مبارزه با ملخ‌های صحرایی در حاجی آباد

طرح مبارزه با ملخ‌های صحرایی در هشت هزار و ۵۰۰ هکتار از زمین‌های حاجی آباد در حال اجرا است.

  به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از  هرمزگان ، مهدی عباسپور رئیس جهاد کشاورزی حاجی آباد گفت: طرح ردیابی ملخ‌های صحرایی در هشت هزار و ۵۰۰ هکتار از زمین‌های این شهرستان اجرا شد.

وی افزود: پس از شناسایی، مبارزه با ملخ‌های صحرایی در مناطق کلوچان، گردکان، زمین سیاه، شهدادی، تل قلعه و طاشکوئیه آغاز شد.

مهدی عباسپور افزود: این مبارزه سمپاشی با سموم دلتا مترین در ۴۰۰ هکتار از زمین‌ها با سمپاش‌های توربینی پشت تراکتوری انجام شد.

وی گفت: مشاهده ملخ‌های صحرایی در حاجی آباد از حدود ده روز پیش آغاز شد و در صورت مشاهده این ملخ‌ها دوباره طرح سم پاشی اجرا می‌شود.

شهرستان حاجی آباد شمالی‌ترین شهرستان هرمزگان است.

هشتم فروردین امسال رئیس سازمان حفظ نباتات کشور در بازدید از زمین‌های آلوده به آفت در اطراف سد شمیل و نیان بندرعباس در مرکز استان گفت: روند مبارزه با آفت ملخ صحرایی در مرحله اول و دوم رضایت بخش است و امیدواریم با تلاش کارشناسان جهاد کشاورزی هرمزگان مناطق آلوده کامل پاک سازی شود.

محمد رضا درگاهی افزود: تاکنون بیش از ۱۹ هزار هکتار از اراضی آلوده به آفت ملخ صحرایی در کشور به صورت هوایی و زمینی سم پاشی و پاکسازی شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان نیز گفت: تا پاکسازی کامل مناطق آلوده فعالیت اکیپ‌های رد یابی و مبارزه با این آفت در این مناطق ادامه دارد.

باقر زاده افزود: تاکنون ۴۵۰ میلیون تومان برای مبارزه با آفت ملخ صحرایی هزینه شده است.

نقاط آلوده به ملخ صحرایی در استان به ۳۰ نقطه افزایش یافته است.

مدیریت حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان ۲۴ فروردین امسال گفت: تاکنون ۱۳ هزار هکتار از اراضی آلوده به آفت ملخ صحرایی در هرمزگان سم پاشی و پاک سازی شده است.

دولتی افزود: در چند ماه گذشته بیشتر نقاط استان در شرق و غرب و مرکز با ورود ملخ‌ها و تخم گذاری آلوده شده اند.

مرحله دوم مبارزه با پوره ملخ (بچه ملخ) ۲۴ فروردین امسال در ۶۰۰ هکتار از مزارع جاسک نیز آغاز شد.

رئیس اداره جهاد کشاورزی شهرستان جاسک گفت: در این مرحله هشت نفر از کارشناسان با سه دستگاه خودرو کار سمپاشی را برعهده دارند.

حسین شرفی افزود: طرح مبارزه شیمیایی با این آفت، تا اواخر تیر ادامه دارد.

شهرستان جاسک یکی دیگر از شهرستان‌های ساحلی و شرقی هرمزگان هم از پارسال درگیر این مشکل بود.

وی گفت: اسفند پارسال در مرحله نخست مبارزه با این آفت، صد هکتار از مزارع جاسک سمپاشی شد.

ملخ‌های صحرایی به هزار هکتار دشت‌های جُمکی (jomki) جاسک، واقع در ۹۰ کیلومتری این شهرستان هجوم آورده اند.

نخستین بار نهم بهمن پارسال بود که هجوم ملخ‌ها به روستای نخیلو در شهرستان بندرلنگه یکی از شهرستان‌های ساحلی در غرب هرمزگان گزارش شد.

تاکنون ۱۲ دسته ملخ وارد عرصه‌های منابع طبیعی هرمزگان شده است.

ملخ‌های زرد رنگ صحرایی نوعی حشره مهاجم هستند که از بیابان‌های عربستان وارد کشور شده اند و به علت خشکسالی و نبود اقدامات پیشگیرانه به سمت استان‌های جنوبی کشور هجوم آوردند.

مسئول حفظ نباتات جهاد کشاورزی شهرستان میناب در شرق هرمزگان گفت: به محض فرود این ملخ‌ها عملیات سمپاشی و نابودی آغاز و جلوی خسارت گرفته شد.

عباس عباس زاده افزود: ۲۱۰ هکتار از مراتع و جنگل‌ها برای جلوگیری از خسارت احتمالی ملخ‌ها به زمین‌های کشاورزی سم پاشی شد.

وی گفت: سوم اسفند پارسال هم چندین دسته ملخ صحرایی به دشت مازاوی سندرک در میناب یورش بردند که با سمپاشی جلوی خسارت به زمین‌های کشاورزی سندرک گرفته شد.


انتهای پیام/ز


هجوم ملخ‌های صحرایی این بار در حاجی آباد

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.