گزارش/

سد‌های کشور دچار هیچ مشکلی نیستند/ انتقال نمک سد گتوند در پی سیلاب‌های اخیر به کارون کذب است

بارش‌های گسترده و وقوع سیلاب در استان‌های کشور، همراه با شایعات مختلفی درباره مقاوم نبودن سد‌ها در مقابل جریان سیلاب بوده است، اما اطلاعات دقیق کارشناسان و مسئولان حکایت از استحکام کافی سازه تمامی سد‌های کشور دارد.

سد‌های کشور دچار هیچ مشکلی نیستند/ انتقال نمک سد گتوند در پی سیلاب‌های اخیر به کارون کذب استبه گزارش خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان؛ سیلاب‌های اخیر کشور در کنار خسارت مالی و جانی ، کمک قابل توجهی به تامین منابع آبی داشته است، به طوریکه شاهد احیای بسیاری از تالاب‌های کشور هستیم.

وقوع سیلاب‌ها در کشور به دلیل عدم رعایت مباحث کارشناسی در جانمایی سد‌ها، تغییر کاربری پایین دست سدها، عدم لایروبی مسیل ها، ساخت و ساز در نزدیکی رودخانه‌ها و مسیل ها، تلفات جانی و تخریب بیشتری برجای گذاشته است که با رعایت مسائلی می‌توانستیم میزان خسارت را کاهش دهیم.

انتقال نمک سد گتوند در پی سیلاب‌های اخیر به کارون کذب است

محمد حاج‌رسولی‌ها، مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران در گفت‌وگو با  خبرنگار اقتصاد و انرژی با اشاره به سیلاب‌های اخیر در کشور اظهار کرد: شدت و مدت بارش‌های اخیر در کشور کم سابقه بوده است به طوری که نیمه اول فروردین شاهد بارش ۵۸ میلیمتر یعنی ۱۹ برابر سال گذشته و ۳ برابر میانگین ۵۰ ساله بودیم و امسال ۱۷۴ درصد رشد بارش نسبت به سال گذشته را تجربه کردیم.


بیشتر بخوانید: خسارت ۱۲۰۰ میلیاردی شبکه توزیع آب کشور بر اثر سیل


مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران تصریح کرد: ۳۸ درصد کل آورد سال آبی ۹۷، در ۲۰ روزه اول سال رخ داده است. رقم ۵۱ میلیارد متر مکعب آب که وارد سد‌ها شده در کل سال آبی تا کنون رقم بسیار بالایی است.

وی ادامه داد: سد کرخه حجم قابل توجهی از سیلاب اخیر را مدیریت و از بروز عظیمی تلفات در سیلاب‌ها جلوگیری کرد، در حوزه کارون شاهد افزایش ۵۲ درصد رشد بارش نسبت به سال گذشته بودیم.

مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران با اشاره به احداث سد در کشور تصریح کرد: به طور قطع یکی از افتخارات جمهوری اسلامی ایران ساخت این سدهاست و در صورت نبود ۱۲ سد در استان خوزستان، قطعا تمام استان به زیر آب رفته بود که از مجموع این ۱۲ سد، تنها ۲ سد قبل از انقلاب ساخته شده بود.

حاج رسولی بیان کرد: اینکه می‌گوییم عمر مفید سد، بیانگر پایان عمر آن نیست بلکه بیانگر تجمع رسوب است. در مواقع هزینه ساخت یک سد جدید کم هزینه‌تر از لایروبی سدی قدیمی است. سد دز ۲.۶ میلیارد مکعب را توان مدیریت دارد، اما امسال چیزی حدود ۹ میلیارد متر مکعب را مدیریت کرده است.

وی ابراز کرد: سد‌های کشور دچار هیچ مشکلی نیستند، پایداری سد‌ها کاملا برقرار بوده و تیم‌های ورزیده مانیتورینگ ۲۴ ساعته با یک هزار و ۳۰۰ ابزار دقیق در حال بررسی حالات سد‌ها هستند.

حاج رسولی‌ها تصریح کرد: ایران سرزمین پر آب و پر بارش نیست و حتی در رویا هم نمی‌دیدیم که تالاب هایمان به این سرعت پر شوند. تابستان گذشته ۳۴۰ شهر ما در تنش و بحران آب بود و در بیشتر استان‌های ما بر سر چند متر مکعب آب، تنش ایجاد می‌شد.

مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران با اشاره به احیای تالاب‌های کشور ، گفت: ۴۴ تالاب کشور بین ۴۰ تا ۱۰۰ درصد پر شده اند. حجم آب ذخیره شده در سد‌های کشور ۶۲ درصد افزایش داشته و ۷۶ درصد مخازن سد‌های کشور پر است. برخی از مخازن را به عمد خالی نگهداشتیم تا با بروز سیلاب‌های جدید، مقابله کنیم.

وی با اشاره به پیشنهاد تخلیه سد گتوند بیان کرد: خبر منتشر شده مبنی بر انتقال نمک سد گتوند در پی سیلاب‌های اخیر به کارون کذب است و بنده اعلام می‌کنم که طبق تصمیمی که در خصوص سد گتوند گرفته شده، موضوع تخلیه تحتانی مطرح است.

حاج رسولی‌ها تصریح کرد: نیروگاه‌های برق آبی کشور با ظرفیت ۱۰۰درصدی کار می‌کنند و شرایط برقی خوبی خواهیم داشت. تالاب هامون هم به برکت بارش‌ها، جانی دوباره گرفته است.

مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران گفت: کانون داخلی ایجاد ریزگرد‌ها با پر شدن تالاب‌ها تا حد زیادی از بین رفته است و حتی در سیستان بلوچستان با پر شدن هامون مشکل ریزگرد‌ها رفع خواهد شد.

بارورسازی ابر‌ها در این برهه از زمانی صحت ندارد

هدایت فهمی، رئیس مرکز پژوهش آب از مرکز وابسته به وزات علوم در گفت‌وگو با  خبرنگار اقتصاد و انرژی با اشاره به بارندگی‌های اخیر در کشور اظهار کرد: میزان بارش نسبت به سال گذشته نزدیک به ۲.۵ برابر افزایش داشته است که نشان از تَرسالی در سال آبی جاری دارد، اما این بدین معنا نیست که خشکسالی به پایان رسیده است. در دوره‌های خشکسالی نیز کشور با سیلاب مواجه شده و نمی‌توان پیش بینی کرد که وارد دوره ترسالی شده ایم.

رئیس مرکز پژوهش آب ادامه داد: حدود ۶ میلیارد متر مکعب از حجم سیلاب‌ها اخیر در سد‌های کشور ذخیره شده و عمده تالاب‌ها، وضعیت مناسبی دارد. دریاچه ارومیه نیز نزدیک به ۵۰ سانتی متر بالا آمده است.

وی افزود: سیل در همه جای دنیا اتفاق می‌افتد و حتی در کشور‌های پیشرفته نیز به طور کامل مهار نمی‌شود. باید توجه داشت که در صورت مهار سیلاب، کمک شایانی به منابع آب در کشور خواهد شد.

فهمی ادامه داد: به دلیل تعرض به حریم رودخانه‌ها و ساخت ساز بی رویه در مسیل رودها، حتی در مناطقی که میزان بارش قابل کنترل بود، شاهد تلفات سیل در منطقه بودیم؛ مانند شیراز که به دلیل تعرض در مسیر رودخانه باعث افزایش خسارت در این استان شد.

وی با اشاره به بارور سازی ابر‌ها تصریح کرد: بارش‌های اخیر از منطقه عراق و بسیاری از مناطق را تحت تاثیر قرار داده و مسائل مربوط به بارورسازی ابر‌ها در این برهه از زمانی صحت ندارد.

فهمی با اشاره به مشکلات سخت افزاری در سازمان آب و هوا بیان کرد: سازمان هواشناسی پیش بینی‌های انجام داده، اما از دقت مناسبی برخودار نبوده است که این موضوع به کمبود اعتبارات این سازمان برای تامین دستگا‌های پیشرفته با دقت بالا باز می‌گردد.

وی با اشاره به مصرف آب در کشور اظهار کرد: کشور ما از حیث مصرف آب در رده کشوره‌های پرمصرف قرار می‌گیرد و مصرف بهینه هیچ ارتباطی با میزان بارش‌های اخیر ندارد. بسیاری از کشور‌های اروپایی با داشتن منابع آبی وسیع مصرف بهینه را در دستور کار خود قرار داده اند.

بارش‌های اخیر، کشور را از بحران آب نجات می‌دهد

محمدرضا شریفی، دونچالی کارشناس حوزه آب در گفت‌وگو با  خبرنگار اقتصاد و انرژی با اشاره به برکات بارش‌های اخیر در کشور اظهار کرد: پدیده خشکسالی در دو دهه گذشته بسیاری از منابع آب سطحی و زیر زمینی کشور را کاهش داده است، به طوریکه دریاچه ارومیه یکی از قربانیان خشکسالی‌های اخیر بود که به لطف خدا با بارش‌های اخیر دوباره آبگیری شده است.

این کارشناس حوزه آب با اشاره به سیلاب‌های اخیر بیان کرد: این حجم از آب برای کشور که با بحران خشکسالی دست و پنجه نرم می‌کند، نعمت الهی است که باید هوشمندانه با مهار آن اقدام به ذخیره سازی برای ماه‌های خشک سال کرد.

وی افزود: کمبود منابع آبی در کشور، شرایط را برای بروز بسیاری از بحران‌های اجتماعی، کاهش اشتغال در بخش کشاورزی، از بین رفتن خودکفایی در تولید محصولات غذایی فراهم می‌کند.

شریفی دونچالی تصریح کرد: به واسطه خشکسالی‌های اخیر و محدودیت‌های کشت به دلیل صرفه جویی در منابع آب، تولید بسیاری از محصولات کشاورزی مانند برنج و میوه‌های درختی کاهش محسوسی داشته که در بالا رفتن قیمت آن بی تاثیر نبوده است.

این کارشناس حوزه آب با اشاره به نقش سد‌ها در مهار سیلاب بیان کرد: یکی از اهداف اصلی برای ساخت سد مهار آب‌های سطحی، سیلاب و ذخیره سازی آن برای تامین آب شرب است. در همین سیلاب اخیر اگر سد‌های خوزستان و لرستان نبود، شاهد تلفات به مراتب سنگین تری بودیم.

وی تصریح کرد: بارش‌های اخیر هدیه‌ای از سوی خداوند است که می‌تواند کشور را از بحران‌های آبی نجات دهد، اما لازمه آن ذخیره سازی و هدایت آب برای تغذیه سفر‌ه‌های زیر زمینی و سد‌های کشور است.

این کارشناس حوزه آب با اشاره به وضعیت آب‌های سطحی و زیر زمینی اظهار کرد: به دلیل نرخ بالای تبخیر آب‌های سطحی در کشور بسیاری از رودخانه‌ها با کمبود منابع آبی مواجه شدند و آب‌های زیرزمینی هم به دلیل برداشت بی رویه پایین‌تر از میانگین خود هستند که پدیده فرونشست زمین را به همراه داشته است.

شریفی دونچالی در پایان گفت: با بارش‌های اخیر می‌توان سال آبی مناسبی را پیش بینی کرد که در ادامه سال کمک شایانی به تامین آب در کشور می‌کند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۴۳ ۳۰ فروردين ۱۳۹۸
فقط بفرمایید بااین تورم ان شااله قصد بالابردن قبوض اب راکه ندارید.
Iran (Islamic Republic of)
عمار
۲۲:۱۵ ۳۰ فروردين ۱۳۹۸
بسم رب الشهداء و الصدیقین : در حال حاظر مدیریت بحران الزامیست که خانواده ها و زنان مادران وکودکان و سالمندان که طاقت گرما و پشه و بیماریها رو ندارند سریعا به شهرهای اطراف که امکانات رفاهی دارند جای و اسکان دهند تا زمانی که از وضعیت شرایت خطر به شرایط مناسب و نرمال منطقه های سیل زده خارج شوند چرا که با شروع فصل گرمای شدید و پشه ها و بیماریهایی که در مناطق سیل زده خوزستان وجود دارد خدای نکرده باعث بحرانی جدید می شود و نباید این ریسک را کرد و مردم را در چادر نگهداشت ملت را همانند زمان دفاع مقدس باید به پشت خطوط مقدم انتقال دهند در شهرهای نزدیک در مسافر خانه ها و هتلها و هتل آپارتمانها و آپارتمانهایی که مسکن و شهر سازی بلا استفاده خالی گذاشته با یک هماهنگی و یکپارچگی و مدیریت صحیح میتوان ریسکها رو ارزیایبی و جلوی وقوع حادثه های بعدی را گرفت انشاءالله . والسلام و صلوات التماس دعا و التماس تفکر و عمل صحیح به استاندارد مهندسی و مدیریت بهداشت ، سلامت ، ایمنی ، امنیت و حفظ محیط زیست . اللهم عجل لولیک الفرج و العافیت والنصر . لبیک یا رسول الله .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۵۷ ۳۰ فروردين ۱۳۹۸
اگر حوضه های آبریز بهم راه داشتند اصلا این حوادث بوجود نمی آمد و آبهای شیرین بهتر مدیریت میشد و خانه و زندگی مردم و زمینهای کشاورزیشان هم به زیر آب نمی‌رفت.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۵۱ ۳۰ فروردين ۱۳۹۸
لا اقل نمکها را هم به دریا بفرستید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۵۰ ۳۰ فروردين ۱۳۹۸
اگر انتقال آب حوضه به حوضه مجاز بود عده ای خانه و زندگیشان و خودشان در آب غوطه ور نمیشدند.
میتوان بهتر این آبهای شیرین را مدیریت کرد و این آبها را از روی ناچاری به دریا نریخت!!!!!؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
بختیاری
۲۱:۴۷ ۳۰ فروردين ۱۳۹۸
اتفاقا باید شوری را همی الان با اینهمه آب شیرین شست و به سمت دریا فرستاد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۲۵ ۳۰ فروردين ۱۳۹۸
اين سد لعنتي اگه هيچيشم نشه همين استرسش داره همه رو ميكشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۳۰ ۳۰ فروردين ۱۳۹۸
من نميدونم چرا باس حتما يه فاجعه بزرگ و غير قابل جبران پيش بياد تا بعد بيان اين سد منحوس رو خالي كنن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۳ ۳۰ فروردين ۱۳۹۸
قبل از انقلاب ما 19 سد داشتیم که همه را خارجی ها ساختند
بعد از انقلاب ما 142 سد داریم که حاصل توان جوانان با استعداد ایرانی هستند
خوبه که باشگاه خبرنگاران یه مقاله در مورد سدها در ایران بنویسد
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۱۳:۱۲ ۳۰ فروردين ۱۳۹۸
اگه تونل سوم کوهرنگ راه اندازی شده بود این همه آب هدر نمیرفت و به پشت سد زایندرود انتقال داده میشد
نمایندگان اصفهان کجاند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۳ ۳۰ فروردين ۱۳۹۸
جناب آقای مدیرعامل آب رودخانه کارون بعد از سد گتوند تا خلیج فارس شور شده . بهتر یه سری به زمین های مرغوب کشاورزی شوشتر بزنید همه این زمین ها دچار شوره شده اند آیا کارشناسان ما نمی دانستند این کوه نمک پشت سد قرار دارد. اگر هم اطلاع داشتند چرا دستور ساخت این سد را دادند و بیت المال را هدر دادند
France
ناشناس
۱۹:۲۸ ۳۰ فروردين ۱۳۹۸
همه حساب شده بوده تا زندگی رو تو اون بخش نابود کنند که کردند.
الان تمامی زمین های کشاورزی خوزستان و جنوب از بین رفته کاملا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۵۴ ۳۰ فروردين ۱۳۹۸
حرف مفت نزن خیلی از این زمین‌ها بدون وجود سد گتوند هم شور بودند.خوبی‌های سدها را نمیتوان با این حرفها به نابودی کشاند اگر این سدها نبودند حالا همه با خانه و زندگیمان در دریا بودیم.
آخرین اخبار