در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

وقتی قدیمی‌ترین ناشر کتاب‌های هنری از کارش دلسرد می‌شود/ رستوران‌ها مشتری دارند، کتاب‌ها نه!

یک ناشر قدیمی گفت: با توجه به شرایط فعلی بازار، ناشران کتب نفیس حرفی برای گفتن ندارند.

رضا یساولی مدیر مسئول انتشارات یساولی، درباره تولیدات هنری و نفیس این انتشاراتی در سال گذشته، به خبرنگار حوزه تجسمی گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: مجموعه ما گروهی دارد که پروژه‌های سال را تعریف می‌کنند و در همه حال بدون توجه به شرایط بازار کار خود را پیش می‌برند؛ اما در سال گذشته برای چاپ دلسرد شدیم. دلیل اصلی آن هم اتفاقاتی بود که در بخش قیمت کاغذ به دلیل تحریم ها افتاد.

وی افزود: البته سوء استفاده عده ای هم بر این شرایط دامن زد. شرکت تولیدکننده ایرانی از تولید کاغذ ایرانی سرباز زد و در نتیجه کاغذ خارجی بازار را بهم ریخت و قیمت کاغذ یک باره چهار برابر شد. برای ما هم که چاپ نفیس انجام می‌دهیم و معمولا از پنج رنگ، ورق طلا و... استفاده می‌کنیم، کار دشوارتر شد. زینک‌هایی که قبلا ۱۸ هزار تومان می‌خریدیم، الان تا مرز ۵۰ هزار تومان هم رفته است.

یساولی تصریح کرد: به دنبال افزایش قیمت کاغذ، تعرفه چاپ و صحافی هم افزایش یافته است. با توجه به شرایط فعلی بعید می دانم بجز ناشرانی که در حوزه نوشتاری فعال هستند، ناشران دیگر به خصوص ناشران کتب نفیس حرفی برای گفتن داشته باشند.

مدیر مسئول انتشارات یساولی در پاسخ به اینکه با توجه به توضیحات پیش بینی می‌کنید که استقبال از آثار نفیس کم باشد یا خیر، گفت: قطعا کم خواهد بود؛ زیرا هم کتب نفیس تولید نشده و هم قیمت آن‌ها زیاد است. مشتری‌ها این کتاب‌ها را نگاه می‌کنند، برای خریدش هم وسوسه می‌شوند؛ اما با دیدن قیمت مجدد آن را زمین می‌گذارند. البته این موضوع فقط در مورد مسائل فرهنگی است وگرنه سری به رستوران‌های شهر بزنید، می‌بینید که همچنان مشتری‌های خود را دارند و مردم فقط برای خرید‌های فرهنگی هزینه نمی‌کنند!

وی با بیان اینکه در حال حاضر دغدغه مسئولان معیشت مردم و مسائل سیل است، اظهار کرد: اینکه بگوییم مسئولین باید فکری برای این اوضاع کنند یک جمله کلیشه‌ای است. مسئله مهم دیگری که ما را می‌رنجاند، این است که هیچ خبری از وضعیت نشر در ماه‌های آینده نداریم. زمانی می‌گویند شرایط را تحمل کنید تا فلان زمان که مشکلات حل شود، ولی همچین نویدی هم در حوزه نشر به ما نداده اند.

یساولی درخصوص بازار کتب آموزشی هنری، گفت: کتاب‌های آموزشی همچنان بازار خود را دارند؛ اما قیمت فعلی آن‌ها هم بی تاثیر از بازار نبوده است. من می‌توانم عکس‌های کتاب را سیاه و سفید چاپ کنم و یا عکس‌ها را رنگی و نوشته‌ها را با کاغذ تحریر بزنم، اما این کار‌ها درواقع مُسکِن مقطعی است. همچنان دغدغه مسائل فرهنگی بین مسئولان کشور وجود ندارد و ما با دلسردی امید به آینده داریم.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار