آغاز به کار هفتمین کنگره پریناتولوژی و نئوناتالوژی در شیراز

نخستین کنگره بین المللی پریتانالوژی و هفتمین کنگره سراسری پریتانالوژی ونئوناتالوژی باهدف تامین سلامت مادران باردار و جنین درشیراز برگزار شد.

آغاز به کار هفتمین کنگره پریناتولوژی و نئوناتالوژی در شیرازبه گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، سیدعلیرضا مرندی رئیس فرهنگستان علوم پزشکی کشور در کنگره بین‌المللی پریناتولوژی و هفتمین کنگره سراسری پریناتولوژی و نئوناتالوژی با بیان اینکه امید است این کنگره منشا خیر و خدمت به مردم باشد، گفت: مادران و بانوان به عنوان مربیان نسل‌های آینده و سکان‌دار سلامت خانواده، با تلاش، ایده و فکر خود در سلامت خانواده، جامعه و کشور بسیار تاثیرگذارند.

وی افزود: مادران باردار و شیرده در دین و آیین ما، بسیار جایگاه والایی دارند و خدمت به این قشر از جامعه برای همه پزشکان و متخصصان افتخار بزرگی است.

مرندی با اشاره به اینکه آمار مرگ و میر مادران بادار در دنیا ۲۱۸ هزار مورد در سال است، بیان کرد: آمار‌ها نشان می‌دهند که در کشور در هر صد هزار تولد زنده ۱۸ تا ۱۹ مورد مرگ و میر مادر وجود دارد.

رئیس کنگره با اعلام اینکه طبق آمار گزارش شده از قبل انقلاب، ۹۰ مورد مرگ و میر نوزاد در هزار تولد زنده ثبت شده که اکنون این آمار به ۹ و شش دهم در هزار تولد زنده رسیده است، افزود: طبق گزارشات ارائه شده قبل از انقلاب، ۱۱ هزار کودک در سال بر اثر بیماری کزاز از بین می‌رفتکه این آمار اکنون به ۶ تا ۷ مورد در سال رسیده که آن نیز مربوط به مهاجران افغانی غیر قانونی ساکن در کشور است.

وی با این هشدار که دو میلیون و ۷۰۰ هزار نوزاد در سال در دنیا فوت می‌کنند، بر عدالت در سلامت و رسیدگی به محرومان تاکید و ابراز امیدواری کرد تا با رسیدگی به محرومان در کاهش مرگ و میر نوزادان و مادران بسیار تاثیرگذار باشیم.

دبیر کنگره پریتانالوژی و نئوناتالوژی شیراز هم گفت: ۳۲۰ مقاله به دبیرخانه این جشنواره رسید که ۲۱۰ مقاله به صورت پوستر و سخنرانی پذیرفته شد.

حمیرا وفایی افزود: مرگ و میر مادر و کودک، که از اولویت‌های پزشکی بین المللی است، مهمترین موضوع این کنگره را به خود اختصاص داده است.

وی با بیان این که سازمان بهداشت جهانی به دنبال انجام حداکثر توان پیشگیری از مرگ مادران باردار تا سال ۲۰۳۰ است افزود: سلامت مادر و نوزاد تضمین کننده آینده هرکشور است و باید تعداد مرگ‌های ناشی از سالم نبودن مادر و کودک به کمترین تعداد برسد.

دبیر کنگره پریتانالوژی و نئوناتالوژی شیراز تصریح کرد: مراقبت‌ها و مشاوره از سه تا شش ماه قبل از بارداری باید شروع، آزمایش‌های ژنتیک انجام تا نوزاد سالم متولد شود.

وفایی اظهار داشت: معاینات پزشکی قبل از زمان باردارشدن و معاینات شش هفته نخست بارداری می‌تواند در تشخیص نوزاد سالم بسیار تاثیرگذار باشد.

انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار