موضوع لایروبی چرا به یکباره در کشور مطرح شده است؟

رئیس گروه نظارت بر طرح‌های مهندسی رودخانه شرکت مدیریت منابع آب گفت: سودآوری بالای استفاده از شن و ماسه رودخانه‌ای نسبت به مصالح کوهی موجب شده تا روز به روز تقاضای استفاده از آن افزایش یابد.

حقایقی جالب در خصوص لایروبی رودخانه‎هابه گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، فرشید فیض الهی، رئیس گروه نظارت بر طرح‌های مهندسی رودخانه شرکت مدیریت منابع آب ایران  اظهار داشت: لایروبی رودخانه‌ها یکی از مجموعه اقدامات مورد نیاز برای حفاظت، ساماندهی رودخانه‌ها و کنترل سیلاب است که صرفاً برای رفع انسداد‌های ایجاد شده در مسیر تخلیه رودخانه‌ها به پایانه خود که می‌تواند دریا یا تالاب باشد کاربرد دارد.

وی افزود: بی‌شک انجام پروژه‌های لایروبی بدون انجام مطالعات و بررسی‌های لازم، تبعات ریخت‌شناسی همچون تهدید ساز‌ه‌ها و تاسیسات مجاور رودخانه از جمله تاسیسات زیربنایی، سردهنه‌های آبگیری و ... و پیامد‌های زیست‌محیطی همچون تخریب پوشش گیاهی، تخریب زیست‌گاه‌های آبزیان و. را به‌دنبال خواهد داشت و چه بسا در بسیاری موارد نتایج مطالعات، لایروبی را غیر اثر بخش اعلام می‌نماید.

* سوءاستفاده مصالح فروشان از طرح موضوع لایروبی

فیض الهی در پاسخ به اینکه "موضوع لایروبی چرا به یکباره در کشور مطرح شده است؟ "، گفت: سودآوری بالای استفاده از شن و ماسه رودخانه‌ای نسبت به مصالح کوهی موجب شده تا روز به روز تقاضای استفاده از این مصالح به صورت مجاز و غیرمجاز افزایش یابد.

وی ادامه داد: متأسفانه برداشت بی رویه شن و ماسه از رودخانه‌ها توسط سودجویان و برخورد‌های شدید وزارت نیرو در توقف این اقدامات موجب شده است که به یکباره به بهانه لایروبی رودخانه‌ها مجدداً شاهد ایجاد موج دیگری از درخواست‌های برداشت مصالح رودخانه‌ای در سطح کشور باشیم که خود یکی از عوامل تخریب رودخانه‌ها و توسعه پدیده فرسایش و کف کنی در بالادست و پایین‌دست محل برداشت در مواقع سیلابی شدن رودخانه‌ها است.

* بودجه محدودی که بزرگ‌نمایی شد

رئیس گروه نظارت بر طرح‌های مهندسی رودخانه شرکت مدیریت منابع آب ایران تصریح کرد: در خصوص نحوه هزینه کرد اعتبارات ۵۱ میلیارد تومانی مهندسی رودخانه در سال ۹۷ توسط وزارت نیرو، با فرض توزیع یکنواخت این اعتبار در سطح ۳۱ استان کشور، سهم هر استان به طور متوسط ۱.۶ میلیارد تومان خواهد بود. اما با ۱.۶ میلیارد تومان اعتبار در سطح هر استان چه اقداماتی را می‌توان انجام داد؟

وی افزود: انجام ۵۰۰ متر ساماندهی از رودخانه، یا ۸ کیلومتر لایروبی، یا ۱۶۰ کیلومتر مطالعات تعیین حد بستر و حریم، یا ۱۶۰ کیلومتر نشانه گذاری و یا ۱۶ هکتار عملیات آزادسازی تصرفات، ظرفیت استفاده از این مبلغ است.

* برای مهندسی رودخانه به ۱۳۰۰ میلیارد تومان نیاز است نه ۵۱ میلیارد تومان

فیض الهی با بیان اینکه "احجام کاری مذکور در مقابل ۱۴۶۰۰۰ کیلومتر آبراهه کشور علی الخصوص در بخش ساماندهی و لایروبی قابل ملاحظه نبوده"، گفت: ۵۱ میلیارد تومان اعتبار مذکور در مقایسه با اعتبارات موردنیاز بخش مهندسی رودخانه که سالانه حدود ۱۳۰۰ میلیارد تومان است بسیار ناچیز است.

وی ادامه داد: هرچند پیگیری‌های بعمل آمده در سنوات گذشته و حمایت‌های به عمل آمده در سال ۹۶، افزایش اعتبارات مصوب طرح را تا سقف ۲۸۳ میلیارد تومان به همراه داشت لیکن تخصیص ۱۳ درصدی این اعتبارات در آن سال متنع از اجرای برنامه‌های کاری وزارت نیرو در این زمینه گردید.

* ۵۱ میلیارد تومان چگونه خرج شد؟

رئیس گروه نظارت بر طرح‌های مهندسی رودخانه شرکت مدیریت منابع آب ایران خاطرنشان کرد: البته وزارت نیرو تلاش نموده در سقف این اعتبار محدود و با توجه به امکانات در اختیار، به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی و مدیریت کند که با اولویت بندی برنامه‌های موردنظر و تمرکز بر فعالیت‌های مطالعاتی، زیربنایی و پیشگیرانه با هدف مبارزه با پدیده مذموم زمین خواری و جلوگیری از هرگونه توسعه تصرفات در اراضی بستر و حریم رودخانه‌ها، اقداماتی که از محل این طرح صورت می‌گیرد بیشترین اثر بخشی و کارکرد را داشته باشد.

وی افزود: در این راستا در سال ۹۷ از محل اعتبار ۵۱ میلیارد تومانی مذکور، ۶ کیلومتر عملیات ساماندهی در استان‌های آذربایجان غربی، گیلان، خراسان جنوبی، کرمان، کهگیلویه و بویراحمد، لرستان، مازندران، مرکزی و هرمزگان، ۴۰ کیلومتر لایروبی در استان‌های خراسان رضوی و مازندران، ۴۰۰۰ کیلومتر مطالعات حد بستر و حریم در کلیه استان‌های کشور، ۵۰۰ کیلومتر نشانه گذاری، ۵۰۰ هکتار آزادسازی تصرفات و ۳۰۰ کیلومتر مطالعات ساماندهی در استان‌های کشور انجام شده است.

* مردم و نمایندگانی که به بدنه کارشناسی وزارت نیرو فشار می‌آورند

فیض الهی با بیان اینکه "با توجه به بالا بودن انگیزه تخلف در اراضی بستر رودخانه‌ها و فرابخشی بودن موضوع حفاظت و مدیریت رودخانه‌ها، بدون شک رسیدن به نقطه مطلوب در سطح کشور مستلزم تعامل مناسب بین کلیه دستگا‌ه‌های اجرایی و ارگان‌ها و نهاد‌های مرتبط است"، گفت: امید است با تقویت این روابط در کنار اقدامات وزارت نیرو ظرفیتی فراهم گردد تا بتوان به بهترین نحو از رودخانه‌های کشور حفاظت نمود.

وی ادامه داد: فراموش نکنیم خشکسالی و سیلاب دو روی سکه واقعیت اقلیمی کشور است که به واسطه خشکسالی‌های چند سال اخیر، اعتراضات و درخواست‌های زیادی توسط مردم و نمایندگان آن‌ها به وزارت نیرو بابت کاهش حد بستر و حریم رودخانه ها، و ممانعت از اجرای برنامه‌های آزادسازی تصرفات واصل شده است؛ پس بیاییم از این سیلاب عبرتی بگیریم و ضمن اعتماد به اجرای برنامه‌های دستگاه تخصصی مربوطه، نهایت همکاری را در حفاظت از رودخانه‌ها در زمان خشکسالی بنماییم و تجربه این سیلاب را از ذهن پاک نکنیم.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/

حقایقی جالب در خصوص لایروبی رودخانه‎ها

برچسب ها: سیل ، حوادث ، سیلاب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.