هشدار دامپزشکی قزوین درباره بیماری تب سه روزه

دامپزشکی قزوین با توجه به در پیش بودن فصل گرما و افزایش فعالیت حشرات، درباره احتمال بروز بیماری تب سه روزه در دام‌های سنگین هشدار داد.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قزوین ، رضا پارسامهر معاون اداره دامپزشکی قزوین درباره احتمال بروز بیماری تب سه روزه در دام‌های سنگین هشدار داد و گفت: تب سه روزه یک بیماری ویروسی و عفونی دامی غیر قابل انتقال به انسان است که تنها در گاو و گاومیش بروز می‌کند و می‌تواند موجب ایجاد خسارت‌های اقتصادی فراوان به دامداران شود.

پارسا مهر افزود: این بیماری اغلب با علائم ناگهانی تب (۴۲ درجه سانتیگراد)، لنگش، بی اشتهائی، آبریزش درد مفاصل، سفتی عضلات و تب به صورت دو یا چند مرحله‌ای مشاهده می‌شود.

وی اضافه کرد: در فاز اول بیماری، درجه حرارت پائین‌تر از فاز‌های بعدی است و قطع فعالیت شکمبه منجر به انباشتگی آن می‌شود و کاهش یا قطع کامل تولید شیر در گاو‌های شیری و فلجی موقت یا دائمی در اندام‌های حرکتی، ازدیاد ترشحات بزاقی، کاهش هضم و نفخ از علایم دیگر بیماری است که کاهش پاسخ‌های حیاتی و به دنبال آن، کما و مرگ ظرف ۱ تا ۴ روز بعد از فلجی به وقوع می‌پیوندد.

معاون اداره دامپزشکی قزوین خاطر نشان کرد: میزان ابتلاء ممکن است تا ۸۵ درصد باشد که به سن و شرایط دام نظیر وضعیت ایمنی بدن بستگی دارد و معمولاً تلفات بیماری کم است و نرخ مرگ و میر بین ۵-۳ درصد ثبت شده است.

پارسا مهر اظهار داشت: با توجه به اینکه تنها راه انتقال بیماری پشه‌ها هستند، مبارزه با ناقلین بیماری از طریق انجام سمپاشی جایگاه دام و حتی المقدور استفاده از توری در دامداری‌ها بسیار مفید خواهد بود.

معاون اداره دامپزشکی قزوین از دامداران خواست در صورت بروز هر گونه بیماری با چهره‌ای متفاوت که به صورت همه گیر در گله یا روستا تظاهر می‌کند، مراتب را از طریق شماره ۱۵۱۲ یا شماره پیام کوتاه ۵۰۰۰۱۵۱۲ اطلاع رسانی کنند.

انتهای پیام/ک

احتمال بروز بیماری تب سه روزه در دام های سنگین

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.