برخی منابع آگاه اعلام کردند؛

آمریکا در مذاکرات تجاری با چین درخواست‌های خود را تعدیل کرده است

چین به طور قاطعانه از تغییر سیاست صنعتی خود سر باز زده و اعلام کرده است که آمریکا نباید در امور داخلی این کشور دخالت کند.

آمریکا در مذاکرات تجاری با چین درخواست‌های خود را تعدیل کرده استبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، ­خبرگزاری رویترز به نقل از منابع نزدیک به مذاکرات تجاری آمریکا و چین اعلام کرد آمریکا مقررات سخت گیرانه‌ای که چین را ملزم به محدود کردن یارانه‌های صنعتی خود به عنوان شرطی برای دستیابی به توافق تجاری کند، اعمال نخواهد کرد. سیاستگذاران آمریکایی دریافتند که پکن مدل اقتصادی خود را تغییر نخواهد داد، بنابراین بهتر است که خواسته‌های غیرعملی مطرح نکنند و بیشتر بر جنبه‌های روابط بین کشور‌ها متمرکز شوند.

استیون منوچین، وزیر خزانه داری آمریکا اعلام کرد دو کشور به مرحله نهایی حل و فصل مسائل تجاری خود نزدیک شدند. دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا نیز حتی اظهارات ترغیب‌کننده‌تری را مطرح و اعلام کرد، نشست نهایی بین سران دو قدرت اقتصادی آمریکا و چین که در جریان آن قرار است توافق تجاری بین دو کشور امضا شود؛ ظرف چند هفته آینده برگزار خواهد شد.

این عدم توازن تجاری تنها دلیل تصمیم گیری ترامپ برای اعمال تعرفه‌های گمرکی بر کالا‌های چین به ارزش ۲۵۰ میلیارد دلار نبود. آمریکا چندین نگرانی دیگر داشت که از جمله آن‌ها می‌توان به محدودیت دسترسی شرکت‌های آمریکایی به بازار‌های چین، کاهش نرخ ارز، انتقال فن آوری و اعطای یارانه به شرکت‌های دولتی اشاره کرد که در بیشتر موارد، مذاکره کنندگان توانستند مواضع خود را به یکدیگر نزدیک‌تر کنند. برای مثال چین تایید کرده است موضوع انتقال فن آوری واقعا وجود دارد و وعده حمایت بیشتر از سرمایه گذاران خارجی را داد. چین در واقع جدیت خود را در این موضوع با تصویب قانون جدید سرمایه گذاری خارجی این کشور نشان داد. علاوه بر آن، چین راهکاری را برای از بین بردن عدم توازن تجاری آمریکا ظرف مدت شش سال آینده مطرح کرده است.

 مذاکره کنندگان آمریکایی همچنین به وعده‌های پکن برای حفظ نرخ ارز خود در سطح قابل قبول اشاره کردند. با این حال، موضوع اعطای یارانه به شرکت‌های دولتی چینی همچنان مانعی در مذاکرات تجاری بین دو کشور است. چین به طور قاطعانه از تغییر سیاست صنعتی خود سرباز زده و اعلام کرده است که آمریکا نباید در امور داخلی این کشور دخالت کند.

منابع رویترز اعلام کردند آمریکا به تدریج دریافته است که مجبور کردن پکن به اجرای اصلاحات و تغییرات در مدل اقتصادی سرمایه داری دولتی خود غیرممکن است. واشنگتن تصمیم گرفته است تا بر مسائل حائز اهمیت‌تر در روابط تجاری چین و آمریکا متمرکز شود و بر سیاست پکن درباره اعطای یارانه‌های صنعتی به شرکت‌های خود تنها به طور مختصر در توافق نهایی اشاره کند.

«کی کای» از اساتید دانشگاه علوم اقتصادی و مالی شانشی در این خصوص می‌گوید منعطف‌تر شدن مواضع آمریکا در مذاکرات تجاری با چین در واقع به دلیل اکراه این کشور از به بن بست رسیدن این مذاکرات است.

وی گفت به اعتقاد من، یارانه‌های دولتی مسئله اصلی در مذاکرات تجاری بین چین و آمریکا است و این احتمال که چین درباره این موضوع امتیاز بدهد، بسیار اندک است. وی افزود در آمریکا، بسیاری از شرکت‌ها به لطف یارانه‌های دولتی مختلف به این اندازه کنونی رشد یافته اند و این موضوع غیرقابل قبول است که مقامات چین از کمک به شرکت‌های خود خودداری کنند.

این کارشناس چینی در ادامه گفت مقامات چین راه‌های مختلفی را برای حمایت از صنایع تولیدی به منظور حمایت از آن‌ها برای مقابله با مشکلات مالی‌شان به کار گرفته‌اند. چین در این زمینه کوتاه نخواهد آمد. در غیر این صورت توسعه شرکت‌های چینی متوقف و مهار خواهد شد.

وی گفت: «طی چهل سال اصلاحات، بسیاری از شرکت‌های چینی با اتکا به حمایت دولتی توسعه یافتند و من فکر می‌کنم آمریکا نه تنها به دلیل موضع جدی مقامات چین درباره این موضوع امتیاز می‌دهد بلکه به دلیل آن که احساس می‌کند موضع آن‌ها چندان قانع کننده نیست.»

این کارشناس اقتصادی در ادامه گفت در مقایسه با عدم توازن تجاری و نرخ کنونی ارز - مسئله اعطای یارانه‌های صنعتی حائز اهمیت‌ترین موضوع است. دستیابی به توافق درباره این موضوع بسیار دشوار است.

وی تاکید کرد اگر آمریکا امتیازاتی بدهد و این مسئله حل و فصل شود؛ می‌توانیم تصور کنیم که این مناقشه تجاری به کلی حل شده و مذاکرات رو به پایان است.

انتهای پیام/

برچسب ها: چین ، آمریکا ، اقتصاد جهان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار