود بسیار خطرناک است و به هیچ عنوان نباید این دارو را در یخچال و در دسترس کودکان و یا در ظروف مخصوص فرآورده‌های خوراکی و نوشیدنی مثل بطری نوشابه نگهداری کرد، چون به اشتباه ممکن است خورده شود و موارد مرگ نیز مشاهده شده است. برای انهدام این دارو را باید در فاضلاب ریخت و بطری را پس از آبکشی دور انداخت.

قبل ازدور انداختن بطری خالی دارو، دستور مصرف روی آنرا برای جلوگیری از مصرف نابجا مخدوش کنید.

تعداد کمی از دارو‌ها هستند که ممکن است ذاتاً خطرناک باشند یا با مصرف تنها یک دوز در فردی که دارو به او تعلق ندارد، کشنده باشند. برای جلوگیری از مصرف این مواد توسط کودکان، حیوانات خانگی یا دیگر افراد، به محض اینکه دیگر مورد نیاز نباشند باید سریعاً از طریق فاضلاب دور ریخته شوند. مانند چسب پوستی فنتانیل که برای تسکین درد مصرف می‌شود و باید به محض خاتمه مدت مصرف (به دلیل این که ممکن است چسب هنوز حاوی مقادیر قابل توجهی دارو باشد) داخل فاضلاب توالت انداخت تا از مسمومیت اتفاقی با آن جلوگیری شود.

چنانچه شرکت سازنده دارو، روشی را برای معدوم سازی دارو روی بسته بندی آن ذکر کرده باشد، باید بر اساس آن عمل کنید.
دارو‌های خود را به دوستانتان ندهید چرا که پزشک بر اساس سابقه بیماری دارو را برای شما تجویز کرده است و دارویی که برای شما موثر بوده است چه بسا برای دیگری خطرناک باشد.

اگر راه صحیح دور ریختن دارو را نمی‌دانید از یک داروساز سؤال کنید و یا با شماره ۱۹۰ داخلی ۳- شماره ۲ تماس بگیرید.

در داخل اسپری دارو‌های استنشاقی که برای درمان بیماری‌هایی مانند آسم و بیماری انسدادی ریوی موجودند، موادی به نام پروپلانت وجود دارد. این مواد گاز‌های بی‌اثری مانند کلرو فلوروکربن هستند که به عنوان حامل دارو محسوب می‌شوند و آزاد سازی آن‌ها منجر به صدمه لایه ازون خواهد شد. از سال ۲۰۱۳ مقرر شده است که این ماده با ترکیبات دوستدار محیط جایگزین شود. پوکه این اسپری‌ها در صورتیکه سوراخ شوند و یا داخل آتش و یا کوره زباله سوز قرار گیرند می‌تواند خطرناک باشد. نحوه صحیح انهدام این پوکه‌ها را از سیستم بازیافت زباله می‌توان جویا شد.

منبع: روزنامه کیهان

انتهای پیام/

برچسب ها: دانستنی ها ، خواندنی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار