دو روز کاری ظریف در ترکیه و سوریه چگونه گذشت؟

از سرزمین آشوریان تا سفر به امپراتوری بیزانس

هفته گذشته رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان به سوریه و ترکیه سفر کرد؛ در این گزارش نگاهی کوتاه به این سفرها خواهیم داشت.

به گزارش خبرنگار حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، محمد جواد ظریف رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان در هفته گذشته در راس هیئتی سیاسی به دو کشور دوست و متحد ایران یعنی سوریه و عراق سفر کرد؛ دراین گزارش نگاهی گذرا به این سفرها خواهیم انداخت.

سفر به دمشق و زیارت مرقد حضرت زینب (س)/ ما در یک جبهه قرار داریم

ظریف در ابتدای ورود به دمشق با هیئت همراه خود به زیارت مرقد حضرت زینب (س) رفتند.

در حال تکمیل/// ظریف

این دیپلمات کشورمان همچنین پیش از دیدار خود با اسد در جمع خبرنگاران درباره اهدافش از سفر به این کشور اظهار کرد: با توجه به تحولات اخیر در غرب آسیا مخصوصا سیاست‌های خصمانه ایالات متحده که بعد از شکست‌های پیاپی میدانی آمریکا و شکست‌های سیاسی واشنگتن و رژیم صهیونیستی که در این منطقه و در دنیا شکل گرفته است و بویژه اقدامات غیرقانونی ترامپ در اعلام پذیرش الحاق غیرقانونی منطقه بلندی‌های جولان به رژیم صهیونیستی و اعلام قدس شریف به عنوان پایتخت و سپس اقدام ابلهانه، غیرقانونی و بی سابقه ای که آمریکایی‌ها در راستای اعلام سپاه به عنوان یک گروه تروریستی انجام دادند، باید تمام تلاش‌ها در منطقه برای پیگیری پیروزی‌های میدانی، هماهنگی سیاست‌های کشور‌های منطقه و  طراحی برای پیشبرد برنامه گفت‌وگو‌ها در سوریه به منظور رسیدن به راه‌حل سیاسی بعد از پیروزی‌های میدانی پیگیری شود  و این سفر هم در این زمینه طراحی شده است.

دیدار با  عماد خمیس نخست وزیر سوریه در برنامه کاری وزیر خارجه کشورمان قرار داشت و خمیس ضمن خوشامدگویی به ظریف، از حمایت‌های دولت و ملت ایران از سوریه تشکر و با ابراز تأسف از حوادث اخیر در کشورمان در اثر وقوع سیل، با خانواده جانباختگان این حوادث ابراز همدردی کرد. عماد خمیس همچنین با مهم شمردن سفر ظریف به سوریه افزود: تحولات بین المللی ضرورت تقویت روابط بین دو کشور را بیشتر کرده است چرا که ما در یک جبهه قرار داریم؛ روابط دو کشور در همه زمینه‌ها باید شایسته فداکاری‌هایی که در سال‌های گذشته در روابط ایران و سوریه انجام شده است، باشد؛ رییس جمهور با تاکید بر اولویت شرکت‌های ایرانی در مشارکت در بازسازی سوریه، از تمام ارکان دولت خواسته است که تمام ظرفیت‌های خود را برای توسعه روابط با ایران بکار گیرند.

در حال تکمیل/// ظریف

ظریف در این سفر با بشار اسد رئیس جمهور سوریه نیز دیدار و درمورد روابط دو جانبه، مهمترین مسائل منطقه ای، بررسی آخرین تحولات ابتکار آستانه و روند سیاسی حل بحران در سوریه، پیگیری توافقات سفر معاون اول رئیس جمهور اسلامی ایران به سوریه  گفت و گو کردند.

محمد ساجدی کارشناس مسائل بین‌الملل در گفت و گو با خبرنگار حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در رابطه با مهمترین و بارزترین نکته سفر ظریف به دمشق تصریح کرد: یکی از مهمترین نکات اتحاد استراتژیک بیشتر ایران و سوریه است زیرا اسرائیلی‌ها، عربستان و آمریکا به شدت به دنبال مخدوش کردن روابط دو کشور هستند به خصوص پس از بمباران‌های رژیم صهیونیستی در بلندی‌های جولان و نواحی آن انتظار داشتند حضور ایران در سوریه کمرنگ شود و این سفر می‌تواند به نوعی پاسخگوی این ادعاها باشد.

سفر به امپراتوری بیزانس

وی پس از سوریه، به منظور سفری یک روزه به آنکار پایتخت ترکیه رفت.

در ترکیه نیز با وزیر امور خارجه ترکیه، مولود چاووش اوغلو  و رجب طیب اردوغان رئیس جمهور این کشور دیدار و گفت‌وگو کرد.

چاوش اغلو در این دیدار ضمن تسلیت به خاطر خسارات جانی و مالی بر اثر وقوع سیل در کشورمان، اعلام کرد که ترکیه اولین کشوری بود که کمک‌های خود را ارسال کرد و آمادگی دارد کمک‌های بیشتری را به ایران ارسال کند.

وی همچنین  بار دیگر مخالفت خود را با تحریم‌های آمریکا علیه ایران اعلام و تاکید کرد بر مواضع خود در این زمینه ایستاده ایم و از برادرانمان در ایران حمایت می‌کنیم.

ظریف با تبریک برگزاری موفقیت آمیز انتخابات محلی در ترکیه، از اینکه در یک ماه گذشته دومین دیدار ایشان از ترکیه است، ابراز خوشحالی کرد و آنرا نشانه توجه ایران به روابط با کشور دوست و همسایه خود دانست. بعلاوه وی از مواضع مقامات و دولت ترکیه در مخالفت با تحریم‌های آمریکا علیه ایران قدردانی و بر ضرورت تقویت و تعمیق همکاری‌های منطقه‌ای بین دو کشور تاکید کرد.

در حال تکمیل///در سوریه و ترکیه بر ظریف چه گذشت؟

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان در ادامه سفر یک روزه به ترکیه با رجب طیب اردوغان رئیس جمهور این کشور دیدار و در خصوص روابط دوجانبه، مسایل منطقه و تحولات بین المللی گفت‌وگو کرد.

در این دیدار طرفین  با مخالفت با تحریم‌های ایالات متحده آمریکا و تروریستی خواندن سپاه پاسداران، بر گسترش روابط دوجانبه در چارچوب توافقات بین دو کشور در حوزه‌های پنجگانه و تقویت روابط اقتصادی تاکید کردند بعلاوه طرفین در خصوص آخرین تحولات سوریه، یمن و شمال آفریقا رایزنی و تبادل نظر کردند.

در حال تکمیل///در سوریه و ترکیه بر ظریف چه گذشت؟

وی همچنین پس از پایان سفرهای خود به دمشق و آنکارا و دیدار با مقامات عالی دو کشور ، با انتشار پستی در صفحه توییتر خود اظهار کرد: « برای ایران، همیشه منطقه ما اولویت ماست.»

دو کشور دوست، دو کشور همراه

در نهایت با وجود تمام فراز و نشیب‌های دنیای سیاست، نزدیکی دمشق و آنکارا به تهران موضوعی انکار ناپذیر است. با وجود تمام تحریم ها و تلاش‌های آمریکا و رژیم صهیونیستی برای انزوا جمهوری اسلامی، ایران همچنان نقش و تاثیر خود را حفظ کرده است و هر روز پر قدرت تر از دیروز در غرب آسیا ظاهر می‌شود. برخی اعتقاد دارند دستگاه دیپلماسی کشورمان در چند سال اخیر نگاهی رو به غرب داشته است، اما سفرها و همکاری های اخیر ایران با کشورهای خاورمیانه، کشورهای آسیای مرکزی و قفقاز نشان می‌دهد فرمان دیپلماسی ایران چرخیده و کشورهای دیگر و به خصوص منطقه را نیز در مسیر خود قرار داده است.

در حال تکمیل///در سوریه و ترکیه بر ظریف چه گذشت؟

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار